Berichtgeving rondom het Coronavirus: veelgestelde vragen. Alles over je reisvoucher vind je hier. Lees alle maatregelen via de volgende links: bestemming, luchthaven en vlucht.

Mijn reis

COVID-19 PCR-test

GRATIS coronatesten voor Stip-passagiers 

In samenwerking met/als onderdeel van Corendon.

PCR-test

Ga je binnenkort op vakantie naar Bonaire, Curaçao of de Canarische Eilanden, dan moet je van de lokale autoriteiten in het bezit zijn van een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat. De reden hiervoor is dat deze landen hiermee het aantal besmettingen tot een minimum willen beperken. Door alle inkomende reizigers te laten testen, is de kans op verspreiding zo klein mogelijk. Dit is niet alleen voor de plaatselijke bevolking, maar ook voor jou een geruststellende gedachte als je hier vakantie viert.

In samenwerking met HealthCheckCenter kun je op een groot aantal locaties in Nederland je laten testen. Deze laboratoria zijn door het RIVM goedgekeurd en ook de autoriteiten van Bonaire, Curaçao en de Canarische Eilanden hebben hun goedkeuring gegeven op de gezondheidsverklaring die je na de test ontvangt. Let op: De eis voor Bonaire en Curacao is dat je je tussen 66 en 72 uur vóór vertrek laat testen. Voor de Canarische Eilanden geldt dat je je tussen 62 en 68 uur vóór vertrek laat testen. Goed nieuws! Speciaal voor onze Stip reizigers die naar Bonaire, Curaçao of de Canarische Eilanden met een vertrekdatum tot en met 1 april 2021 reizen is de test geheel GRATIS. Normaal gesproken betaal je voor de PCR-test tussen de € 150 en € 200 per persoon exclusief gezondheidsverklaring, maar voor jou als Corendon-klant is deze test helemaal gratis wanneer je met ons deze winter op vakantie gaat.

Let op: Naast het overleggen van een gezondheidsverklaring moet je ook een digitaal formulier invullen en ontvang je een QR-code. Op de bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels en richtlijnen. Lees deze maatregelen goed door voorafgaand aan je reis.

Voor Stip-klanten met reeds gemaakte boekingen en nieuwe boekingen worden de kortingscodes beschikbaar gesteld in de ‘Mijn-Stip’-omgeving, mits de volledige reissom is voldaan.

Veelgestelde vragen rondom de PCR-test

We kunnen ons voorstellen dat je wellicht vragen hebt naar aanleiding van de PCR-testen. Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

1. Wat is een PCR-test?
Bij een PCR-test wordt gekeken of er genetisch materiaal (RNA) van het COVID-19 virus in de neus- of keelholte zit. Na afname van de test ontvang je de volgende dag de uitslag met gezondheidsverklaring.

2. Wanneer ontvang ik een gratis PCR-test?
Als je bij Stip Reizen een boeking hebt gemaakt naar Bonaire, Curaçao of de Canarische Eilanden. Het gaat om reeds gemaakte boekingen en nog te boeken reizen naar bovenstaande vakantiebestemmingen met vertrekdatum tot en met 1 april 2021.

3. Voor wie is de test verplicht?
De test is verplicht voor alle volwassenen. Voor Bonaire geldt de testverplichting voor kinderen vanaf 13 jaar. Voor Curaçao geldt de testverplichting voor kinderen vanaf 0 jaar. Voor de Canarische Eilanden geldt de testverplichting voor kinderen vanaf 6 jaar.

4. Kan ik me ook laten testen via de GGD en wat is het verschil?
De GGD neemt alleen een test af als je klachten hebt. Daarnaast geeft de GGD geen geldige gezondheidsverklaring uit die je nodig hebt om te reizen naar Bonaire, Curaçao en de Canarische Eilanden.

5. Hoe kan ik de test reserveren?

  • Als je een reis naar Bonaire, Curaçao of de Canarische Eilanden met een vertrekdatum tot en met 1 april 2021 hebt geboekt, is de PCR-test gratis.
  • 10 dagen voor het einde van de maand staat er in de ‘Mijn Stip’-omgeving een speciale kortingscode per reiziger klaar, mits de volledige reissom is voldaan.
  • Via de link in de ‘Mijn Stip’-omgeving kom je op de website van HealthCheckCenter waar je de test kunt reserveren op een locatie naar keuze.
  • Voer per persoon de persoonsgegevens in en bij de betaling je persoonlijke kortingscode. Na het invoeren van de kortingscode zal het eindbedrag automatisch op € 0,- komen te staan.
    Let op! Het niet correct invullen van de gegevens kan betekenen dat de test niet kan worden afgenomen en de gezondheidsverklaring niet kan worden verstrekt. Uiteindelijk zou dit kunnen betekenen dat u daardoor niet toegelaten wordt op uw vakantiebestemming.
  • Ben je geen Stip-klant, dan betaal je direct het speciale tarief vanaf € 85 per persoon.
  • Wanneer de afspraak is gemaakt, ontvang je hiervan een bevestiging.
  • Je ontvangt per e-mail de uitslag en een gezondheidsverklaring tussen 24 en 36 uur na afname, daar wordt naar gestreefd. Dit kan maximaal 72 uur duren.
  • Deze geprinte gezondheidsverklaring neem je mee op vakantie en toon je op verzoek van de luchtvaartmaatschappij en de lokale autoriteiten.

6. Wanneer ontvang ik mijn speciale kortingscodes voor de PCR-test?
10 dagen voor het einde van de maand staat er in de ‘Mijn Stip’-omgeving een speciale kortingscode per reiziger klaar, mits de volledige reissom is voldaan.

7. Wat als ik of iemand uit mijn reisgezelschap positief getest wordt? 
Als jij of iemand uit het reisgezelschap positief test (er is genetisch materiaal van het COVID-19 virus aangetroffen), kan diegene niet reizen. Wij verzoeken je in dat geval zo spoedig mogelijk contact op te nemen met ons Contact Center op 088-7070600.

8. Waar kan ik de PCR-test laten afnemen?
Dit gebeurt op een van de testlocaties van HealthCheckCenter, verspreid over Nederland. De dichtstbijzijnde locatie vind je op hun website. Het aantal testlocaties groeit met de dag; de lijst op de site van HealthCheckCenter.nl wordt steeds aangevuld.

9. Wat zijn de openingstijden van de klinieken?
De openingstijden vind je op de website van HealthCheckCenter.nl. Je kunt 7 dagen per week de test laten afnemen.

10. Welke eisen stelt Bonaire, Curaçao en de Canarische Eilanden aan de test en gezondheidsverklaring?
Curaçao en Bonaire: U laat de test afnemen tussen 66 en 72 uur vóór vertrek. Bonaire en Curaçao eisen dat de test maximaal binnen 72 uur voor aanvang van de vlucht is afgenomen, dat de uitslag negatief is en dat dit door de reiziger in een gezondheidsverklaring tijdens de reis aangetoond kan worden. Tegelijkertijd moet er op de testlocatie in Nederland of België genoeg tijd zijn om uw test te verwerken en te analyseren. Door een sterke toename van het aantal afgenomen testen, merken we dat het momenteel erg druk is op de testlocaties. Om zeker te stellen dat u uw testuitslag op tijd heeft om te kunnen vertrekken, is het van groot belang dat u uw test tussen 66 en 72 uur voor vertrek laat afnemen en dat u uw persoonlijke gegevens correct invult bij het reserveren van de test. Het niet correct invullen van de gegevens kan betekenen dat de test niet kan worden afgenomen en de gezondheidsverklaring niet kan worden verstrekt. Uiteindelijk zou dit kunnen betekenen dat u daardoor niet toegelaten wordt op uw vakantiebestemming. De gezondheidsverklaring wordt de dag voor vertrek verstrekt per e-mail.

Canarische Eilanden: U laat de test afnemen tussen 62 en 68 uur vóór vertrek. De Canarische Eilanden eisen dat de test maximaal 72 uur voor aankomst op de bestemming is afgenomen, dat de uitslag negatief is en dat dit door de reiziger in een gezondheidsverklaring tijdens de reis aangetoond kan worden. Tegelijkertijd moet er op de testlocatie in Nederland of België genoeg tijd zijn om uw test te verwerken en te analyseren. Door een sterke toename van het aantal afgenomen testen, merken we dat het momenteel erg druk is op de testlocaties. Om zeker te stellen dat u uw testuitslag op tijd heeft om te kunnen vertrekken, is het van groot belang dat u uw test tussen 62 en 68 uur voor vertrek laat afnemen en dat u uw persoonlijke gegevens correct invult bij het reserveren van de test. Het niet correct invullen van de gegevens kan betekenen dat de test niet kan worden afgenomen en de gezondheidsverklaring niet kan worden verstrekt. Uiteindelijk zou dit kunnen betekenen dat u daardoor niet toegelaten wordt op uw vakantiebestemming. De gezondheidsverklaring wordt de dag voor vertrek verstrekt per e-mail.

11. Hoe gaat het met de terugreis? 
Voor je terugvlucht naar Nederland heb je vanaf 29 december 2020 een gezondheidsverklaring nodig waarop een negatieve uitslag vermeld staat. De test moet maximaal 72 uur vóór de geplande aankomst in Nederland afgenomen worden. De verklaring moet getoond kunnen worden voor het boarden van het vliegtuig.

12. Ik heb nog een aanvullende vraag over de PCR-test, waar kan ik het antwoord hierop vinden?
Als je nog algemene vragen hebt met betrekking tot jouw vakantiebestemming en de maatregelen die zijn genomen omtrent COVID-19, neem dan contact op met ons Contact Center via telefoonnummer 023 - 751 06 06. Heb je inhoudelijke vragen die betrekking hebben op de PCR-test, het maken van een reservering of de gemaakte reservering, locaties & openingstijden etc., informeer dan bij het HealthCheckCenter via telefoonnummer 030 - 200 50 60.

Voor nog meer FAQ’s verwijzen wij je ook naar https://www.healthcheckcenter.nl/veelgesteldevragen.

Disclaimer: De reiziger is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het (tijdig) verkrijgen van de juiste gezondheids- en reisdocumenten die gelden voor het land van vertrek en het land van bestemming. Reizigers dragen zelf de verantwoordelijkheid om zich op de hoogte te stellen van actuele vereisten die het land van aankomst stelt inzake COVID-19. De reiziger is er zelf voor verantwoordelijk zich – wanneer dit is vereist – tijdig te laten testen op een COVID-19 besmetting (PCR-test) en moet in sommige gevallen in het bezit zijn van een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat.
Stip Reizen biedt als onderdeel van Corendon als service de mogelijkheid om via Corendon bij HealthCheckCenter een PCR-test af te nemen. Wanneer de reiziger een reservering wenst te maken wordt deze doorgeleid naar de website van HealthCheckCenter. Wanneer een reservering wordt gemaakt, gaat de reiziger rechtstreeks een overeenkomst aan met HealthCheckCenter en stelt de reiziger zich in kennis van de voorwaarden van HealthCheckCenter. Persoonsgegevens worden verwerkt conform het privacybeleid van HealthCheckCenter. Bij klachten moet de reiziger zich rechtstreeks wenden tot HealthCheckCenter. Corendon is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de reiziger en het HealthCheckCenter en is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van PCR-testen.
Wanneer de reiziger niet (tijdig) over de juiste gezondheids- en overige reisdocumenten beschikt, dan wel positief is getest op een COVID-19 besmetting en als gevolg daarvan niet kan deelnemen aan de geboekte reis, dan is de reiziger zelf verantwoordelijk voor de kosten die zijn verbonden aan de annulering van de reis. Mogelijk kunnen de kosten (gedeeltelijk) worden verhaald op een annuleringsverzekering. Aanvullende belangrijke informatie vind je hier.

Een ogenblik geduld aub…