Berichtgeving rondom het Coronavirus: veelgestelde vragen. Alles over je reisvoucher vind je hier. Lees alle maatregelen via de volgende links: bestemming, luchthaven en vlucht.

Mijn reis

PCR-test

In samenwerking met/als onderdeel van Corendon.

Boek nu een PCR-test voor slechts € 40 (t.w.v. € 95) en ga met een gerust hart op vakantie

Om veilig op reis te gaan, is het voor enkele bestemmingen verplicht om een PCR-test af te laten nemen. Stip klanten kunnen deze test tegen een zeer gunstig tarief bijboeken in het boekingsproces of alsnog achteraf via het Contact Center. De test moet vóór vertrek worden afgenomen. Het resultaat moet uiteraard negatief zijn, wat je tijdens de reis moet kunnen aantonen via een geprinte gezondheidsverklaring. Hieronder vind je een lijst van bestemmingen* waarvoor de PCR-test verplicht is en wanneer je je moet laten testen.

LET OP: U dient de gezondheidsverklaring uitgeprint mee te nemen op reis. Hier wordt naar gevraagd bij inchecken op de luchthavens.

Zeer gunstig tarief voor Stip-klanten

De kosten voor een PCR-test bedragen bij Stip Reizen slechts € 40 per persoon. Voor een reguliere test betaal je al snel € 95! Een aanzienlijk verschil. Mocht blijken dat de bijgeboekte PCR-test later niet meer verplicht is, dan betalen wij het bedrag van € 40 per persoon terug.

PCR-test eenvoudig bij te boeken in boekingsproces

Je kunt deze nieuwe service meteen bijboeken in het boekingsproces. De service geldt voor vakanties met vertrekdatum vanaf 1 april 2021. Wanneer je de PCR-test hebt bijgeboekt, ontvang je ruim voor vertrek per deelnemer van het reisgezelschap een speciale code in Mijn Stip, mits je de volledige reissom hebt voldaan. Deze code heb je nodig om een afspraak te maken bij een van de testlocaties van HealthCheckCenter.

Heb je een reeds bestaande boeking met vertrekdatum vanaf 1 april 2021 of besluit je de PCR-test later alsnog bij te boeken, dan kan dit tot 4 dagen voor vertrek via ons Contact Center.

Let op: het is alleen mogelijk om de PCR-test bij te boeken voor de heenreis. De test voor de terugreis dien je zelf te verzorgen en is niet bij Stip Reizen te boeken.

*Bestemmingen met verplichte PCR-test / wanneer de test laten afnemen

Voor de actuele informatie verwijzen wij je naar de pagina Maatregelen op de bestemming.

Testen via HealthCheckCenter

In samenwerking met HealthCheckCenter kun je je op een groot aantal locaties in Nederland laten testen. Deze laboratoria zijn goedgekeurd door het RIVM en de lokale autoriteiten hebben de gezondheidsverklaring erkend.

PCR-test óók extra voordelig voor niet Stip-klanten

Ook wanneer je geen vakantie hebt geboekt of gaat boeken, kun je via Stip Reizen een test reserveren. Voor een afname van een individuele PCR-test bedragen de kosten € 70 + € 25 voor het verstrekken van een gezondheidsverklaring = € 95.

Het reserveren van de COVID-19 PCR-test tegen het scherpe tarief is mogelijk via HealthCheckCenter

Voorwaarden PCR-test

Bekijk hier de voorwaarden van de PCR-test.

Veelgestelde vragen PCR-test

We kunnen ons voorstellen dat je wellicht vragen hebt naar aanleiding van de PCR-testen. Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

1. Wat is een PCR-test?
Bij een PCR-test wordt gekeken of er genetisch materiaal (RNA) van het COVID-19 virus in de neus- of keelholte zit. Na afname van de test ontvang je de volgende dag de uitslag met gezondheidsverklaring.

2. Wanneer kan ik een PCR-test boeken?
De PCR-test kun je direct bijboeken in het boekingsproces. Heb je een reeds bestaande boeking met vertrekdatum vanaf 1 april 2021 of besluit je de PCR-test later alsnog bij te boeken, dan kan dit tot 4 dagen voor vertrek via ons Contact Center.

3. Kan ik ook gebruikmaken van de PCR-test zonder Stip Reizen boeking?
Ja, dat is mogelijk. Maar je betaalt dan wel het commerciële tarief van €95 per PCR-test.

4. Voor wie is de test verplicht?
De test is verplicht voor alle volwassenen. Voor de testverplichting voor kinderen vanaf een bepaalde leeftijd verwijzen wij je voor de actuele informatie naar de pagina Maatregelen op de bestemming

5. Wat als ik geen gebruikmaak van de PCR-test?
Als de bestemming geen verplichte PCR-test meer vraagt en je de persoonlijke vouchercode niet hebt gebruikt, dan ontvang je het bedrag retour. Dit bedrag zal na je vakantie worden terugbetaald. Mocht het zijn dat de PCR-test voor kinderen vanaf een bepaalde leeftijd niet noodzakelijk is, dan worden deze gemaakte kosten ook na de vakantie teruggestort, mist de kortingscode niet is gebruikt.

6. Kan ik me ook laten testen via de GGD en wat is het verschil?
De GGD neemt alleen een test af als je klachten hebt. Daarnaast geeft de GGD geen geldige gezondheidsverklaring uit die je nodig hebt om te reizen naar onze vakantiebestemmingen.

7. Hoe kan ik de test reserveren?

  • Ruim voor je vertrek staat er in Mijn Stip een speciale kortingscode per reiziger klaar, mits de (aan)betaling van de reissom is voldaan.
  • Via de link in Mijn Stip kom je via covidtest.stipreizen.nl op de website van HealthCheckCenter waar je de test kunt reserveren op een locatie naar keuze. Bekijk hiervoor onderstaande stappenplannen voor een individuele of groepsaanmelding. Bekijk van tevoren goed de openingstijden van jouw gewenste testlocatie en zorg dat je ruim op tijd aanwezig bent i.v.m. eventuele drukte. Vergeet niet om je paspoort/ID kaart mee te nemen naar de testlocatie.
  • Voer per persoon de persoonsgegevens in en bij de betaling je persoonlijke code. Na het invoeren van deze code zal het eindbedrag automatisch op € 0,- komen te staan. Let op! Het niet correct invullen van de gegevens kan betekenen dat de test niet kan worden afgenomen en de gezondheidsverklaring niet kan worden verstrekt. Uiteindelijk zou dit kunnen betekenen dat je daardoor niet toegelaten wordt op je vakantiebestemming.
  • HealthCheckCenter streeft ernaar om de uitslag en gezondheidsverklaring tussen 24 en 36 uur na het afnemen van de test naar het door jou opgegeven e-mailadres te sturen. Dit kan maximaal 72 uur duren.
  • Het geprinte afreisdocument moet je meenemen op vakantie en op verzoek van de luchtvaartmaatschappij en de lokale autoriteiten tonen.

Stappenplan individuele aanmelding:
Stap 1: Klik op “Ik test alleen”
Stap 2: Vink “testen zonder klachten” aan en vul je persoonsgegevens in
Stap 3: Vul je contactgegevens in. Dit is het mobiele nummer en het e-mail adres waarop je de testuitslag zult ontvangen. Het afreisdocument komt in een tweede e-mail
Stap 4: Vul de vouchercode in die je van ons ontvangen hebt en klik op “Pas toe”. De test en het afreisdocument worden hierdoor automatisch geselecteerd
Stap 5: Vul de gegevens voor het reisdocument in en geef toestemming
Stap 6: Kies een vertrekdatum en klik op "Ok" en een vertrektijd en klik op "Ok", en kies daarna een afnamelocatie, gewenste datum en tijd waarop je de test wilt afnemen
Stap 7: Afronden en versturen Je ontvangt na afronding een SMS en e-mail ter bevestiging van je registratie. Neem contact op met helpdesk@healthcheckcenter.nl als je deze niet ontvangt.

Stappenplan groepsaanmelding:
Stap 1:
Klik op “Aanmelding voor een groep” en daaronder het aantal personen in je groep
Stap 2: Vink “testen zonder klachten” aan en vul de persoons- en contactgegevens in voor de eerste persoon. Vul de vouchercode in die je van ons ontvangen hebt en klik op “Pas toe”. De test en het afreisdocument worden hierdoor automatisch geselecteerd. Herhaal deze stap voor iedere persoon in de groep.
Stap 3: Kies een vertrekdatum en klik op "Ok" en een vertrektijd en klik op "Ok"een afnamelocatie gewenste datum en tijd waarop je de test wilt afnemen. Als je geen afnamelocatie kunt kiezen, zorg er dan voor dat “testen zonder klachten” aangevinkt staat en dat alle andere velden ingevuld zijn
Stap 4: Afronden en versturen

Je ontvangt na afronding een SMS en e-mail ter bevestiging van je registratie. Neem contact op met helpdesk@healthcheckcenter.nl als je deze niet ontvangt.

8. Wanneer ontvang ik mijn speciale codes voor de PCR-test?
Ruim voor je vertrek staat er in Mijn Stip' een speciale code per reiziger klaar, mits de (aan)betaling van de volledige reissom is voldaan.

9. Wat als ik of iemand uit mijn reisgezelschap positief getest wordt?
Als jij of iemand uit het reisgezelschap positief test (er is genetisch materiaal van het COVID-19 virus aangetroffen), kan diegene niet reizen. Wij adviseren je in dit geval contact op te nemen met je reisverzekeraar om de mogelijkheden te bespreken. Mocht het zo zijn dat je geen annuleringsverzekering hebt afgesloten of dat deze onvoldoende dekking biedt, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons Contact Center via telefoonnummer 088-7070600.

10. Waar kan ik de PCR-test laten afnemen?
Dit gebeurt op een van de testlocaties van HealthCheckCenter, verspreid over Nederland. De dichtstbijzijnde locatie vind je op hun website.

11. Wat zijn de openingstijden van de klinieken?
De openingstijden vind je op de website van HealthCheckCenter. Je kunt 7 dagen per week de test laten afnemen.

12. Welke eisen worden door de lokale autoriteiten van de verschillende bestemmingen gesteld aan de test en gezondheidsverklaring?
Hiervoor verwijzen wij je naar de pagina Maatregelen op de bestemming.

13. Hoe gaat het met de terugreis?
Voor de actuele informatie verwijzen wij je naar de pagina Maatregelen op de bestemming.

14. Hoe kan ik de kosten van de PCR-test na de reis terugvragen?
Mocht blijken dat de bijgeboekte PCR-test voor jouw vakantiebestemming niet meer verplicht s en je de test ook niet bij HealthCheckCenter hebt afgenomen, dan betalen wij het bedrag van €40,- per persoon na je vakantie aan je terug. Je kunt je verzoek voor terugbetaling indienen via je ‘Mijn Stip’ account. Voor het terugbetaalverzoek vul jij je gegevens die we nodig hebben om het bedrag aan je terug te betalen hier in. Vanwege de privacywetgeving beschikken wij hier niet over.

15. Ik heb nog een aanvullende vraag over de PCR-test, waar kan ik het antwoord hierop vinden?
Als je nog algemene vragen hebt met betrekking tot jouw vakantiebestemming en de maatregelen die zijn genomen omtrent COVID-19, neem dan contact op met ons Contact Center via telefoonnummer 088 - 7070600. Heb je inhoudelijke vragen die betrekking hebben op de PCR-test, het maken van een reservering of de gemaakte reservering, locaties & openingstijden etc., informeer dan bij het HealthCheckCenter via de website.

Voor nog meer FAQ’s verwijzen wij je ook naar www.healthcheckcenter.nl/veelgesteldevragen.

 

Disclaimer: De reiziger is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het (tijdig) verkrijgen van de juiste gezondheids- en reisdocumenten die gelden voor het land van vertrek en het land van bestemming. Reizigers dragen zelf de verantwoordelijkheid om zich op de hoogte te stellen van actuele vereisten die het land van aankomst stelt inzake COVID-19. De reiziger is er zelf voor verantwoordelijk zich – wanneer dit is vereist – tijdig te laten testen op een COVID-19 besmetting (PCR-test) en moet in sommige gevallen in het bezit zijn van een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat.

Stip Reizen biedt als service de mogelijkheid om via Stip Reizen bij HealthCheckCenter een PCR-test af te nemen. Wanneer de reiziger een reservering wenst te maken wordt deze doorgeleid naar de website van HealthCheckCenter. Wanneer een reservering wordt gemaakt, gaat de reiziger rechtstreeks een overeenkomst aan met HealthCheckCenter en stelt de reiziger zich in kennis van de voorwaarden van HealthCheckCenter. Persoonsgegevens worden verwerkt conform het privacybeleid van HealthCheckCenter. Bij klachten moet de reiziger zich rechtstreeks wenden tot HealthCheckCenter. Stip Reizen is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de reiziger en het HealthCheckCenter en is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van PCR-testen.

Wanneer de reiziger niet (tijdig) over de juiste gezondheids- en overige reisdocumenten beschikt, dan wel positief is getest op een COVID-19 besmetting en als gevolg daarvan niet kan deelnemen aan de geboekte reis, dan is de reiziger zelf verantwoordelijk voor de kosten die zijn verbonden aan de annulering van de reis. Mogelijk kunnen de kosten (gedeeltelijk) worden verhaald op een annuleringsverzekering..

Een ogenblik geduld aub…