Berichtgeving rondom het Coronavirus: veelgestelde vragen. Alles over je reisvoucher vind je hier. Lees alle maatregelen via de volgende links: bestemming, luchthaven en vlucht.

Mijn reis

Corona Verantwoord Reizen

Update: 17 juni 2021

Verantwoord op reis

Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Op deze pagina geven wij je informatie over de maatregelen en richtlijnen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht hebben genomen om jou met een gerust gevoel op vakantie te laten gaan. Daarnaast informeren wij je over de maatregelen en richtlijnen ter plaatse die zijn opgesteld door de overheid van het betreffende land.

De maatregelen en richtlijnen zijn gebaseerd op de adviezen van EASA en het RIVM en samengevoegd in het protocol Verantwoord Reizen. Naar aanleiding van de actuele situatie, passen wij deze pagina geregeld aan. Wij vragen je daarom om minimaal één dag voor je vertrek deze pagina te raadplegen op eventuele aanpassingen. Zorg er te allen tijde voor dat je genoeg (niet-medische) mondkapjes mee op reis neemt, houd hierbij ook rekening met uitstapjes ter plaatse en de terugvlucht.

De reiziger is te allen tijde zelf verantwoordelijk om zich op de hoogte te stellen van actuele vereisten die de landen van vertrek en aankomst stellen - in het bijzonder inzake COVID-19 - en voor het (tijdig) beschikken over de juiste reisdocumenten en het voldoen aan de gestelde maatregelen in de landen. Houd hierbij ook altijd de website van Nederlandwereldwijd.nl in de gaten voor de actuele status. Wanneer de reiziger niet (tijdig) over de juiste reisdocumenten beschikt en/of niet voldoet aan de vereiste die de landen van vertrek en aankomst stellen, dan is de reiziger zelf verantwoordelijk voor alle kosten die daaruit voortvloeien. De reiziger heeft in zo’n geval geen recht op restitutie van de reissom.

Let op: Onderstaande informatie geldt alléén voor Corendon vluchten met een CND-vluchtnummer (bijvoorbeeld CD113). Voor vluchten met andere luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM en Transavia) verwijzen wij je voor de actuele informatie over de genomen richtlijnen en voorzorgsmaatregelen naar de website van de desbetreffende airline. Instructies en maatregelen voor vluchten met Brussels Airlines vind je hier.

Vooraf aan de reis 

  • Bij verkoudheidsklachten, koorts of benauwdheid adviseren wij je om niet op reis te gaan. Neem bij klachten direct contact op met de GGD. Kun je uiteindelijk niet op vakantie, informeer dan ons Contact Center.
  • Wanneer je vanwege medische redenen geen mondkapje kunt dragen tijdens het inchecken, instappen en aan boord van het vliegtuig ben je verplicht om het volgende te laten zien: 
  • Een schriftelijke medische verklaring die is ondertekend en gestempeld door je huisarts
  • Een negatief corona COVID-19-NAAT-testresultaat; de test moet binnen 72 uur voor vertrek zijn afgenomen en je moet het testresultaat geprint meenemen. Deze testverplichting geldt voor de heenvlucht en de terugvlucht en moet door jezelf worden geregeld en betaald.
  • Je moet beide originele documenten op papier kunnen laten zien tijdens het inchecken, instappen en ook aan boord. Als je beide documenten niet kunt laten zien, dan kunnen we je helaas niet aan boord laten
  • Ben je medisch vrijgesteld van het dragen van een mondkapje en ben je in bezit van bovenstaande documenten? Meld dit dan tijdens je check-in en tijdens het instappen. Zo voorkomen we onduidelijkheden en oponthoud tijdens de vlucht.

Via deze link vind je informatie van de Rijksoverheid over wie uitgezonderd is van de plicht om een mondkapje te dragen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om dit voor jouw eigen situatie te beoordelen en de bovenstaande maatregelen te nemen.

  • Bij het online inchecken wordt je gevraagd een gezondheidsverklaring te accorderen. Deze verklaring is verplicht en moet per persoon én vanaf 24 uur voor vertrek geaccordeerd te worden. Vanwege deze gezondheidsverklaring wordt de online check-in pas 24 uur voor vertrek geopend.
  • Ook vragen we je om een telefoonnummer en e-mailadres in te vullen. Dit is nodig om de gezondheidsautoriteiten te helpen bij het opsporen van contactpersonen die mogelijk zijn blootgesteld aan de overdraagbare ziekte COVID-19. Uiteraard worden deze gegevens alleen gebruikt door deze gezondheidsautoriteiten bij mogelijk besmette gevallen gedurende de vlucht.
  • Download vóórafgaand aan je reis alle benodigde belangrijke documenten op je telefoon of print deze uit en neem ze mee. Zo voorkom je voor jezelf en je medereizigers vertragingen op de bestemming omdat het downloaden via de lokale WiFi vaak zeer traag gaat of zelfs helemaal niet lukt. 
  • Ook raden wij je dringend aan om minimaal 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn.

Vertrek vanaf een Nederlandse luchthaven

  • Om te kunnen vertrekken naar jouw vakantiebestemming gelden er bepaalde eisen waar je aan moet voldoen. Bekijk hier de eisen voor vertrek naar jouw vakantiebestemming.
  • Wij raden je aan online in te checken voor je vlucht, dit kan vanaf 24 uur voor vertrek. Bij het online inchecken wordt je gevraagd een gezondheidsverklaring te accorderen. Deze verklaring is verplicht en moet per persoon én vanaf 24 uur voor vertrek geaccordeerd worden. Check voor de zekerheid ook de protocollen die gelden op de Nederlandse luchthavens. Een grote luchthaven als Schiphol kan op sommige punten afwijken van een veel kleinere luchthaven als Maastricht. Voor de luchthaven in Maastricht geldt: kom maximaal 120 minuten voor vertrek. Met de beperkte capaciteit op de luchthaven zijn de corona-maatregelen zo beter te handhaven.
  • Volg de instructies van het luchthavenpersoneel op en houd de schermen bij de gate en bij het boarden in de gaten voor informatie over de richtlijnen.
  • De vertrek-/aankomsthal is uitsluitend toegankelijk voor passagiers en personeel.
  • Zodra je de vertrek-/aankomsthal binnenkomt, is het dragen van een chirurgisch of stoffen mondmasker verplicht. 
  • Je handbagage mag alleen bestaan uit een kleine handtas, laptoptas of rugzak met maximale afmetingen van (40cm x 20cm x 25cm) en moet onder de stoel voor je geplaatst worden. Handbagage kan niet mee in de bagagebakken boven je stoel. Trolleys worden niet toegestaan in de cabine. Deze worden als ruimbagage vervoerd.
  • Handbagage die niet aan de bovenvermelde afmetingen voldoet, wordt als ruimbagage vervoerd.
  • Maak op de luchthavens Schiphol en Maastricht zoveel mogelijk gebruik van de bagage kiosk zuilen om je ruimbagage zelf in te checken.
  • Je dient zelf je boardingpass te scannen.
  • Parkeer je je auto op een van de parkeerterreinen van Quick Parking, check dan hier de maatregelen die de beheerder heeft genomen om jouw veiligheid en die van anderen te waarborgen.

Bekijk hier welke maatregelen er gelden bij vertrek terug naar Nederland.

Vertrek vanaf een Belgische luchthaven

  • Om te kunnen vertrekken naar jouw vakantiebestemming gelden er bepaalde eisen waar je aan moet voldoen. Bekijk hier de eisen voor vertrek naar jouw vakantiebestemming.
  • Wij raden je aan online in te checken voor je vlucht, dit kan vanaf 24 uur voor vertrek. Bij het online inchecken wordt je gevraagd een gezondheidsverklaring te accorderen. Deze verklaring is verplicht en moet per persoon én vanaf 24 uur voor vertrek geaccordeerd worden. Check voor de zekerheid ook de protocollen die gelden op de Belgische luchthavens.
  • Volg de instructies van het luchthavenpersoneel op en houd de schermen bij de gate en bij het boarden in de gaten voor informatie over de richtlijnen.
  • De vertrek-/aankomsthal is uitsluitend toegankelijk voor passagiers en personeel.
  • Zodra je de vertrek-/aankomsthal binnenkomt, is het dragen van een chirurgisch of medisch mondmasker verplicht. 
  • Je handbagage mag alleen bestaan uit een kleine handtas, laptoptas of rugzak met maximale afmetingen van (40cm x 20cm x 25cm) en moet onder de stoel voor je geplaatst worden. Handbagage kan niet mee in de bagagebakken boven je stoel. Trolleys worden niet toegestaan in de cabine. Deze worden als ruimbagage vervoerd.
  • Handbagage die niet aan de bovenvermelde afmetingen voldoet, wordt als ruimbagage vervoerd.
  • Maak op de luchthaven zoveel mogelijk gebruik van de bagage kiosk zuilen om je ruimbagage zelf in te checken.
  • Je dient zelf je boardingpass te scannen.

Bekijk hier welke maatregelen er gelden bij vertrek terug naar Nederland via een Belgische luchthaven.

Vertrek vanaf een Duitse luchthaven

  • Om te kunnen vertrekken naar jouw vakantiebestemming gelden er bepaalde eisen waar je aan moet voldoen. Bekijk hier de eisen voor vertrek naar jouw vakantiebestemming.
  • Volg de instructies van het luchthavenpersoneel op en houd de schermen bij de gate en bij het boarden in de gaten voor informatie over de richtlijnen.
  • De vertrek-/aankomsthal is uitsluitend toegankelijk voor passagiers en personeel.
  • Zodra je de vertrek-/aankomsthal binnenkomt, is het dragen van een mondmasker verplicht.
  • Je handbagage mag alleen bestaan uit een kleine handtas, laptoptas of rugzak met maximale afmetingen van (40cm x 20cm x 25cm) en moet onder de stoel voor je geplaatst worden. Handbagage kan niet mee in de bagagebakken boven je stoel. Trolleys worden niet toegestaan in de cabine. Deze worden als ruimbagage vervoerd.
  • Handbagage die niet aan de bovenvermelde afmetingen voldoet, wordt als ruimbagage vervoerd.
  • Maak op de luchthaven zoveel mogelijk gebruik van de bagage kiosk zuilen om je ruimbagage zelf in te checken.
  • Je dient zelf je boardingpass te scannen.

Bekijk hier welke maatregelen er gelden bij vertrek terug naar Nederland via een Duitse luchthaven.

Tijdens de Corendon vlucht

Als je eenmaal bent ingecheckt, stap je aan boord van het vliegtuig op weg naar jouw vakantiebetemming. Hoe gaat het er tijdens zo'n vlucht aan toe?

  • Er wordt vooraf en tijdens de vlucht regelmatig instructie gegeven over de maatregelen ter voorkoming van het verspreiden van het COVID-19 virus. Deze instructies vind je ook terug in dit document.
  • In het vliegtuig maken we gebruik van HEPA filters.
  • Het is verplicht in het vliegtuig je mondkapje* te dragen.
  • Draag je een chirurgisch mondmasker? Dan moet deze om de 3 uur worden ververst. Doe je een nieuw mondmasker op, gooi dan de oude weg in de speciale afvalzak in de stoelzak.
  • Voor baby's en kinderen onder de 13 jaar is het dragen van een mondmasker aan boord van het vliegtuig niet verplicht. Neem wel voldoende mondmaskers mee, want de regels ter plaatse kunnen anders zijn.
  • Tijdens je vlucht kun je gebruikmaken van de 'buy on board' service. De cabinebemanning serveert (tegen betaling) tijdens de vlucht bijvoorbeeld lekkere broodjes, warme maaltijden, koude en warme snacks en diverse dranken.
  • Het toilet is voor iedereen toegankelijk en wordt gedurende de vlucht extra schoongemaakt. Er is een desinfecterende zeep aanwezig.
  • Je wordt vriendelijk verzocht om tijdens de vlucht zoveel mogelijk te blijven zitten.

*Wat moet ik doen als ik om medische redenen geen mondkapje kan dragen tijdens de vlucht?

Tijdens het inchecken, instappen en aan boord van het vliegtuig draag je verplicht een mondkapje. Als je vanwege een medische reden geen mondkapje kunt dragen, ben je verplicht om het volgende te laten zien:

  • Een schriftelijke medische verklaring die is ondertekend en gestempeld door je huisarts
  • Een negatief corona COVID-19-NAAT-testresultaat; de test moet binnen 72 uur voor vertrek zijn afgenomen en je moet het testresultaat geprint meenemen. Deze testverplichting geldt voor de heenvlucht en de terugvlucht en moet door jezelf worden geregeld en betaald.
  • Je moet beide originele documenten op papier kunnen laten zien tijdens het inchecken, instappen en ook aan boord. Als je beide documenten niet kunt laten zien, dan kunnen we je helaas niet aan boord laten
  • Ben je medisch vrijgesteld van het dragen van een mondkapje en ben je in bezit van bovenstaande documenten? Meld dit dan tijdens je check-in en tijdens het instappen. Zo voorkomen we onduidelijkheden en oponthoud tijdens de vlucht.

Via deze link vind je informatie van de Rijksoverheid over wie uitgezonderd is van de plicht om een mondkapje te dragen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om dit voor jouw eigen situatie te beoordelen en de bovenstaande maatregelen te nemen.

Overige luchtvaartmaatschappijen

De andere chartermaatschappijen waarmee wij vliegen, bieden op alle vluchten een à la carte service aan. Dit is een cateringservice, tegen betaling, waarbij het cabinepersoneel langskomt met een uitgebreid assortiment aan koude en/of warme snacks, maaltijden en (fris)dranken.

Vluchten met Transavia zijn cashless, je kunt aan boord uitsluitend met pinpas, creditcard of Apple/Samsung Pay betalen. Contante betalingen zijn niet mogelijk.

Indien je met KLM, Emirates of Turkish Airlines vliegt, is de catering tijdens je vlucht inbegrepen. Voor meer informatie hierover verwijzen we je naar de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.

Op de bestemming

  • Op diverse bestemmingen gelden strenge regels met betrekking tot COVID-19. Het is belangrijk dat je jezelf goed voorbereidt op je vakantie door het lezen van de geldende lokale regels en richtlijnen.
  • Bij diverse bestemmingen is het noodzakelijk om voorafgaand aan de reis je te registreren via de website van de lokale overheid. Reizigers die zich niet vooraf registreren riskeren een fikse boete en/of worden in het betreffende land niet toegelaten. Zie hiervoor ook de Maatregelen op de Bestemmingen pagina.

Hotels & faciliteiten

  • Alle hotels op de bestemmingen werken nauw samen met dokters en artsen voor het geval jij of iemand anders besmet raakt. De persoon wordt dan direct in quarantaine geplaatst zodat de kans op overdracht zo minimaal is.
  • In alle hotels zijn voldoende hygiënische maatregelen genomen en in sommige hotels is het verplicht om in de publieke ruimtes en/of tijdens verplaatsingen een mondkapje te dragen.
  • Het kan voorkomen dat niet alle hotelfaciliteiten zijn geopend tijdens het verblijf. Voor de overige hotelfaciliteiten gelden dezelfde maatregelen als wij in Nederland kennen..
  • Mocht je tijdens je zonvakantie toch COVID-19 symptomen hebben, neem dan direct contact op met de reisleiding van Corendon/Stip Reizen.

Wijs op reis: informatie vanuit de overheid

We verwijzen je ook naar Nederlandwereldwijd.nl, Wijs op Reis op Rijksoverheid.nl, de Reisapp van Buitenlandse Zaken en de website van de Europese Unie voor up-to-date informatie over reizen naar het buitenland.

Een ogenblik geduld aub…