Wij vragen je vriendelijk om onze berichtgeving veelgestelde vragen rondom het coronavirus in de gaten te houden. Zodra bekend is of een reis wel of niet doorgaat, ontvang je hierover bericht van ons. Meer informatie over het voorwaarden van je reisvoucher vind je hier. Lees hier welke maatregelen en richtlijnen er zijn op de luchthaven en tijdens de vlucht hanteren om je met een gerust gevoel op vakantie te laten gaan. Bekijk ook de maatregelen en richtlijnen op de bestemming die zijn opgesteld door de overheid van het betreffende land. Bedankt voor de medewerking!

Mijn reis

Corona Verantwoord Reizen

Update: 24 juli 2020

Verantwoord op reis

Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Op deze pagina geven wij je informatie over de maatregelen en richtlijnen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht hebben genomen om jou met een gerust gevoel op vakantie te laten gaan. Daarnaast informeren wij je over de maatregelen en richtlijnen ter plaatse die zijn opgesteld door de overheid van het betreffende land.

De maatregelen en richtlijnen zijn gebaseerd op de adviezen van EASA en het RIVM en samengevoegd in het protocol Verantwoord Reizen. Naar aanleiding van de actuele situatie, passen wij deze pagina geregeld aan. Wij vragen je daarom om minimaal één dag voor je vertrek deze pagina te raadplegen op eventuele aanpassingen. Zorg er te allen tijde voor dat je genoeg (niet-medische) mondkapjes mee op reis neemt, houd hierbij ook rekening met uitstapjes ter plaatse en de terugvlucht.

De reiziger is te allen tijde zelf verantwoordelijk om zich op de hoogte te stellen van actuele vereisten die de landen van vertrek en aankomst stellen - in het bijzonder inzake COVID-19 - en voor het (tijdig) beschikken over de juiste reisdocumenten en het voldoen aan de gestelde maatregelen in de landen. Houd hierbij ook altijd de website van Nederlandwereldwijd.nl in de gaten voor de actuele status. Wanneer de reiziger niet (tijdig) over de juiste reisdocumenten beschikt en/of niet voldoet aan de vereiste die de landen van vertrek en aankomst stellen, dan is de reiziger zelf verantwoordelijk voor alle kosten die daaruit voortvloeien. De reiziger heeft in zo’n geval geen recht op restitutie van de reissom.

Let op: Onderstaande informatie geldt alléén voor Corendon vluchten met een CND-vluchtnummer (bijvoorbeeld CD113). Voor vluchten met andere luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM en Transavia) verwijzen wij je voor de actuele informatie over de genomen richtlijnen en voorzorgsmaatregelen naar de website van de desbetreffende airline. Instructies en maatregelen voor vluchten met Brussels Airlines vind je hier.

Vooraf aan de reis 

  • Bij verkoudheidsklachten, koorts of benauwdheid adviseren wij je om niet op reis te gaan. Neem bij klachten direct contact op met de GGD. Kun je uiteindelijk niet op vakantie, informeer dan ons Contact Center.
  • Bij het online inchecken wordt je gevraagd een gezondheidsverklaring te accorderen. Deze verklaring is verplicht en moet per persoon én vanaf 24 uur voor vertrek geaccordeerd te worden. Vanwege deze gezondheidsverklaring wordt de online check-in pas 24 uur voor vertrek geopend.
  • Ook vragen we je om een telefoonnummer en e-mailadres in te vullen. Dit is nodig om de gezondheidsautoriteiten te helpen bij het opsporen van contactpersonen die mogelijk zijn blootgesteld aan de overdraagbare ziekte COVID-19. Uiteraard worden deze gegevens alleen gebruikt door deze gezondheidsautoriteiten bij mogelijk besmette gevallen gedurende de vlucht.
  • Kies voor gemak en comfort met het Priority Pakket en pre-order catering. Er is minimale service aan boord waardoor het wenselijk is om een maaltijd vooraf te reserveren. Dit kunt u telefonisch reserveren.

Op de Nederlandse luchthaven

  • Voor vertrekkende en aankomende passagiers vanuit Nederland is het noodzakelijk om een gezondheidsverklaring in te vullen en bij je te dragen. Je vindt de gezondheidsverklaring hier.
  • Wij raden je aan online in te checken voor je vlucht, dit kan vanaf 24 uur voor vertrek. Check voor de zekerheid ook de protocollen die gelden op de Nederlandse luchthavens. Een grote luchthaven als Schiphol kan op sommige punten afwijken van een veel kleinere luchthaven als Maastricht. Voor de luchthaven in Maastricht geldt: kom maximaal 120 minuten voor vertrek. Met de beperkte capaciteit op de luchthaven zijn de corona-maatregelen zo beter te handhaven.
  • Volg de instructies van het luchthavenpersoneel op en houd de schermen bij de gate en bij het boarden in de gaten voor informatie over de richtlijnen.
  • De vertrek-/aankomsthal is uitsluitend toegankelijk voor passagiers en personeel.
  • Zodra je de vertrek-/aankomsthal binnenkomt, is het dragen van een (niet-medisch) mondkapje verplicht.
    Bekijk hier de instructies voor het juist dragen van een (niet-medisch) mondkapje.
  • Je moet zelf zorgdragen voor een (niet-medisch) mondkapje en deze na 3 uur vervangen door een nieuw (niet-medisch) mondkapje.
  • Je handbagage mag alleen bestaan uit een kleine handtas, laptoptas of rugzak met maximale afmetingen van (40cm x 20cm x 25cm) en moet onder de stoel voor je geplaatst worden. Handbagage kan niet mee in de bagagebakken boven je stoel. Trolleys worden niet toegestaan in de cabine. Deze worden als ruimbagage vervoerd.
  • Handbagage die niet aan de bovenvermelde afmetingen voldoet, wordt als ruimbagage vervoerd.
  • Maak op de luchthavens Schiphol en Maastricht zoveel mogelijk gebruik van de bagage kiosk zuilen om je ruimbagage zelf in te checken.
  • Je dient zelf je boardingpass te scannen.
  • Parkeer je je auto op een van de parkeerterreinen van Quick Parking, check dan hier de maatregelen die de beheerder heeft genomen om jouw veiligheid en die van anderen te waarborgen. 

Tijdens de Corendon vlucht

  • Er wordt vooraf en tijdens de vlucht regelmatig instructie gegeven over de maatregelen ter voorkoming van het verspreiden van het COVID-19 virus. Deze instructies vind je ook terug in dit document.
  • In het vliegtuig maken we gebruik van HEPA filters.
  • Het is verplicht in het vliegtuig je (niet-medische) mondkapje te dragen. Doe je een nieuw (niet-medisch) mondkapje op, gooi dan de oude weg in de speciale afvalzak in de stoelzak.
  • Voor baby's en kinderen onder de 13 jaar is het dragen van een (niet-medisch) mondkapje aan boord van het vliegtuig niet verplicht. Neem wel voldoende (niet-medische) mondkapjes mee, want de regels ter plaatse kunnen anders zijn.
  • Er is minimale service aan boord waardoor het wenselijk is om een maaltijd vooraf te reserveren.
  • Het toilet is voor iedereen toegankelijk en wordt gedurende de vlucht extra schoongemaakt. Er is een desinfecterende zeep aanwezig.
  • Je wordt vriendelijk verzocht om tijdens de vlucht zoveel mogelijk te blijven zitten.

Bij terugkeer naar België

De Belgische overheid verplicht alle reizigers die naar België reizen om binnen 48 uur voor aankomst in België het PLF formulier in te vullen en te versturen. Reist u vanuit Nederland/Duitsland met de auto naar België dan bent u ook verplicht dit formulier in te vullen. Klik hier voor het formulier. Voor iedere reiziger moet het PLF formulier ingevuld worden. Kinderen tot en met 15 jaar mogen ook bij één van de ouders bijgeschreven worden op het formulier met hun volledige gegevens. Na het invullen ontvangt u een digitale bevestiging, die u via uw telefoon of uitgeprint moet kunnen laten zien. Wanneer u geen smartphone heeft, moet u het formulier invullen en uitprinten.

Op de bestemming

Op de bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels en richtlijnen.  

Hotels & faciliteiten

  • Alle hotels op de bestemmingen werken nauw samen met dokters en artsen voor het geval jij of iemand anders besmet raakt. De persoon wordt dan direct in quarantaine geplaatst zodat de kans op overdracht zo minimaal is.
  • In alle hotels zijn voldoende hygiënische maatregelen genomen en in sommige hotels is het verplicht om in de publieke ruimtes een mondkapje te dragen.
  • Het kan voorkomen dat niet alle hotelfaciliteiten zijn geopend tijdens het verblijf. Voor de overige hotelfaciliteiten gelden dezelfde maatregelen als wij in Nederland kennen.

Wijs op reis: informatie vanuit de overheid

We verwijzen je ook naar Nederlandwereldwijd.nl, Wijs op Reis op Rijksoverheid.nl, de Reisapp van Buitenlandse Zaken en de website van de Europese Unie voor up-to-date informatie over reizen naar het buitenland.

 

Corendon (Dutch) Airlines

Laat je zorgen uit handen nemen door Corendon en bestel de maaltijdbox met broodje, drankje en lekkere snack voor aan boord. Bij vluchten met Corendon (Dutch) Airlines kun je vooraf een goedgevulde box kopen voor slechts € 9 per persoon per enkele reis.

Inhoud maaltijdbox heenvlucht:

0,5 liter Chaudfontaine mineraalwater
1 zak M&M’s
1 Qizini Oude Beemster Kaas sandwich

Inhoud maaltijdbox terugvlucht:

0,5 liter Chaudfontaine mineraalwater
1 bus Pringles original of paprika
1 Qizini Oude Beemster Kaas sandwich

Je kunt de maaltijdbox tot uiterlijk 24 uur voor vertrek bestellen voor de heen- en/of terugvlucht via fly.corendon.com. Je bestelde box wordt aan boord op je stoel geplaatst.

Let op: Aan boord kun je geen gebruikmaken van de cateringservice.

Overige luchtvaartmaatschappijen

De andere chartermaatschappijen waarmee wij vliegen, bieden op alle vluchten een à la carte service aan. Dit is een cateringservice, tegen betaling, waarbij het cabinepersoneel langskomt met een uitgebreid assortiment aan koude en/of warme snacks, maaltijden en (fris)dranken.

Vluchten met Transavia zijn cashless, je kunt aan boord uitsluitend met pinpas, creditcard of Apple/Samsung Pay betalen. Contante betalingen zijn niet mogelijk.

Indien je met KLM of Turkish Airlines vliegt, is de catering tijdens je vlucht inbegrepen. Voor meer informatie hierover verwijzen we je naar de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.

Een ogenblik geduld aub…