Extra informatie Royal Caribbean
Arts
Aan boord van ieder Royal Caribbean cruiseschip zijn minimaal één arts en 1 tot 3 verpleegsters aanwezig. Tevens is er een hospitaal aan boord. Men heeft iedere dag spreekuur. De tijden staan in Uw dagkrant aangegeven. De medische dienst is 24 uur per dag bereikbaar. Voor een consult wordt een vergoeding gevraagd. Bij de Guest Relations balie zijn tabletten tegen zeeziekte te verkrijgen.
Baby's
De minimumleeftijd voor meereizende baby’s is zes (6) maanden, vanaf het moment van afvaart en twaalf (12) maanden vanaf het moment van afvaart voor afvaarten die meer dan 3 opeenvolgende dagen op zee hebben. Alle kinderen die meedoen aan de kinderprogramma’s of gebruik willen maken van het zwembad, moeten zindelijk zijn. Voor sommige kinderactiviteiten kan een kleine toeslag worden gevraagd.
Bagage
Uw bagage dient u goed te labelen (met het Royal Caribbean etiket) en u dient de volgende gegevens te vermelden: naam, voornaam, naam van het schip, hutnummer (indien bekend), cruisedatum en haven van inscheping. U overhandigt uw bagage (niet de handbagage) aan het personeel voordat u aan boord van het cruiseschip gaat. Uw afgegeven bagage zal naar uw hut worden gebracht. De rederij adviseert medicatie en waardevolle spullen te allen tijde bij u te dragen. Royal Caribbean is niet aansprakelijk voor verlies van of schade aan eigendommen.
Let op: het is niet toegestaan om eigen dranken mee te nemen aan boord van het cruiseschip. Eigen meegebrachte dranken zullen worden ingenomen bij het aan boord gaan van het cruiseschip en kunnen aan het einde van de reis weer worden afgehaald. Dit geldt tevens voor dranken gekocht in de tax-free winkels aan boord.
Betalingen aan boord
Bij inscheping ontvangt u een persoonlijke boordpas (Seapass). Deze kaart gebruikt u tijdens de cruisevakantie om te betalen voor de extra diensten (behalve het casino) en uw aankopen in de boetieks aan boord. Alle bedragen worden automatisch op de rekening van uw hut gezet die u aan het einde van de cruise met een creditcard of met contant geld kunt betalen. Binnen 48 uur na inscheping dient u uw Seapass te registeren. U dient uw creditcard te linken aan de Seapass of u dient een contante aanbetaling te doen van minimaal $500 (US Dollar). Als u ervoor kiest om een contante aanbetaling te doen en uw uitgaven vallen hoger uit dan het bedrag van aanbetaling, zal u gevraagd worden om een nieuwe aanbetaling te doen. Indien u geen creditcard linkt of contante aanbetaling doet, wordt uw Seapass automatisch geblokkeerd door Royal Caribbean. Per aankoop ontvangt u een bonnetje met het bedrag, op die manier houdt u een goed overzicht van al uw aankopen die u tijdens de cruisevakantie aan boord doet. Aan boord van Royal Caribbean kunt u met de volgende internationale creditcards betalen: American Express,VISA en MasterCard. Aan boord wordt de USD ($) als valuta gehanteerd.
Boordpas / Seapass
Bij inscheping ontvangt u een zogenaamde Seapass. Met deze kaart worden al uw uitgaven aan boord geregistreerd. Tevens dient het als toegangsbewijs voor het cruiseschip en als sleutel van uw hut.
Dagprogramma
Aan boord van uw cruiseschip worden diverse muzikale optredens, voorstellingen en activiteiten georganiseerd. Informatie over de activiteiten van Royal Caribbean en aanvangstijden kunt u terugvinden in de dagelijkse krant. Elke avond wordt deze krant voor de volgende dag in uw hut gelegd. Ook de meest voorkomende verkorte telefoonnummers van de faciliteiten vindt u hierin terug. We raden u aan om deze informatie dan ook mee te nemen als u aan land gaat. Het dagprogramma wordt verstrekt in diverse talen waaronder Engels.
Excursies
Het deelnemen aan excursies in de diverse havens is niet verplicht. U kunt in vele gevallen ook zelf de omgeving verkennen. Wel is het zo dat u d.m.v. het meedoen aan een excursie de meeste informatie over een bepaalde plaats/gebied krijgt. Informatie over excursies kunt u in vele gevallen vinden op de website van Royal Caribbean. Voor het vooraf boeken van excursies, kunt u gebruik maken van de cruiseplanner op de internetsite van de rederij: www.royalcaribbean.com. U dient wel te beschikken over een creditcard om uw excursie(s) te kunnen boeken. Eventueel kunt u aan boord, mocht er nog plaatsen beschikbaar zijn, aan de excursiebalie uw excursies bijboeken. Royal Caribbean kan helaas geen garantie geven dat al haar gepubliceerde landexcursies daadwerkelijk conform publicatie uitgevoerd zullen of kunnen worden. De uitvoering is in handen van onafhankelijke leveranciers. Zij hebben de eindverantwoording en nemen de beslissing tot een eventuele schemawijziging, annulering of deelannulering van een excursie. Normaliter worden excursies uitsluitend aangepast in het belang en de veiligheid van onze gasten. De landexcursie manager aan boord zal U, indien mogelijk, tijdig in kennis stellen en voor een eventuele restitutie zorgdragen. I.v.m. weersomstandigheden, verkeerssituaties, technische of lokale omstandigheden kan gedurende een excursie een aanpassing plaatsvinden. Klachten hieromtrent dienen ter plaatse aan boord afgehandeld te worden.
Faciliteiten
Aan boord van de cruiseschepen van Royal Caribbean zijn verschillende faciliteiten aanwezig waar u (soms tegen betaling) gebruik van kunt maken, zoals restaurants, bar, fitness, schoonheidssalon, spa & wellness, kapper, zwembad, kinderdagverblijf, casino, Videogame arcade, kinderclub, internetgebruik, wasserij-, strijk- en stomerijdienst en diverse winkeltjes. Aan boord kunt u geld wisselen. De valuta die aan boord gewisseld kunnen worden zijn Amerikaanse en Canadese dollars. Op Europese afvaarten vaak ook Engelse Ponden en Euro’s
Fooien / servicebijdrage
Tijdens uw cruise biedt het Royal Caribbean personeel u overal op het schip een uitstekende service. Zij worden achter de schermen ondersteund door evenzoveel medewerkers en bemanningsleden, die hun uiterste best doen om uw verblijf aan boord zo aangenaam mogelijk te maken. Voor uw gemak zal Royal Caribbean automatisch een dagelijkse hotelservicebijdrage aan uw boordrekening toevoegen, tenzij u specifiek verzoekt, deze weg te laten of indien u deze vooraf heeft voldaan bij boeking. Op uw ticket kunt u terugvinden of dit het geval is. Deze fooien zijn afhankelijk van uw route en het aantal dagen waarop de diensten daadwerkelijk zijn geleverd. De hotelservicebijdrage is bedoeld om de Royal Caribbean gasten te garanderen dat de diensten aan de hoogste kwaliteitsstandaarden voldoen.
De bedragen van de fooien kunnen niet gewijzigd worden. Mocht u echter, in het onwaarschijnlijke geval dat u niet tevreden bent over de service, bezwaar willen maken tegen een of meerdere bedragen van de hotelservicebijdrage, dan kunt u zich wenden tot de Guest Relations Manager aan boord. Royal Caribbean adviseert om geen fooien te geven aan individuele medewerkers.
In- en ontscheping
Op de dag van vertrek dient u uiterlijk 2 uur voor afvaart van het schip in de haven aanwezig te zijn. U kunt vanaf ca. 12.00 uur inschepen, tenzij anders vermeld op uw reisschema, het reisschema vindt u in de cruisedocumentatie. Naast zowel algemene als meer specifieke informatie over uw cruise vindt u op een van de laatste pagina’s uw Charge Account, Guest Conduct Policy & Cruise Ticket contract aan. Dit laatste is een opsomming van de rechten van Royal Caribbean Cruises Ltd. t.o.v. U, als passagier, en de rechten en plichten van U, als passagier, t.o.v. de rederij. U wordt verzocht dit goed door te lezen. Acceptatie van het Contract in de haven of op internet houdt in dat U deze voorwaarden accepteert. Direct als u aankomt bij de terminal wordt uw bagage gelabeld, hierop staat uw hutnummer. Uw koffers worden, in de loop van de dag, naar Uw hut gebracht. U loopt vervolgens door naar de incheckbalie. Hier zullen de laatste zaken in orde worden gemaakt voordat u aan boord kunt gaan. Verder dient u voor de inscheping een ‘Inschepingformulier’ in te vullen, dat u ter plaatse ontvangt. Nadat uw handbagage door de scanner is gehaald en nadat uw reispapieren en identiteitsbewijs zijn gecontroleerd, kunt u aan boord.
De laatste avond vindt u bagagelabels in uw hut. Deze labels dient u aan uw koffers te bevestigen die u ‘s avonds voor uw hut plaatst (zorgt u voor een tas met spullen voor uw laatste overnachting aan boord en kleding/toilet artikelen voor de volgende dag). De kleur of het nummer van de labels bepaalt de tijd van ontscheping en de plaats van Uw koffers in de douane hal. Op de laatste ochtend van uw cruise, gaat u naar de aangegeven vertreklounge waar u uw paspoort ophaalt en vervolgens uw immigratie formaliteiten afhandelt.
Kinderen
De minimumleeftijd voor meereizende baby’s is zes (6) maanden, vanaf het moment van afvaart en twaalf (12) maanden vanaf het moment van afvaart voor afvaarten die meer dan 3 opeenvolgende dagen op zee hebben. Alle kinderen die meedoen aan de kinderprogramma’s of gebruik willen maken van het zwembad, moeten zindelijk zijn. Voor sommige kinderactiviteiten kan een kleine toeslag worden gevraagd.
Kleding
Aan boord en voor de excursies wordt informele kleding aangeraden. Tijdens de excursies is het aan te raden gemakkelijke en sportieve kleding en comfortabele schoenen te dragen. Wanneer u tijdens de excursies eventueel religieuze plaatsen bezoekt, dient u gepaste kleding te dragen (geen short, bermuda, etc.). Royal Caribbean adviseert u ook formelere cocktailkleding mee te nemen voor de Captain Cocktail en de gala-avonden. De 3-5 nachten cruises hebben 1 formele avond, de 6-13 nachten cruises 2 formele avonden en de cruises van 14 nachten en meer kennen 3 formele avonden. Deze avonden wordt gepaste kleding verwacht zoals voor de dames een jurk, rok met blouse en voor de heren colbert en das met nette lange broek. (Een avondjurk voor de dames en een smoking voor heren wordt vaak gedragen tijdens deze avonden).
Maaltijden / Dineren
Bij de reservering van de cruise kunt u een voorkeur aangeven voor het diner. Uw tafelnummer zal echter pas bevestigd worden op het moment dat u aan boord gaat en staat op SeaPass Card. Naast vlees, vis, vegetarische en kindergerechten, kunt u tot 90 dagen voor afvaartdatum speciale dieetwensen doorgeven. De eerste dag van uw cruise is het verstandig uw dieetwensen bij het bedienend personeel nogmaals kenbaar te maken. Op dagen dat het schip aan wal ligt, kunnen de openingstijden van het restaurant afwijken. De openingstijden van alle restaurants aan boord staan aangegeven in de dagkrant.
Wat betreft dinerzitting zijn er drie mogelijkheden: eerste zitting, tweede zitting en de open diner zitting (My Time Dining). Bij de eerste zitting (vanaf circa 18.00 uur) en tweede zitting (vanaf circa 20.00 uur) heeft u een vaste tafel op een vast tijdstip voor de duur van de cruise. Heeft u bij boeking aangegeven dat u gebruik wenst te maken van de open dinerzitting dan kunt u iedere avond tijdens de openingstijden van de Main Dining Room gaan dineren.
Aan boord treft u ook een buffetrestaurant Windjammer Café, de locatie om informeel te dineren. U kunt zelf een tafel uitkiezen en vervolgens rondkijken en voedsel pakken van het zelfbedieningsbuffet. Dit restaurant is ook geopend voor ontbijt en lunch.
Reisdocumenten
Het is uw verantwoordelijkheid te zorgen dat u over een geldig paspoort en benodigde visa beschikt voor de vaarroute die u gereserveerd heeft. U kunt het beste bij boeking deze informatie opvragen bij de visumdienst en kort voor vertrek nogmaals controleren of er tussentijds geen wijzigingen zijn opgetreden. Indien u onverhoopt niet over de juiste documenten beschikt, heeft de rederij het recht u de toegang tot het schip te weigeren, of u in bepaalde havens aan boord te houden, zonder dat u recht heeft op enige vorm van vergoeding van uw betaalde cruisevakantie.
Het is van belang dat u voor vertrek heeft gecheckt of u visa en vaccinaties voor uw reis nodig heeft. Dit kan bij uw reisbureau of via een visumorganisatie, voor vaccinaties bij uw huisarts en/of de lokale GGD. Voor reizen buiten Europa dient u in het bezit te zijn van een, bij terugkomst in Nederland nog 6 maanden geldig zijnde, Nederlands paspoort.
Wanneer u in Europa op cruisereis gaat kunt u met een Nederlandse Identiteitskaart reizen, mits alle landen die u aandoet ook een Nederlandse Identiteitskaart accepteren als officieel reisdocument. Bij incheck ontvangt u Uw SeaPass card. Dit is uw belangrijkste document tijdens de cruise en vervangt Uw paspoort. Tevens vindt op de SeaPass Card belangrijke gegevens zoals uw hutnummer, tafelzitting, locatie van het restaurant en tafelnummer. uw SeaPass Card is uw hutsleutel.
Afhankelijk van uw cruise kan de rederij u vragen Uw paspoort af te geven. In uw paspoort staat dat u, als Nederlands staatsburger, altijd verantwoordelijk bent voor uw paspoort. Indien u uw paspoort niet wilt afgeven, kunt u dit melden en dan zult u uw paspoort van de purser terugkrijgen. Het schip is dan niet meer verantwoordelijk voor uw immigratie indien u bij de diverse aanleghavens van - en weer terug - aan boord wenst te gaan. U dient te wachten tot het schip vrijgegeven wordt en de desbetreffende douanebeambte u en uw bagage geïnspecteerd heeft. u krijgt vervolgens dezelfde procedure om weer aan boord te kunnen gaan. In sommige havens dient u een kopie van uw paspoort te tonen. Neem deze mee voor u vertrekt. Uw SeaPass Card dient u altijd bij u te hebben om van en aan boord te komen.
Roken
Het is verboden sigaretten, sigaren, elektrische sigaretten en pijpen te roken in alle interne openbare ruimtes van het schip. Er zijn specifieke rookhoeken in sommige lounges en aan dek. Daarnaast is het niet toegestaan om te roken in de hutten of op een privebalkon. Indien u dit wel doet, kunt u hier een boete voor krijgen die automatisch op uw Seapass wordt bijgeschreven. Het is ten strengste verboden om sigaretten en rookgerei overboord te gooien.
Rolstoelgebruikers / Mindervalide gasten
Mindervalide gasten zijn van harte welkom aan boord van het cruiseschip. Bent u mindervalide of bent u afhankelijk van een rolstoel, dan dient u begeleid te worden door een reisgenoot en dient u zelf een rollator of rolstoel (opvouwbaar) mee te nemen. Tevens dient u dit bij reservering door te geven evenals de afmetingen van uw rolstoel of rollator (wanneer van toepassing). Rolstoelen aan boord van het cruiseschip zijn alleen bedoeld voor noodgevallen. Indien u gebruikt wenst te maken van een aangepaste mindervalide hut, kunt u deze niet via onze website boeken. Een mindervalide hut is altijd op aanvraag en u dient dan ook te allen tijde hiervoor contact op te nemen met ons Servicecenter. Houdt er rekening mee dat ontschepen niet altijd mogelijk is in havens waar het cruiseschip niet direct aan de kade ligt. Voor de volledigheid willen wij u er ook graag op wijzen dat indien er sprake is van rolstoelgebondenheid, deelname aan excursies helaas niet mogelijk is. Wanneer kleine stukjes en/of trappen gelopen kunnen worden en een opvouwbare rolstoel meegenomen wordt, behoren enkele excursies tot de mogelijkheden. Informatie over de mogelijkheden en zwaarte van excursies wordt aan boord verstrekt door de excursiebalie.
Let op: met het oog op de veiligheid en het comfort van alle reizigers is het van belang dat elke reiziger op het ogenblik van de boeking volledige informatie verschaft, indien hij/zij ziek is, onwel, beperkte beweeglijkheid heeft of mindervalide is.
Route Wijziging
Royal Caribbean kan helaas geen garantie geven dat haar schepen daadwerkelijk het van tevoren aangegeven vaarschema zullen en kunnen hanteren. Dit geldt tevens voor de aanleghavens en voor de tijden en volgorde van aanleggen. De Royal Caribbean en de kapitein van het schip hebben het recht om iedere haven te vervangen door een andere, voorbij te varen, in iedere vorm af te wijken van het gepubliceerde vaarschema of het schip te vervangen door een ander schip. Tevens is Royal Caribbean niet verantwoordelijk voor het niet op de gepubliceerde schematijd of dag aankomen of vertrekken van enige (aanleg)haven. Normaal gesproken worden vaarschema’s uitsluitend gewijzigd in het belang en de veiligheid van onze gasten.
Taal
De belangrijkste voertaal aan boord, zowel onder personeel als bij aankondigingen, is Engels. Mocht u problemen met de Engelse taal hebben, kunt u altijd terecht bij onze International Ambassador. Deze spreekt minimaal vier talen en indien hij of zij geen Nederlands spreekt, zal zij een employé(e) zoeken die wel Nederlands spreekt. Ook kunt u om taalassistentie vragen bij de Guest Relations balie.
Telefoon / Internet
Op alle cruiseschepen van Royal Caribbean wordt het gsm-signaal ontvangen, u kunt gesprekken voeren en ontvangen, alsook sms’jes versturen en ontvangen. Let wel op de kosten, die hoog kunnen oplopen! Op open zee kan het voorkomen dat er tijdelijk geen gsm-signaal is. U kunt rechtstreeks vanuit uw hut aan boord van het cruiseschip van Royal Caribbean telefoneren via de satellietverbinding en via de receptie kunt u eveneens faxen ontvangen of zelf versturen (kan erg duur zijn). U kunt eveneens faxen ontvangen of zelf versturen (kan erg duur zijn!). Er is WiFi aan boord van alle schepen, waar u tegen betaling gebruik van kunt maken. Daarnaast vindt u op ieder schip een internetpunt met satellietverbinding. De verbinding en betaling gebeuren met uw Seapass.
Vaccinatie
Voor sommige bestemmingen van Royal Caribbean zijn bepaalde vaccinaties gewenst/verplicht, voor meer informatie zie de website van het LCR.
Voltage
Alle hutten beschikken over Amerikaanse stopcontacten, met platte pennen, op 110 volt als ook over een 220 volt Europees stopcontact.
Winkels & Services aan boord
Aan boord bevinden zich diverse winkels waarbij u, gedurende uw dagen op zee, met SeaPass inkopen kunt doen. De meeste van deze winkels zijn NIET van de rederij, maar hebben een franchise overeenkomst en behoren tot onafhankelijke winkelketens. Uitzondering hierop zijn de Logo- en belastingvrije winkels. Let u daarom vooral goed op wat U koopt, of U de goede maat heeft, daar ruilen nagenoeg onmogelijk is, als u eenmaal van boord bent. Vraagt U altijd om het adres van de hoofdvestiging, zodat u zich tot iemand kunt wenden, mocht dit nodig zijn.
Alle schepen hebben haar- en schoonheidssalons, sauna en massage, wasserij en fotoservice, waarvan de prijzen aan boord staan aangegeven.
Zwangerschap
Indien u zwanger bent, dient u dit bij boeking aan ons te melden (of zodra u van de zwangerschap op de hoogte bent) en navraag te doen naar de specifieke voorwaarden die per rederij gelden. Een zwangerschap aan boord wordt geaccepteerd t/m 23 weken. U dient dan tevens een medische verklaring bij inscheping te overleggen, waarin verklaard wordt dat u fit bent om per cruiseschip te reizen. De regels zijn zeer strikt en u kunt eventueel geweigerd worden.
*Bovenstaande informatie is afkomstig van derden. Stip Reizen B.V. is niet aansprakelijk voor eventuele fouten en/of wijzigingen.
Huttypes Jewel of the Seas
Royal Caribbean International bied je de mogelijkheid te kiezen uit binnenhutten, buitenhutten of balkonhutten.
Binnenhutten: zijn voorzien van een badkamer met douche en toilet en een föhn. Tevens beschikken de hutten over TV, telefoon en kluis. De hutten beschikken ook over een zithoek en beschikken over twee losse eenpersoonsbedden of een Royal King Bed. Deze hutten beschikken niet over een raam of patrijspoort. Zij liggen aan de binnenkant van het schip.
Buitenhutten**: deze hutten hebben dezelfde comfortabele inrichting als bovengenoemde binnenhutten. De ligging is aan de buitenkant van het schip en zodoende beschikken deze hutten dus over een patrijspoort of een groot raam.
Buitenhutten met balkon: deze hutten hebben dezelfde comfortabele inrichting als bovengenoemde buitenhutten alleen zijn in oppervlakte groter. Tevens beschikken deze hutten over een privébalkon.
**Bij de Jewel of the Seas kan het zeezicht bij enkele buitenhutten of buitenhutten met balkon gedeeltelijk belemmerd zijn. Royal Caribbean bepaalt de indeling en ligging van de hutten. Je kunt hiervoor geen voorkeur aangeven.
Verzorging Jewel of the Seas
Je verblijft aan boord van de Jewel of the Seas o.b.v. van volpension, inclusief ontbijt, lunch en diner.