Berichtgeving rondom het Coronavirus: veelgestelde vragen. Alles over je reisvoucher vind je hier. Lees alle maatregelen via de volgende links: bestemming, luchthaven en vlucht.

Mijn reis

PCR-test

PCR-test

In samenwerking met/als onderdeel van Corendon.

Boek nu een PCR-test voor slechts € 40 (t.w.v. € 125) en ga met een gerust hart op vakantie

Om veilig op reis te gaan, is het voor enkele bestemmingen verplicht om een PCR-test af te laten nemen. Stip klanten kunnen deze test tegen een zeer gunstig tarief bijboeken in het boekingsproces of alsnog achteraf via het Contact Center. De test moet vóór vertrek worden afgenomen. Het resultaat moet uiteraard negatief zijn, wat je tijdens de reis moet kunnen aantonen via een geprinte gezondheidsverklaring. Hieronder vind je een lijst van bestemmingen* waarvoor de PCR-test verplicht is en wanneer je je moet laten testen.

Zeer gunstig tarief voor Stip-klanten

De kosten voor een PCR-test bedragen bij Stip Reizenslechts € 40 per persoon. Voor een reguliere test betaal je al snel € 125! Een aanzienlijk verschil. Mocht blijken dat de bijgeboekte PCR-test later niet meer verplicht is, dan betalen wij het bedrag van € 40 per persoon terug.

PCR-test eenvoudig bij te boeken in boekingsproces

Je kunt deze nieuwe service meteen bijboeken in het boekingsproces. De service geldt voor vakanties met vertrekdatum vanaf 1 april 2021. Wanneer je de PCR-test hebt bijgeboekt, ontvang je ruim voor vertrek per deelnemer van het reisgezelschap een speciale code in Mijn Stip, mits je de volledige reissom hebt voldaan. Deze code heb je nodig om een afspraak te maken bij een van de testlocaties van HealthCheckCenter.

Heb je een reeds bestaande boeking met vertrekdatum vanaf 1 april 2021 of besluit je de PCR-test later alsnog bij te boeken, dan kan dit tot 4 dagen voor vertrek via ons Contact Center.

Let op: het is alleen mogelijk om de PCR-test bij te boeken voor de heenreis. De test voor de terugreis dien je zelf te verzorgen en is niet bij Stip Reizen te boeken.

*Bestemmingen met verplichte PCR-test / wanneer de test laten afnemen

  • Curaçao - binnen 72 uur voor vertrek
  • Bonaire – binnen 72 uur voor vertrek
  • Bulgarije – binnen 72 uur voor aankomst
  • Griekenland - binnen 72 uur voor aankomst
  • Italië – binnen 48 uur voor aankomst
  • Kaapverdië - binnen 72 voor vertrek
  • Portugal – binnen 72 uur voor vertrek
  • Spanje – binnen 72 uur voor aankomst

Testen via HealthCheckCenter

In samenwerking met HealthCheckCenter kun je je op een groot aantal locaties in Nederland laten testen. Deze laboratoria zijn goedgekeurd door het RIVM en de lokale autoriteiten hebben de gezondheidsverklaring erkend.

Voorwaarden PCR-test

Bekijk hier de voorwaarden van de PCR-test.

Veelgestelde vragen rondom de PCR-test

We kunnen ons voorstellen dat je wellicht vragen hebt naar aanleiding van de PCR-testen. Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

1. Wat is een PCR-test?
Bij een PCR-test wordt gekeken of er genetisch materiaal (RNA) van het COVID-19 virus in de neus- of keelholte zit. Na afname van de test ontvang je de volgende dag de uitslag met gezondheidsverklaring.

2. Wanneer kan ik een PCR-test boeken?
De PCR-test kun je direct bijboeken in het boekingsproces. Heb je een reeds bestaande boeking met vertrekdatum vanaf 1 april 2021 of besluit je de PCR-test later alsnog bij te boeken, dan kan dit tot 4 dagen voor vertrek via ons Contact Center.

3. Kan ik ook gebruikmaken van de PCR-test zonder Stip Reizen boeking?
Ja, dat is mogelijk. Maar je betaalt dan wel het commerciële tarief van €125 per PCR-test.

4. Voor wie is de test verplicht?
De test is verplicht voor alle volwassenen. Voor de testverplichting voor kinderen geldt:

  • voor Curaçao vanaf 7 jaar en ouder
  • voor Bonaire vanaf 13 jaar en ouder
  • voor Bulgarije voor alle leeftijden
  • voor Griekenland vanaf 10 jaar en ouder
  • voor Italië vanaf 2 jaar en ouder
  • voor Kaapverdië vanaf 7 jaar en ouder
  • voor Portugal voor alle leeftijden
  • voor Spanje vanaf 6 jaar en ouder

5. Kan ik me ook laten testen via de GGD en wat is het verschil?
De GGD neemt alleen een test af als je klachten hebt. Daarnaast geeft de GGD geen geldige gezondheidsverklaring uit die je nodig hebt om te reizen naar onze vakantiebestemmingen.

6. Hoe kan ik de test reserveren?

  • Ruim voor je vertrek staat er in Mijn Stip een speciale kortingscode per reiziger klaar, mits de volledige reissom is voldaan.
  • Via de link in Mijn Stip kom je op de website van HealthCheckCenter waar je de test kunt reserveren op een locatie naar keuze. Bekijk van tevoren goed de openingstijden van jouw gewenste testlocatie en zorg dat je ruim op tijd aanwezig bent i.v.m. eventuele drukte. Vergeet niet om je paspoort/ID kaart mee te nemen naar de testlocatie.
  • Voer per persoon de persoonsgegevens in en bij de betaling je persoonlijke code. Na het invoeren van deze code zal het eindbedrag automatisch op € 40,- komen te staan. Let op! Het niet correct invullen van de gegevens kan betekenen dat de test niet kan worden afgenomen en de gezondheidsverklaring niet kan worden verstrekt. Uiteindelijk zou dit kunnen betekenen dat je daardoor niet toegelaten wordt op je vakantiebestemming.
  • Wanneer de afspraak is gemaakt, ontvang je een bevestiging van HealthCheckCenter.
  • HealthCheckCenter streeft ernaar om de uitslag en gezondheidsverklaring tussen 24 en 36 uur na het afnemen van de test naar het door jou opgegeven e-mailadres te sturen. Dit kan maximaal 72 uur duren.
  • De geprinte gezondheidsverklaring moet je meenemen op vakantie en op verzoek van de luchtvaartmaatschappij en de lokale autoriteiten tonen.

7.Wanneer ontvang ik mijn speciale codes voor de PCR-test? 
Ruim voor je vertrek staat er in Mijn Stip een speciale code per reiziger klaar, mits de volledige reissom is voldaan.

8. Wat als ik of iemand uit mijn reisgezelschap positief getest wordt?
Als jij of iemand uit het reisgezelschap positief test (er is genetisch materiaal van het COVID-19 virus aangetroffen), kan diegene niet reizen. Wij adviseren je in dit geval contact op te nemen met je reisverzekeraar om de mogelijkheden te bespreken. Mocht het zo zijn dat je geen annuleringsverzekering hebt afgesloten of dat deze onvoldoende dekking biedt, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons Contact Center via telefoonnummer +31 88 7070600.

9. Waar kan ik de PCR-test laten afnemen?
Dit gebeurt op een van de testlocaties van HealthCheckCenter, verspreid over Nederland. De dichtstbijzijnde locatie vind je op hun website.

10. Wat zijn de openingstijden van de klinieken?
De openingstijden vind je op de website van HealthCheckCenter. Je kunt 7 dagen per week de test laten afnemen.

11. Welke eisen worden door de lokale autoriteiten van de verschillende bestemmingen gesteld aan de test en gezondheidsverklaring? 
Hiervoor verwijzen wij je naar de pagina Maatregelen op de bestemming.

12. Hoe gaat het met de terugreis?
Voor je terugvlucht naar Nederland heb je vanaf 29 december 2020 een gezondheidsverklaring nodig waarop een negatieve uitslag vermeld staat. De test moet maximaal 72 uur vóór de geplande aankomst in Nederland afgenomen worden. De verklaring moet getoond kunnen worden voor het boarden van het vliegtuig.

13. Ik heb nog een aanvullende vraag over de PCR-test, waar kan ik het antwoord hierop vinden?
Als je nog algemene vragen hebt met betrekking tot jouw vakantiebestemming en de maatregelen die zijn genomen omtrent COVID-19, neem dan contact op met ons Contact Center via telefoonnummer +31 88 7070600. Heb je inhoudelijke vragen die betrekking hebben op de PCR-test, het maken van een reservering of de gemaakte reservering, locaties & openingstijden etc., informeer dan bij het HealthCheckCenter via de website.

Voor nog meer FAQ’s verwijzen wij je ook naar https://www.healthcheckcenter.nl/veelgesteldevragen.

Disclaimer: De reiziger is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het (tijdig) verkrijgen van de juiste gezondheids- en reisdocumenten die gelden voor het land van vertrek en het land van bestemming. Reizigers dragen zelf de verantwoordelijkheid om zich op de hoogte te stellen van actuele vereisten die het land van aankomst stelt inzake COVID-19. De reiziger is er zelf voor verantwoordelijk zich – wanneer dit is vereist – tijdig te laten testen op een COVID-19 besmetting (PCR-test) en moet in sommige gevallen in het bezit zijn van een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat.

Stip Reizen biedt als service de mogelijkheid om via Stip Reizen bij HealthCheckCenter een PCR-test af te nemen. Wanneer de reiziger een reservering wenst te maken wordt deze doorgeleid naar de website van HealthCheckCenter. Wanneer een reservering wordt gemaakt, gaat de reiziger rechtstreeks een overeenkomst aan met HealthCheckCenter en stelt de reiziger zich in kennis van de voorwaarden van HealthCheckCenter. Persoonsgegevens worden verwerkt conform het privacybeleid van HealthCheckCenter. Bij klachten moet de reiziger zich rechtstreeks wenden tot HealthCheckCenter. Stip Reizen is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de reiziger en het HealthCheckCenter en is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van PCR-testen.

Wanneer de reiziger niet (tijdig) over de juiste gezondheids- en overige reisdocumenten beschikt, dan wel positief is getest op een COVID-19 besmetting en als gevolg daarvan niet kan deelnemen aan de geboekte reis, dan is de reiziger zelf verantwoordelijk voor de kosten die zijn verbonden aan de annulering van de reis. Mogelijk kunnen de kosten (gedeeltelijk) worden verhaald op een annuleringsverzekering..

Een ogenblik geduld aub…