Berichtgeving rondom het Coronavirus: veelgestelde vragen. Alles over je reisvoucher vind je hier. Lees alle maatregelen via de volgende links: bestemming, luchthaven en vlucht.

Mijn reis

Veelgestelde vragen - Coronavirus (COVID-19)

Laatst gewijzigd op: 18.10.2021

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (Covid-19).
Stip Reizen is sinds 2016 onderdeel van Corendon.

Vragen over een vakantie

Welke zonbestemmingen biedt Stip Reizen deze winter aan?
Regelt Stip Reizen mijn quarantainehotel?
Waar kan ik een Antigeen Sneltest of PCR-test in Kaapverdië af laten nemen?
Waar kan ik een Antigeen Sneltest of PCR-test in de Dominicaanse Republiek af laten nemen?
Waar kan ik een Antigeen Sneltest of PCR-test in de Arabische Emiraten af laten nemen?
Waar kan ik de Antigeen Sneltest in Egypte af laten nemen?
Moet ik mij op een EU-bestemming met geel reisadvies laten testen bij terugkeer naar Nederland?
Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest op de Spaanse vakantie-eilanden af laten nemen?
Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest aan de Algarve of op Madeira af laten nemen?
Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest op de Griekse vakantie-eilanden af laten nemen?
Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest in Italië af laten nemen?
Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest op Bonaire af laten nemen?
Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest op Curaçao af laten nemen?
Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest in Turkije af laten nemen?
Wat gebeurt er als ik een vakantie heb geboekt naar een bestemming met een geel reisadvies en de kleur wijzigt in oranje?
Kan ik een boeking maken naar een bestemming met een oranje reisadvies?
Mogen wij bij een oranje reisadvies vakanties aanbieden naar dat land?
Nederland wordt misschien ‘rood’; wat betekent dit voor mijn vakantie?
Ik heb een vakantie geboekt; wanneer moet ik het restbedrag betalen?
Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?
Mijn vakantiebestemming stelt plotseling een geldig vaccinatie- of herstelbewijs verplicht, wat zijn de consequenties voor mijn vakantie als ik beide niet kan tonen?
Ik ben positief getest, kan ik mijn reis nog omboeken?
Ben ik verzekerd voor mogelijke financiële gevolgen van covid-19 als ik een vakantie boek?

Vragen over de geldende maatregelen

•  Is mijn PCR-test / antigeentest gratis of moet ik hiervoor betalen?
• Moet ik mij op een EU-bestemming met geel reisadvies laten testen bij terugkeer naar Nederland?
• Wat is de status van het Digitale Corona Certificaat?
Mijn vakantiebestemming vraagt om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat. Waar vind ik meer informatie over de verplichte PCR-test voor vertrek?
• Mag ik reizen zonder een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat als ik gevaccineerd ben?
• Wat moet ik doen als ik om medische redenen geen mondkapje kan dragen tijdens de vlucht?
• Welke maatregelen worden er door Stip Reizen en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?
• Welke maatregelen gelden er in mijn accommodatie?

Vragen over de Stip Reizen reisvoucher

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Stip Reizen reisvoucher geldig?
Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen?
Ik heb een voucher waarvan de termijn inmiddels is afgelopen maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit?
Ik had via Stip Reizen een cruise geboekt met vertrek t/m 31 mei 2020 en ik heb gehoord dat rederijen soms een extra korting en/of boordtegoed toezeggen. Krijg ik deze ook bij Stip Reizen?

 

Vragen over een vakantie


Welke zonbestemmingen biedt Stip Reizen deze winter aan?

Deze winter bieden wij verschillende cruises aan. Daarnaast bieden wij de Formule 1 reis naar Abu Dhabi aan. Gaat u mee om Max misschien wel wereldkampioen te zien worden? Of gaat u liever kerstshoppen in Duitsland of België? Of kiest u liever voor een actieve wintersportvakantie? Stip Reizen biedt u een groot aanbod van reizen aan binnen en buiten Europa!

Naast de cruises, autoreizen en Formule 1 reis bieden wij ook een aantal winterzonbestemmingen aan. De gure winter is bij uitstek het moment om een fijne zonvakantie naar een warm land te boeken! Deze winter bieden wij de volgende zonbestemmingen aan:

  • Bali
  • Bonaire
  • Canarische Eilanden
  • Curaçao
  • Egypte
  • Gambia
  • Kaapverdië
  • Madeira
  • Verenigde Arabische Emiraten
  • Turkije


Regelt Stip Reizen mijn quarantainehotel?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Normaal gesproken regelen en betalen wij de extra overnachtingen en wijzigen wij ook kosteloos jouw latere terugvlucht. Als de regels op je vakantiebestemming aangeven dat je in een quarantainehotel moet verblijven, dan regelt de overheid in dat land de overnachtingen én waar je dan verblijft. Hou er rekening mee dat wij daar geen invloed op hebben. Wij regelen wél jouw latere terugvlucht. Als het quarantainehotel vol zit dan kan de lokale overheid besluiten dat je eerst nog in het door jou geboekte hotel verblijft. Je moet gelijk naar het quarantainehotel zodra daar ruimte vrijkomt. Dat kan op elk moment van de dag plaatsvinden.

Quarantainehotel

Uiteraard vinden wij het vervelend als je tijdens je vakantie met COVID-19 besmet raakt en je positief test voor je terugreis naar Nederland. Je hebt op je vakantiebestemming te maken met de lokale overheid en de daar geldende regels waaraan je je moet houden. Dit geldt dus ook voor het besluit dat de lokale overheid neemt over je verblijf in een quarantainehotel.

Helaas hebben Stip Reizen / Corendon en de Stip Reizen / Corendon reisleiding hier geen invloed op. Dit geldt ook voor de selectie van het quarantainehotel. Die wordt eveneens bepaald door de overheid op je vakantiebestemming. Het is daarom goed mogelijk dat het hotel een andere classificatie heeft dan het hotel dat je voor je vakantie hebt geboekt. Het quarantainehotel heeft wel basisfaciliteiten, zoals een douche en toilet op de kamer en serveert dagelijks drie maaltijden. Je hebt helaas geen keuze in de maaltijden.

We hopen dat je hier begrip voor hebt en met de lokale overheid meewerkt. Dan kunnen wij er samen voor zorgen dat je gezond en veilig weer terugkomt.


Waar kan ik een Antigeen Sneltest of PCR-test in Kaapverdië af laten nemen?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Wanneer je nog niet volledig bent gevaccineerd of hersteld bent van corona, moet je je voor Kaapverdië voorafgaande aan je terugvlucht naar Nederland laten testen op je vakantiebestemming. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant tegen betaling terecht kunt voor een test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar Kaapverdië vind je op onze maatregelenpagina.

Testlocatie Kaapverdië – Sal Island

Kliniek/ziekenhuis Adres Telefoonnummer Antigeen PCR
Clínica de Santa Maria Santa Maria +2389754020 € 25,- € 90,-
Dr. Nuno Santa Maria +2389825406 € 25,- € 90,-
Clinitur Avenida dos Hotéis +2382429090 € 25,- € 90,-
Delegacia de saúde (HealthCenter) Espargos +2382411130 € 25,- € 70,-

Afspraak
Voor een testafspraak kun je contact opnemen met een van de bovenstaande telefoonnummers. Te zijner tijd zal het ook mogelijk zijn om een testafspraak te maken via de website https://covid19.cv/. Dit is tot op heden nog in ontwikkeling.

Procedure
De hotels zijn voorbereid op een eventuele quarantaine. De meeste hotels beschikken over 2 of 3 quarantainekamers (afhankelijk per hotel), zo ver mogelijk van de andere kamers gelegen. De quarantainekamers zijn vaak op de begane grond. In geval van quarantaine in het hotel zal ter plaatse betaald moeten worden voor extra overnachtingen, rechtstreeks aan het hotel. Dit zal in samenspraak met de reisleiding geregeld worden door Stip Reizen. Stip Reizen betaalt de extra nachten in het geval van een positief testresultaat. Indien de reisverzekering de kosten van Covid dekt, raden wij je dringend aan om onmiddellijk contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij – in sommige gevallen kan het zijn dat je alsnog ter plaatse moet betalen en de kosten en het covid-gezondheidsrapport moet voorleggen aan de verzekering bij terugkomst in eigen land om de terugbetaling te verkrijgen. In dit geval betaalt Stip Reizen niet de extra nachten.

Belangrijke documenten
Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen.

Actuele informatie
Kijk op de website van de lokale overheid voor de meest actuele informatie https://covid19.cv/ over de maatregelen rondom het coronavirus.

Belangrijk
Sommige reisverzekeringen bieden geen dekking bij een reis naar een gebied met een oranje reisadvies. Check de voorwaarden van jouw reisverzekeraar! De meeste reis- en annuleringsverzekeringen bieden een volledige dekking in gebieden met een oranje reisadvies, behalve de eventuele extra kosten die het gevolg zijn van corona gerelateerde situaties (zoals verplichte sneltesten of PCR-testen). Maar zoals hierboven beschreven, worden de belangrijkste kosten opgepakt door de ziektekostenverzekering en door Corendon (extra hotelnachten).


Waar kan ik een Antigeen Sneltest of PCR-test in de Dominicaanse Republiek af laten nemen?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Wanneer je nog niet volledig bent gevaccineerd of hersteld bent van corona, moet je je voor de Dominicaanse Republiek voorafgaande aan je terugvlucht naar Nederland laten testen op je vakantiebestemming. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant tegen betaling terecht kunt voor een test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar de Dominicaanse Republiek vind je op onze maatregelenpagina.

Testlocaties Dominicaanse Republiek

Hotel Plaats PCR Antigeen
Catalonia Gran Dominicus Bayahibe 90 USD 30 USD
Grand Palladium Punta Cana Resort & Spa Bavaro 150 USD 35 USD
Iberostar Dominicana Bavaro 80 USD 35 USD
Iberostar Grand Bávaro Bavaro 80 USD 35 USD
Iberostar Punta Cana Bavaro 80 USD 35 USD
Iberostar Selection Bávaro Suites Bavaro 80 USD 35 USD
Ocean Blue & Sand Bavaro 80 USD 35 USD
TRS Turquesa Hotel by Palladium Bavaro 150 USD 35 USD
VIK Hotel Arena Blanca Bavaro - 15 USD
Vista Sol Punta Cana Beach Resort & Spa Bavaro 105 USD 45 USD

Afspraak
Je kunt een test naar keuze reserveren via het hotel.

Procedure
Alle testen kunnen geboekt en uitgevoerd worden in het hotel waar je tijdens je vakantie verblijft. In bovenstaand overzicht vind je de prijzen van de PCR-test en Antigen test per hotel. In het geval je positief test, word je in quarantaine geplaatst in het hotel waar je verblijf tot het moment dat je over een negatief PCR-testresultaat beschikt.
Stip Reizen betaalt de extra nachten in het geval van een positief testresultaat. Wanneer de reisverzekering de kosten van Covid dekt, raden wij je dringend aan onmiddellijk contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij – in sommige gevallen kan het zijn dat je alsnog ter plaatse moet betalen en de kosten en het covid-gezondheidsrapport moet voorleggen aan de verzekering bij terugkomst in eigen land om de terugbetaling te verkrijgen. In dit geval betaalt Stip Reizen niet de extra nachten.

Belangrijke documenten
Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen.

Belangrijk
Sommige reisverzekeringen bieden geen dekking bij een reis naar een gebied met een oranje reisadvies. Check de voorwaarden van jouw reisverzekeraar! De meeste reis- en annuleringsverzekeringen bieden een volledige dekking in gebieden met een oranje reisadvies, behalve de eventuele extra kosten die het gevolg zijn van corona gerelateerde situaties (zoals verplichte sneltesten of PCR-testen). Maar zoals hierboven beschreven, worden de belangrijkste kosten opgepakt door de ziektekostenverzekering en door Stip Reizen zelf (extra hotelnachten).

Palladium Hotels
Palladium biedt haar gasten gratis een extra ‘medische verzekering’ genaamd STAY SAFE tijdens de vakantieperiode. Deze verzekering omvat onder andere urgente transfer naar het ziekenhuis, repatriëring en de dekking van kosten voor eventuele extra hotelnachten. Meer informatie vind je op https://www.palladiumhotelgroup.com/en/stay-safe-covid19.

IBEROSTAR Hotels
IBEROSTAR biedt haar gasten gratis een extra ‘medische verzekering’ genaamd TRAVEL AT EASE tijdens de vakantieperiode. Voordelen zijn onder andere:

  • Gratis PCR-test wanneer je virussymptomen hebt
  • Verlenging van je hotelverblijf zonder extra kosten


Waar kan ik een Antigeen Sneltest of PCR-test in de Arabische Emiraten af laten nemen?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Wanneer je nog niet volledig bent gevaccineerd of hersteld bent van corona, moet je je voor de Arabische Emiraten voorafgaande aan je terugvlucht naar Nederland laten testen op je vakantiebestemming. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant tegen betaling terecht kunt voor een test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar de Arabische Emiraten vind je op onze maatregelenpagina.

Testlocatie Verenigde Arabische Emiraten

Dubai   Ras Al Khaimah   Abu Dhabi  
Saudi German Hospital Dubai 24/7 RAK Medical Center From 10:00 to 14:00 Yas Healthcare From 08:00 to 23:00
American Hospital Dubai 24/7 RAK Hospital From 09:00 to 14:00 Al Fuad Medical center From 09:00 to 22:00
Aster clinic Dubai From 08:00 – 20:00     NMC Specialty Hospital From 09:00 to 21:00
Iranian Hospital – Dubai From 08:00 – 20:00        

Afspraak
Je kunt je melden bij de reisleiding ter plaatse voor begeleiding bij het maken van een testafspraak bij een van de bovenstaande locaties. De resultaten ontvang je binnen 6 tot 24 uur na de testafname.

Procedure
De prijs voor het afnemen van een PCR-test is gemiddeld 150.00 AED. Dit staat gelijk aan ca. 35 euro. De meeste klinieken en ziekenhuizen bieden testmogelijkheden van 08.00 uur tot 20.00 uur, maar er is ook een aantal locaties waar je 24/7 terecht kunt. Dit zijn vaak drive-trough locaties.
Stip Reizen betaalt de extra nachten in het geval van een positief testresultaat. Indien de reisverzekering de kosten van Covid dekt, raden wij je dringend aan onmiddellijk contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij – in sommige gevallen kan het zijn dat je alsnog ter plaatse moet betalen en de kosten en het covid-gezondheidsrapport moet voorleggen aan de verzekering bij terugkomst in eigen land om de terugbetaling te verkrijgen. In dit geval betaalt Stip Reizen niet de extra nachten.

Belangrijke documenten
Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen.

Belangrijk
Sommige reisverzekeringen bieden geen dekking bij een reis naar een gebied met een oranje reisadvies. Check de voorwaarden van jouw reisverzekeraar!
De meeste reis- en annuleringsverzekeringen bieden een volledige dekking in gebieden met een oranje reisadvies, behalve de eventuele extra kosten die het gevolg zijn van corona gerelateerde situaties (zoals verplichte sneltesten of PCR-testen). Maar zoals hierboven beschreven, worden de belangrijkste kosten opgepakt door de ziektekostenverzekering en door Stip Reizen (extra hotelnachten).

LET OP
In het geval van een positieve testuitslag, is quarantaine verplicht. De lokale overheid van de Arabische Emiraten heeft een specifiek hotel aangewezen voor covid-quarantaine. Hier kun je zonder extra kosten verblijven bij een positieve uitslag. Indien je in je eigen geboekte vakantiehotel wilt uitzieken is dit ook mogelijk, echter is dit tegen betaling. Stip Reizen is in dit geval niet verantwoordelijk voor de extra kosten.


Waar kan ik de Antigeen Sneltest in Egypte af laten nemen?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Wanneer je nog niet volledig bent gevaccineerd of hersteld bent van corona, moet je je voor Egypte voorafgaande aan je terugvlucht naar Nederland laten testen op je vakantiebestemming. Stip Reizen regelt en betaalt (tot 20 euro per persoon) tot en met 31 oktober 2021 deze test wanneer je een pakketreis hebt geboekt. Hieronder vind je de testlocatie waar je als Stip Reizen klant terecht kunt voor een test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar Egypte vind je op onze maatregelenpagina.

Testlocatie Egypte

Locatie
Egyptian Tourist Authority / Test Center Hurghada (telnr. +20 65 3463221)

Afspraak
Je dient 2 dagen vóór de test een reservering (09:00 tot 17:00) bij de reisleiding/vertegenwoordiger van de lokale agent te maken. Je kunt op eigen gelegenheid naar het test center of een transfer via de lokale agent regelen (groepstransfer 15 euro per persoon, privé transfer 35 euro per persoon). De reisleiding/vertegenwoordiger van Flashtour ontvangt de testresultaten en geeft deze aan je door tijdens de transfer naar de luchthaven voor de terugvlucht.

Procedure
Antigeentest: de prijs voor de antigeentest is 20 euro per persoon en dient rechtstreeks betaald te worden bij Central Public Health Laboratories Ministry Of Health. Uitslag binnen 1 uur.

Belangrijke documenten
Neem je paspoort/identiteitskaart en twee kopieën mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen.

Belangrijk
Sommige reisverzekeringen bieden geen dekking bij een reis naar een gebied met een oranje reisadvies. Check de voorwaarden van jouw reisverzekeraar! De meeste reis- en annuleringsverzekeringen bieden een volledige dekking in gebieden met een oranje reisadvies, behalve de eventuele extra kosten die het gevolg zijn van corona gerelateerde situaties (zoals verplichte sneltesten). Maar zoals hierboven beschreven, worden de belangrijkste kosten opgepakt door de ziektekostenverzekering en door Stip Reizen (extra hotelnachten).


Moet ik mij op een EU-bestemming met geel reisadvies laten testen bij terugkeer naar Nederland?

Om te voorkomen dat het Coronavirus meegenomen wordt, hebben alle reizigers vanaf 12 jaar per 8 augustus 2021 bij terugkeer naar Nederland een coronabewijs nodig als zij uit een EU-land komen met een geel reisadvies.

  • Reizigers die volledig gevaccineerd of hersteld zijn van corona kunnen dit aantonen in de CoronaCheck-app.
  • Andere reizigers moeten zich voor vertrek – maximaal 48 uur voor een PCR-test en 24 uur voor een antigeentest – naar Nederland laten testen in het land van verblijf. Zij mogen alleen reizen met een negatieve testuitslag.

Waar kan ik mij op een EU-bestemming laten testen?
Wanneer je voor de terugreis naar Nederland een test moet laten afnemen, betaalt Stip Reizen t/m 31 oktober 2021 deze test wanneer je een pakketreis hebt geboekt. (Let op! Dit is alleen geldig voor zonvakanties. Cruises, F1 Reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten). De testlocaties op de verschillende bestemmingen waar je als Stip Reizen klant terecht kunt vind je hier.

Wie betaalt de test voor de terugreis?
Stip Reizen regelt en betaalt tot en met 31 oktober 2021 de verplichte Antigeen Sneltest als je een pakketreis hebt geboekt. Wanneer je vanuit Turkije terugreist, betaalt Stip Reizen tot en met 31 oktober 2021 de PCR-test als je een pakketreis hebt geboekt. Je bent wel altijd zelf verantwoordelijk voor het maken van de testafspraak. Wanneer je alleen een hotel of vlucht hebt geboekt, regel en betaal je zelf de verplichte test. (Let op! Dit is alleen geldig voor zonvakanties. Cruises, F1 Reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!)

Wat als de uitslag van mijn test positief is?
Dan betalen wij normaal gesproken de extra overnachtingen en wijzigen wij ook kosteloos jouw latere terugvlucht. Als de regels op je vakantiebestemming aangeven dat je in een quarantainehotel moet verblijven, dan regelt de overheid in dat land de overnachtingen én waar je dan verblijft. Hou er rekening mee dat wij daar geen invloed op hebben. Wij regelen wél jouw latere terugvlucht. Als het quarantainehotel vol zit dan kan de lokale overheid besluiten dat je eerst nog in het door jou geboekte hotel verblijft. Je moet gelijk naar het quarantainehotel zodra daar ruimte vrijkomt. Dat kan op elk moment van de dag plaatsvinden. (Let op! Dit is alleen geldig voor zonvakanties. Cruises, F1 Reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten).

Quarantainehotel
Let op! Dit is alleen geldig voor zonvakanties. Cruises, F1 Reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Uiteraard vinden wij het vervelend als je tijdens je vakantie met COVID-19 besmet raakt en je positief test voor je terugreis naar Nederland. Je hebt op je vakantiebestemming te maken met de lokale overheid en de daar geldende regels waaraan je je moet houden. Dit geldt dus ook voor het besluit dat de lokale overheid neemt over je verblijf in een quarantainehotel.

Helaas hebben Stip Reizen / Corendon en de Stip Reizen / Corendon reisleiding hier geen invloed op. Dit geldt ook voor de selectie van het quarantainehotel. Die wordt eveneens bepaald door de overheid op je vakantiebestemming. Het is daarom goed mogelijk dat het hotel een andere classificatie heeft dan het hotel dat je voor je vakantie hebt geboekt. Het quarantainehotel heeft wel basisfaciliteiten, zoals een douche en toilet op de kamer en serveert dagelijks drie maaltijden. Je hebt helaas geen keuze in de maaltijden.

We hopen dat je hier begrip voor hebt en met de lokale overheid meewerkt. Dan kunnen wij er samen voor zorgen dat je gezond en veilig weer terugkomt.


Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest op de Spaanse vakantie-eilanden af laten nemen?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Wanneer je nog niet volledig bent gevaccineerd of hersteld bent van corona, moet je je vanaf 8 augustus voorafgaande aan je terugvlucht naar Nederland laten testen op je vakantiebestemming. Stip Reizen regelt en betaalt tot en met 31 oktober 2021 deze test wanneer je een pakketreis hebt geboekt. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant terecht kunt voor een gratis test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar de Spaanse eilanden vind je op onze maatregelen-pagina.

Testlocatie op Mallorca

  • Locatie: Meerdere locaties mogelijk, wij adviseren per regio de volgende locaties;
    • Playa de Palma / El Arenal – Testlocatie Riu Center
    • Alcúdia, Playa de Muro en C’an Picafort – Testlocatie Hotel Club Bellevue
    • Palmanova – Testlocatie Medical Centre Juaneda / Playa Son Matias (voor Hotel Katmandú Park)
    • Paguera / Santa Ponsa – Testlocatie Hotel Beverly Playa
    • Cala d’Or / Cala Barca / Colonia Sant Jordi / Calas de Mallorca – Testlocatie Prinsotel Alba
    • Sa Coma / Porto Cristo / Punta Reina / Cala Mesquida / Cala Ratjada – Testlocatie Globales Bouganvilla Cala Bona.
  • Afspraak: Maak je afspraak via de website 15minutetest.com of download de app 15minutetest.com.
  • Procedure: Download de app of bezoek de website van 15minutetest.com. Tip: Hou je paspoort/identiteitsaart bij de hand! Belangrijk is om je eerst te registreren. Daarna kies je een datum en gewenste locatie en vervolgens vul je rechts op het scherm in het veld ‘Coupon code’ de code CORENDON2021 in. Controleer of het bedrag op “0” komt te staan en maak je reservering af.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals een terugreisticket of boekingsbevestiging van Stip Reizen ter controle op de testlocatie!

Testlocatie op Ibiza

  • Locatie: Hotel Marble Stella Maris Ibiza in Cala Gracio
  • Tijden: Elke dag van tussen 12.30 en 15.00 uur.
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je boekingsbevestiging of terugreisticket mee!

Testlocatie op Gran Canaria

  • Locatie: Clinicanaria Internacional, Avenida Gran Canaria 19, Playa del Ingles, San Bartolomé de Tirajana (tegenover Hotel Waikiki en Princess Gran Canaria).
  • Tijden: Maandag t/m zaterdag tussen 9.30 en 11.00 uur.
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken
  • Procedure: Onze reisleiding ter plaatse informeert deze testlocatie dat je de test komt afnemen. Met je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket identificeer je je bij de receptie van deze testlocatie. Vervolgens hoor je ter plaatse alle informatie over hoe je het testresultaat kunt downloaden (via e-mail of sms). Je kunt er ook voor kiezen om het resultaat in de kliniek af te wachten, dit duurt ongeveer 10-20 minuten.
  • Belangrijke documenten: neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket mee! Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Testlocatie Tenerife

  • Locatie: Medical Consulting Palo Blanco in winkelcentrum San Eugenio in Playa de las Americas.
  • Afspraak: Maak een afspraak bij bovengenoemde locatie via onderstaande QR-code. Scan de QR-code, vul alle informatie in en zorg ervoor dat je als locatie Medical Consulting Palo Blanco kiest en Antigenen selecteert bij het type test. De gratis testmogelijkheid geldt alleen bij bovengenoemde locatie.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je boekingsbevestiging of terugreisticket mee!

Testlocatie Fuerteventura

  • Locatie: Klik hier voor meer informatie over deze testlocatie
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken.
  • Procedure: Onze reisleiding ter plaatse informeert deze testlocatie dat je de test komt laten afnemen. Met je paspoort/identiteitskaart identificeer je je bij de receptie van deze testlocatie. Vervolgens hoor je ter plaatse alle informatie over hoe je het testresultaat kunt downloaden (via e-mail of sms). Je kunt er ook voor kiezen om het resultaat in de kliniek af te wachten, dit duurt ongeveer 10-20 minuten.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je boekingsbevestiging of terugreisticket mee!

Testlocatie Lanzarote

  • Locatie: Klik hier voor meer informatie over deze testlocatie.
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken.
  • Procedure: Onze reisleiding ter plaatse informeert deze testlocatie dat je de test komt laten afnemen. Met je paspoort/identiteitskaart identificeer je je bij de receptie van deze testlocatie. Vervolgens hoor je ter plaatse alle informatie over hoe je het testresultaat kunt downloaden (via e-mail of sms). Je kunt er ook voor kiezen om het resultaat in de kliniek af te wachten, dit duurt ongeveer 10-20 minuten.
  • Belangrijke documenten: neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je boekingsbevestiging of terugreisticket mee!

Liever een andere locatie?
Wil je een Antigeen Sneltest af laten nemen op een andere locatie? Ook dat is mogelijk. In dit geval vergoeden wij maximaal € 20,- per klant per test. Dit bedrag betaal je zelf bij testafname. Vervolgens kun je je betaalbewijs onder vermelding van je reserveringsnummer en rekeninggegevens mailen naar klantenservice@stipreizen.nl, zodat we de terugbetaling voor je in orde kunnen maken.


Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest aan de Algarve of op Madeira af laten nemen?

Let op! Alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn hiervan uitgesloten.

Wanneer je nog niet volledig bent gevaccineerd of hersteld bent van corona, moet je je vanaf 8 augustus voorafgaande aan je terugvlucht naar Nederland laten testen op je vakantiebestemming. Stip Reizen regelt en betaalt tot en met 31 oktober 2021 deze test wanneer je een pakketreis hebt geboekt. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant terecht kunt voor een gratis test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar Portugal/Madeira vind je op onze maatregelen-pagina.

Testlocatie aan de Portugese Algarve

  • Locatie: Klik hier voor meer informatie over de verschillende testlocaties.
  • Afspraak: Plan de test afspraak zo spoedig mogelijk, dit kan tot 24 uur voor uw vertrek. De testafspraak maak je via het volgende e-mailadres: apoio.covid19@unilabs.pt
  • Procedure: In de mail schrijf je de volgende details per persoon die een test nodig heeft :
    • Volledige naam (volgens paspoort of identiteitsbewijs)
    • Geboortedatum
    • E-mailadres
    • Mobiel telefoonnummer
    • Verblijfplaats aan de Algarve (naam accommodatie en adres plaats)
    • Voorkeur testlocatie (Albufeira, Quarteira, Portimão, Carvoeiro, Alvor, Lagos, Montegordo)
    • Vermeld de volgende referentie bij het boeken van je testafspraak: 8764 Buzz Path Agência de Viagens Lda
    • Stuur in de bijlage van je mail een bewijs dat je bij Stip Reizen / Corendon geboekt hebt; bijv. je voucher of factuur waar gegevens als naam, reisdata en accommodatie op vermeld staan.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals het ingevulde formulier van de testlocatie en je boekingsbevestiging of terugreisticket.

Testlocatie op Madeira

LET OP! Plan je gratis terugreistest voor jouw aankomst in Madeira. Je moet je voor vertrek registreren en je certificaten uploaden via onderstaande link;

  • Locatie: Maak je afspraak via www.madeirasafe.com
  • Afspraak: Let op! Deze test krijg je uitsluitend vergoed als je je voor je heenreis hebt laten testen in Nederland. Laat je je pas testen bij aankomst op Madeira dan krijg je de test voor de terugreis niet vergoed en zijn deze voor eigen rekening.
  • Procedure: Bezoek de website van www.madeirasafe.com. Tip: Houd je paspoort/identiteitskaart bij de hand! Belangrijk is om je eerst te registreren. Daarna upload je de geldige PCR-test van de heenreis. Na de validatie plant u een afspraak voor de test voor de terugreis. U ontvangt de afspraak per e-mail.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je boekingsbevestiging of terugreisticket mee.


Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest op de Griekse vakantie-eilanden af laten nemen?

Let op! Alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn hiervan uitgesloten.

Wanneer je nog niet volledig bent gevaccineerd of hersteld bent van corona, moet je je vanaf 8 augustus voorafgaande aan je terugvlucht naar Nederland laten testen op je vakantiebestemming. Stip Reizen regelt en betaalt tot en met 31 oktober 2021 deze test wanneer je een pakketreis hebt geboekt. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant terecht kunt voor een gratis test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar Griekenland vind je op onze maatregelen-pagina.

Testlocatie Corfu

  • Locatie: Meerdere locaties mogelijk, wij adviseren per regio de volgende locaties;
  • Afspraak: Maak je Antigeen/Rapid testafspraak online bij Corfu Medica op de door jou gekozen locatie via; Schedule Appointment – CORFUMEDICA. Houd er rekening mee dat je de afspraak tot maximaal 3 dagen voor vertrek uit Corfu maakt i.v.m. het inplannen van de Antigeen test.
    Let op! Heb je een Nederlandse nationaliteit en vlieg je terug naar Nederland? Kies dan bij het maken van de afspraak voor een Antigeen/Rapid test. Stip Reizen /Corendon vergoedt uitsluitend PCR-testen aan Nederlandse gasten die terugvliegen op een Belgische luchthaven.
  • Procedure: Meld je op de geplande tijd en datum bij de aangegeven testlocatie. De uitslag van de test ontvang je via e-mail.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket mee! Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen / Corendon bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Testlocatie Rhodos

  • Locatie: Bij verblijf in HOTEL EMERALD, LABRANDA, D’ANDREA MARE, AVRA BEACH, OCEANIC PARK, BELAIR & EVITA BAY
    • Klik hier voor de testdag- en tijd waarop je je voorafgaand aan jouw terugvlucht in je hotel moet laten testen.
  • Locatie: LINDOS
    • Dr Dimitri Zanetoullis
      Lindos Medical Center< br /> Maandag t/m zondag van 09.00 – 21.00 uur
      Tel: +30 2244033160
  • Locatie: PEFKOS
    • Dr Dimitri Zanetoullis
      Pefkos Medical Center
      Aan de hoofdweg boven de apotheek
      Maandag t/m zondag van 09.00 – 21.00 uur
      Tel: + 30 2244048567
  • Locatie: FALIRAKI, IALYSSO/TRIANDA, IXIA, KALITHEA, RHODOS-STAD
    • Klik hier voor de testlocatie en bijbehorende testdag- en tijd waarop je je voorafgaand aan jouw terugvlucht moet laten testen.
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken.
  • Procedure: Onze reisleiding ter plaatse informeert de testlocatie dat je de test komt laten afnemen. Met je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket identificeer je je bij de receptie van de testlocatie.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket mee! Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen / Corendon bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Testlocatie Kreta

  • Locaties: HERAKLION, AGIA PELAGIA, GOURNES
    • Asklipio Medisch centrum: Machis Kritis 10 Heraklion
      Maandag t/m vrijdag van 8.00 – 20.00 uur en zaterdag/zondag van 9.00 – 17.00 uur
      Tel: +302816004747
    • Asklipio Medisch centrum: Platia Kornarou 46 Heraklion
      Maandag t/m vrijdag van 8.00 – 20.00 uur en zaterdag/zondag van 9.00 – 17.00 uur
      Tel: +302816004747
  • Locaties: CHERSONISSOS, STALIDA, MALIA PRIME MD
    • Medisch centrum: Elefteris Venizelou in Chersonissos
      Maandag t/m zondag van 7.30 – 23.00 uur
      Tegenover hotel Nana Princes, aan de kant van Eyetravel
      Tel: +302816004747
  • Locaties: RETHYMNO EN PLAKIAS
    • Microbiologisch labratorium Efstathios Stathakos: Panagiotaki 1 Rethymno
      Maandag t/m zondag van 9.00 – 13.00 uur
      Tel: +302816004747
  • Locaties: AGIA GALLINI en MATALA
    • Microbiologisch labratorium – Maria Alexaki
      Koraka 102 in Moires
      Maandag t/m vrijdag van 07.30 – 15.30 uur
      Tel: +302816004747
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken.
  • Procedure: Onze reisleiding ter plaatse informeert de testlocatie dat je de test komt laten afnemen. Met je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket identificeer je je bij de receptie van deze testlocatie. Vervolgens krijg je ter plaatse alle informatie over hoe het testresultaat te downloaden (via e-mail of sms).
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket mee! Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen / Corendon bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Testlocatie Lefkas

  • Locatie:
    • Konaki Hotel
      Woensdag 10.00 – 13.00 uur en vrijdag 15.00-18.00 uur
    • Nidri I-assist Clinic
      Maandag t/m zondag 09.00 – 14.00 uur en 17.00 -21.00 uur
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken voor het afnemen van een antigeentest in Hotel Konaki.
    Je moet wél vooraf een afspraak maken voor het afnemen van een antigeentest bij I-assist Clinic in Nidri. Je kunt dit online regelen via de website: https://covidtestlefkas.com/ of telefonisch via +30 694 703 99 24
  • Procedure: Meld je op een van bovenstaande dagen en tijdstippen bij de aangegeven testlocatie. De uitslag van de test ontvang je ter plaatse binnen ca. 10 minuten.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen. Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen / Corendon bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Testlocatie Parga

  • Locatie:
    • Petrino Appartementen
      Woensdag 10.00 – 13.00 uur en vrijdag 15.00-18.00 uur
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken voor het afnemen van een antigeentest in Petrino Appartementen.
  • Procedure: Meld je op een van bovenstaande dagen en tijdstippen bij de aangegeven testlocatie. De uitslag van de test ontvang je ter plaatse binnen ca. 10 minuten.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen. Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen / Corendon bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Testlocatie Zakynthos

  • Locatie: De antigeentesten worden afgenomen door Iassis Medical Center. Alle locaties zijn 7 dagen per week geopend van 09.00 – 21.00 uur.
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken voor het afnemen van een antigeentest.
    Gasten met een Nederlandse nationaliteit die naar een Belgische luchthaven terugvliegen dienen een PCR-test af te laten nemen. Voor deze test maak je telefonisch een afspraak via; +306941553423
  • Procedure: Met je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket identificeer je je bij de receptie van deze testlocatie. Je ontvangt het resultaat ter plaatse, dit duurt ongeveer 10-20 minuten.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen. Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen / Corendon bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Testlocatie Kos

  • Locatie:
    • Kos Diagnosis Adres; Kos-Zipariou Street
    • Med Home Hippokrates AE Adres: 11th klm Kos-Zipariou Street
    • Meg. Alexandrou 14, Kos Town – Geopend vanaf 12 augustus
  • Afspraak: Bij aankomst krijg je een welkomstenvelop met een brief met unieke QR-code waarmee je bij een van bovenstaande locaties een antigeentest afspraak kunt maken. Let op! Meld je dus altijd bij de reisleiding, ook als je geen transfer hebt geboekt.
  • Procedure: Meld je op de door jou geplande tijd en datum bij de aangegeven testlocatie. De uitslag van de test ontvang je ter plaatse binnen ca. 10 minuten.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen. Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen / Corendon bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Testlocatie Samos

  • Locatie:
    • Hotel Erato, zondag tussen 10:30 – 12:00 uur
      Samos Sun, zondag 10:00 – 12:00
      VIOMED testlocatie, Samos stad – zondag 18:00 – 20:00 uur
    • Hotel Erato, woensdag 18:00-20:00 uur
      Samos Sun, woensdag 16:00 – 18:00 uur
      VIOMED testlocatie, Samos town – woensdag 18:00 – 19:30 uur
  • Afspraak: Om jouw afspraak bij een van bovenstaande locaties te bevestigen stuur je een e-mail naar infobiomedsamos@gmail.com met de volgende gegevens:
    • Achternaam + Voornaam
      Geboortedatum
      Paspoort- of ID-nummer
      Telefoonnummer
    Na bevestiging via e-mail kun je je melden op een van de bovenstaande locaties om een antigeentest af te laten nemen.
  • Procedure: Meld je op de door jou geplande tijd. De uitslag van de test ontvang je ter plaatse binnen 10 minuten.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen. Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen / Corendon bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Testlocatie Lesbos

  • Locatie:
    • Life Check Medical Laboratory – Petra Town
      https://g.page/LIFECHECKLAB?share
      Vertrek Maandag – Antigeen test – Maandag tussen 07:00 – 11:00 uur
      Vertrek Maandag – PCR-test (vlucht naar België) – Vrijdag tussen 07:00 – 13:00 uur
      Vertrek Donderdag – Antigeen test – Donderdag tussen 07:00 – 11:00 uur
      Vertrek Donderdag – PCR-test (vlucht naar België) – Dinsdag tussen 07:00 – 13:00 uur
    • Kalloni Bay Hotel, Pasiphae Hotel and Kalloni Village Hotel
      Microbiological laboratory van Mr. Georgios Masaant
      Shopping Centre Alvanou, Kalloni Town
      Vertrek Maandag – Antigeen test – Maandag tussen 07:00 – 11:00 uur
      Vertrek Maandag – PCR-test (vlucht naar België) – Vrijdag tussen 07:00 – 13:00 uur
      Vertrek Donderdag – Antigeen test – Donderdag tussen 09:00 – 11:00 uur
      Vertrek Donderdag – PCR-test (vlucht naar België) – Dinsdag tussen 09:00 – 13:00 uur
  • Afspraak: Het is niet nodig vooraf een afspraak te maken.
  • Procedure: Onze reisleiding ter plaatse informeert de testlocatie dat je de test komt laten afnemen. Met je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket identificeer je je bij de receptie van de testlocatie.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen. Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen / Corendon bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.


Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest in Italië af laten nemen?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Wanneer je nog niet volledig bent gevaccineerd of hersteld bent van corona, moet je je vanaf 8 augustus voorafgaande aan je terugvlucht naar Nederland laten testen op je vakantiebestemming. Stip Reizen regelt en betaalt tot en met 31 oktober 2021 deze test wanneer je een pakketreis hebt geboekt. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant terecht kunt voor een gratis test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar Italië vind je op onze maatregelen-pagina.

Testlocatie Sicilië

  • Locatie:
    • Je wordt getest in het hotel* waar je verblijft (of in een nabijgelegen hotel). Deze informatie ontvang je ter plaatse van de reisleiding. *Dit geldt niet wanneer je in Palladium Sicilia Resort verblijft, een Fly&drive of Fly&Go hebt geboekt. In dat geval moet je zelf een test regelen en kun je de kosten van de test tot max. € 30 bij ons declareren.
  • Afspraak: Bij aankomst neemt reisleiding en/of het hotel contact met je op voor het maken van een testafspraak op de laatste dag van je verblijf.
  • Procedure: Meld je op de aangegeven datum en tijd bij de arts in het hotel waar je verblijft. De uitslag van de test ontvang je ter plaatse binnen 10-20 minuten.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen. Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Informatie Sardinië

  • Locatie:
    • Je wordt getest in hotel Castelsardo Resort Village.
  • Afspraak: Bij aankomst neemt reisleiding en/of het hotel contact met je op voor het maken van een testafspraak op de laatste dag van je verblijf.
  • Procedure: Meld je op de aangegeven datum en tijd bij de arts in het hotel waar je verblijft. De uitslag van de test ontvang je ter plaatse binnen 10-20 minuten.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen. Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Liever een andere locatie?

Wil je een Antigeen Sneltest af laten nemen op een andere locatie? Ook dat is mogelijk. In dit geval vergoeden wij maximaal € 20,- per klant per test. Dit bedrag betaal je zelf bij testafname. Vervolgens kun je je betaalbewijs onder vermelding van je reserveringsnummer en rekeninggegevens mailen naar klantenservice@stipreizen.nl, zodat we de terugbetaling voor je in orde kunnen maken.


Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest op Bonaire af laten nemen?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Wanneer je nog niet volledig bent gevaccineerd of hersteld bent van corona, moet je je vanaf 8 augustus voorafgaande aan je terugvlucht naar Nederland laten testen op je vakantiebestemming. Stip Reizen regelt en betaalt tot en met 31 oktober 2021 deze test wanneer je een pakketreis hebt geboekt. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant terecht kunt voor een gratis test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar Bonaire vind je op onze maatregelen-pagina.

  • Locatie Bonaire:
    • MEBonaire
      Kaya International 130 Kralendijk
      De teststraat bevindt zich achter het gebouw van Island Car Rentals en is alleen via de achterzijde via het zandpad te bereiken. Je kunt de testlocatie niet via de voorzijde betreden.
  • Afspraak: Registreer je door minimaal 48 uur voor vertrek een bericht te sturen via WhatsApp (+599 796 0025) of e-mail (touroperating.bonaire@fb-tt.com) naar de reisleiding ter plaatse, met de volgende informatie:
    Algemeen:
    • Boekingsnummer
    • Aantal personen in boeking
    • Accommodatie
    • Vertrekdatum
    • Telefoonnummer
    Per persoon:
    • E-mail
    • Paspoortnummer
    • Eerste voornaam + achternaam (volgens paspoort)
    • Geboortedatum
    • Geboorteplaats
    • Geboorteland
  • Procedure: Na het versturen van de bovenstaande gegevens krijg je een ontvangstbevestiging en kun je je met je reisgezelschap op de dag van vertrek tussen 9.00 – 11.00 uur melden bij de testlocatie MEBonaire. Je ontvangt de uitslag van de test via e-mail vóór 15.00 uur (lokale tijd).
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen. Heb je niet 48 uur van te voren een afspraak gemaakt, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.


Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest op Curaçao af laten nemen?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Wanneer je nog niet volledig bent gevaccineerd of hersteld bent van corona, moet je je vanaf 8 augustus voorafgaande aan je terugvlucht naar Nederland laten testen op je vakantiebestemming. Stip Reizen regelt en betaalt tot en met 31 oktober 2021 deze test wanneer je een pakketreis hebt geboekt. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant terecht kunt voor een gratis test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar Curaçao vind je op onze maatregelen-pagina.

  • Locatie Curaçao:
    • Corendon Mangrove (verblijf je in Corendon Mangrove, dan kun je je in het hotel laten testen)
      31 Pater Euwensweg, Willemstad
    • Livingstone (verblijf je in Beach House, Curinjo of Livingstone, laat je dan testen op de testlocatie in Livingstone)
      Kaya Adriàtiko 20-26 Jan Thiel
    • Curaçao International Airport (Hato) (verblijf je in Kunuku Aqua Resort, dan kun je je hier laten testen)
  • Afspraak: Van je reisleiding ontvang je (indien je niet volledig gevaccineerd bent of geen herstelbewijs hebt) op de welkomstmeeting een dag na aankomst een voucher met een unieke code. Met dit voucher ga je naar www.covid19pcrtestcuracao.com om je te registreren voor de benodigde test. Voor een antigeentest (indien reizend met KLM) of PCR-test (indien reizend met Air Belgium), vul je alle gevraagde gegevens in en kies je bij locatie voor “Airport Hato” (ook als je bij Livingstone of Corendon Mangrove je test laat afnemen). Let op: De testen bij Corendon Mangrove en Livingstone worden alleen afgenomen van 08:00 uur tot 09:00 uur, de testen bij locatie Curaçao International Airport tussen 12:00 uur en 13:00 uur. De antigeentest dient afgenomen te worden op de dag dat je vertrekt en de PCR-test op de dag vóórdat je vertrekt. Indien je te laat bent voor de test, dien je zelf een test te regelen via www.covid19pcrtestcuracao.com
  • Procedure:
    • Corendon Mangrove: Voor de antigeentest meld je je op de dag van je vertrek (nadat je je online hebt geregistreerd) tussen 07:30 en 08:30 uur op de testlocatie in je hotel. Voor de PCR-test meld je je op de dag vóór je vertrek (nadat je je online hebt geregistreerd) tussen 07:30 en 08:30 uur. De testresultaten ontvang je bijtijds voor je terugvlucht via e-mail.
    • Livingstone, Curinjo en Beach House: Voor de antigeentest meld je je op de dag van je vertrek (nadat je je online hebt geregistreerd) tussen 07:30 en 08:30 uur op de testlocatie Livingstone. Voor de PCR-test meld je je op de dag vóór je vertrek (nadat je je online hebt geregistreerd) tussen 07:30 en 08:30 uur. De testresultaten ontvang je bijtijds voor je terugvlucht via e-mail.
    • Kunuku Aqua Resort: Voor de antigeentest meld je je op de dag van je vertrek (nadat je je online hebt geregistreerd) tussen 12:00-13:00 uur op de testlocatie Curaçao International Airport. Voor de PCR-test meld je je op de dag vóór je vertrek (nadat je je online hebt geregistreerd) tussen 12:00-13:00 uur. De testresultaten ontvang je bijtijds voor je terugvlucht via e-mail.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je voucher en paspoort/identiteitskaart mee evenals de boekingsbevestiging en terugreisticket van Stip Reizen.


Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest in Turkije af laten nemen?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Wanneer je vanuit Turkije terugreist naar Nederland ben je verplicht om voorafgaande aan je terugvlucht een PCR-test af te laten nemen. Stip Reizen regelt en betaalt tot en met 31 oktober 2021 deze test wanneer je een pakketreis hebt geboekt. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant terecht kunt voor zo’n gratis test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar Turkije vind je op onze maatregelen-pagina.

Testlocatie Turkije

  • Locatie: Je kunt de PCR-test laten afnemen in het hotel waar je verblijft.
  • Afspraak: Via de organisatie Eurocross Turkije maak je een testafspraak via telefoonnummer +90 216 265 1591.
    Je kunt ook online een reservering maken; voor regio Turkse Rivièra via deze link: https://pcr.anatoliahospital.com/pcr?ref=f48e3a6d&lang=en
    Verblijf je aan de Egeïsche kust, dan kun je online een afspraak maken via: https://trgsaglik.com/en/pcr-test-application-form
  • Procedure: Voor de testafname komt een medewerker op een specifiek afgesproken tijdstip naar je hotel om de test af te nemen.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket mee! Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.


Wat gebeurt er als ik een vakantie heb geboekt naar een bestemming met een geel reisadvies en de kleur wijzigt in oranje?

Vakanties naar landen of gebieden waarvan het reisadvies oranje is of wordt, gaan wat Stip Reizen betreft gewoon door. Wanneer wij de reis toch annuleren, laten we je dit uiterlijk twee weken voor vertrek weten.

Wanneer we de reis annuleren heb je twee keuzes:

  • We boeken jouw vakantie om naar een andere bestemming of andere datum of je krijgt de door jou betaalde reissom binnen twee weken terug. Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug.
  • Eerder omboeken dan twee weken voor vertrek kan ook. Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug. Het omboeken is enkel van toepassing op een zonvakantie (niet op de cruises, Formule 1 reizen, rondreizen en autovakanties)


Kan ik een boeking maken naar een bestemming met een oranje reisadvies?

Ja, je kunt op elk moment een boeking maken naar een bestemming met een oranje kleurcode.


Mogen wij bij een oranje reisadvies vakanties aanbieden naar dat land?

Ja, dat mag. De overheid geeft op haar eigen website aan reisorganisaties zelf het antwoord: ‘Het is aan de klant om zelf een keuze te maken. U wijst de klant wel op de risico’s en het reisadvies op Nederlandwereldwijd.nl.’ Het volledige antwoord van de overheid lees je hier.


Nederland heeft kleurcodering ‘rood’; wat betekent dit voor mijn vakantie ?

Wat betekent ‘Nederland heeft de kleurcodering rood’?
ECDC, het Europese RIVM, publiceert elke donderdag een update van de coronasituatie per land of gebied. Ze geven ieder gebied een bepaalde kleurcodering, vooral op basis van het aantal besmettingen: groen, oranje, rood en donkerrood. Het reisadvies van ons ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) wordt deels hierop gebaseerd maar BuZa gebruikt andere kleuren voor zijn reisadviezen: groen, geel, oranje en rood. Over het algemeen kun je stellen: oranje van ECDC staat gelijk aan geel van BuZa en rood van ECDC staat gelijk aan oranje van BuZa. Nederland heeft momenteel de kleurcodering rood op de ECDC-kaart. Kleurcode rood betekent dat er per 100.000 inwoners per 2 weken meer dan 200 nieuwe besmettingen in Nederland zijn en het positiviteitsratio (het percentage positieve testen ten opzichte van het totaal aantal uitgevoerde testen) onder de 4% ligt. Wanneer het positiviteitsratio boven de 4% ligt, gaat een gebied al op rood boven de 75 besmettingen per 100.000 inwoners per 2 weken.

Wat betekent dit voor mijn vakantie?
De reisadviezen van BuZa zijn voor ons leidend; daarin staan ook alle maatregelen waaraan Nederlandse vakantiegangers moeten voldoen. Daarnaast is het belangrijk welke inreis-voorwaarden de landen hanteren waar wij vakanties aanbieden. Ieder land is verantwoordelijk voor zijn eigen voorwaarden. Wij kunnen dus niet op voorhand zeggen óf en hoe voorwaarden van vakantielanden zullen veranderen, ook niet nu Nederland rood kleurt op de ECDC-kaart. Wij blijven onze bestaande uitgangspunten hanteren:

  • Wanneer wij moeten besluiten een vakantie te annuleren, krijg je jouw geld terug of kun je jouw vakantie omboeken naar een andere datum of bestemming.
  • Wanneer een BuZa-reisadvies wijzigt van geel naar oranje en wij vakanties naar deze bestemming toch door laten gaan, is de keus aan jou. Je kunt er voor kiezen om op vakantie gaan op basis van de maatregelen die dan gelden, je kunt jouw vakantie omboeken naar een andere datum of bestemming of je kunt jouw vakantie annuleren waarna je jouw geld binnen twee weken terugkrijgt, dit kan bij een cruise, rondreis, autovakantie of F1 reis anders liggen. Informeer hierna bij ons contact center.
  • In het uitzonderlijke geval dat een reisadvies geel is terwijl een vakantieland toch eist dat je bij aankomst in quarantaine gaat, heb je óók het recht om jouw vakantie om te boeken of te annuleren en jouw geld terug te krijgen. We snappen dat er bij een verplichte quarantaine van een onbezorgde vakantie geen sprake meer kan zijn.

 
Ik heb een vakantie geboekt; wanneer moet ik het restbedrag betalen?

Bij een geel reisadvies houden wij de reguliere betaaltermijn van het restbedrag van zes weken voor vertrek aan. Zodra één van deze bestemmingen een oranje advies krijgt, verandert de betalingstermijn van het restbedrag naar twee weken voor vertrek. Vice versa geldt dit ook; wanneer een oranje advies wijzigt naar geel, is direct weer de betalingstermijn van zes weken voor vertrek van toepassing.

 
Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?

Nee, dit is niet verstandig want in dat geval moet je waarschijnlijk annuleringskosten aan ons betalen. Als jouw vakantie uiteindelijk definitief niet kan doorgaan, dan annuleren wij als reisorganisatie jouw vakantie en betaal je géén annuleringskosten. We kunnen jouw vakantie in dat geval omboeken naar een later moment of je ontvangt binnen de wettelijke termijn van maximaal twee weken de (aan)betaling weer terug van ons. Wij hebben hiervoor in dat geval jouw rekeninggegevens nodig; hier beschikken wij namelijk vanuit de privacywetgeving niet standaard over. Je krijgt hiervoor na de annulering van de reis toegang tot een webformulier waar je jouw rekeningnummer kunt invullen van de rekening waarop je het geld wilt terug ontvangen.

 
Mijn vakantiebestemming stelt plotseling een geldig vaccinatie- of herstelbewijs verplicht, wat zijn de consequenties voor mijn vakantie als ik beide niet kan tonen?

Je bent er als reiziger zelf verantwoordelijk voor dat je voldoet aan de geldende toelatingseisen van jouw vakantiebestemming. Wanneer je een vakantie hebt geboekt en het land stelt ineens een geldig vaccinatie- of herstelbewijs verplicht, en jij bent niet in de gelegenheid deze te tonen, dan zijn de mogelijke kosten die daaruit voortvloeien voor jouw eigen rekening. Wanneer je jouw reis om deze reden wilt annuleren, gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden. Deze vind je terug op onze algemene voorwaarden pagina. Neem in dit geval contact op met ons Contact Center. LET OP! Voor Cruises, Rondreizen, Stedentrips en Formule 1 reizen kunnen er afwijkende annuleringsvoorwaarden gelden, deze vind je onder ‘Extra Informatie’ bij de reis.

 
Ik ben positief getest, kan ik mijn reis nog omboeken?

Als jij of iemand uit het reisgezelschap positief test (er is genetisch materiaal van het COVID-19 virus aangetroffen), kan diegene niet reizen. Wij adviseren je in dit geval contact op te nemen met je reisverzekeraar om de mogelijkheden te bespreken. Mocht het zo zijn dat je geen annuleringsverzekering hebt afgesloten of dat deze onvoldoende dekking biedt, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons Contact Center via telefoonnummer 088-70 70 600.

 
Ben ik verzekerd voor mogelijke financiële gevolgen van covid-19 als ik een vakantie boek?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Voor Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en Autoreizen gelden mogelijk andere voorwaarden. Kijk hiervoor bij uw gewenste reis onder Extra Informatie!

Je bent over het algemeen verzekerd als je op reis gaat:

  • Jouw ziektekostenverzekering is volledig geldig, ook als het om corona-gerelateerde kosten gaat. De dekking bedraagt maximaal 100% van de in Nederland geldende kosten.
  • De meeste reis- en annuleringsverzekeringen bieden een volledige dekking in gebieden met een oranje reisadvies, behalve de eventuele extra kosten die het gevolg zijn van corona gerelateerde situaties. Maar zoals hierboven beschreven, worden die belangrijkste kosten opgepakt door de ziektekostenverzekering en Stip Reizen zelf.
  • BELANGRIJK: sommige reisverzekeringen bieden geen dekking bij een reis naar een gebied met een oranje reisadvies en het kan zijn dat eventuele aanvullende verzekeringsmodules dan niet of niet volledig gelden. Check altijd vooraf de voorwaarden van jouw reisverzekeraar!
  • Reisverzekering via Stip Reizen: Via Stip Reizen bieden wij klanten een reis- en annuleringsverzekering bij Unigarant. Deze verzekeringsmaatschappij heeft sinds kort alle corona-gerelateerde beperkingen bij de reisverzekering opgeheven en verzekert nu ook onvoorziene kosten als vakantiegangers tijdens een vakantie op een bestemming met oranje kleurcode corona krijgen of in quarantaine moeten. Deze dekking was al van kracht voor vakantiebestemmingen met een gele kleurcode. Meer informatie over de dekking die je ontvangt wanneer je via Stip Reizen een reis- en/of annuleringsverzekering afsluit vind je hier

Het financiële risico is gering:

  • Wanneer je in het buitenland onverhoopt in quarantaine zou moeten vanwege een positieve test voorafgaand aan de terugvlucht, dan betaalt Stip Reizen (LET OP! Alleen bij zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en autoreizen zijn uitgesloten!) de kosten voor hotel, eten en drinken. Deze test hoef je overigens niet te laten doen wanneer je tegen corona bent beschermd (volledig gevaccineerd of recent genezen).
  • Wanneer je vanwege een positieve test voorafgaand aan jouw terugvlucht in quarantaine moet waardoor jouw terugvlucht verzet moet worden, dan regelen wij dat ook kosteloos voor je. (LET OP! Alleen bij zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en autoreizen zijn uitgesloten!)
  • De bovengenoemde test moet je vanaf vertrekdatum 1 november 2021 zelf betalen, voor die tijd betaalt Stip Reizen die voor jou. (LET OP! Alleen bij zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en autoreizen zijn uitgesloten!)

Vragen over de geldende maatregelen

 
Is mijn PCR-test / antigeentest gratis of moet ik hiervoor betalen?

Voor de meeste vakantielanden is het verplicht om voorafgaand aan de vakantie een PCR-test of een Antigeen Sneltest te laten afnemen. De Nederlandse overheid heeft bekendgemaakt dat zij de kosten voor deze testen óók bij vakanties met vertrek in september voor haar rekening neemt. Wanneer je je laat testen in de periode tot en met 30 september ’21 is een PCR-test of Antigeen Sneltest gratis. Reizigers die getest moeten worden ná 30 september komen niet in aanmerking voor een gratis test.

  • Wanneer je in aanmerking komt voor een gratis test, kun je die boeken via de overheidswebsite www.testenvoorjereis.nl
  • Wanneer je getest moet worden voor een pakketreis met vertrek in de maand oktober dan vergoedt Stip Reizen deze test. Voor meer informatie klik hier.
  • Wanneer je niet in aanmerking komt voor een gratis test, kun je tegen betaling een test boeken via onze site.
  • Wanneer je eerder bij Stip Reizen een test geboekt en betaald hebt, en de datum waarop je je moet laten testen valt in de periode tot en met 30 september, dan krijg je je geld terug. Wij informeren je hier persoonlijk over per mail.

 
Moet ik mij op een EU-bestemming met geel reisadvies laten testen bij terugkeer naar Nederland?

Om te voorkomen dat het Coronavirus meegenomen wordt, hebben alle reizigers vanaf 12 jaar per 8 augustus 2021 bij terugkeer naar Nederland een coronabewijs nodig als zij uit een EU-land komen met een geel reisadvies.

  • Reizigers die volledig gevaccineerd of hersteld zijn van corona kunnen dit aantonen in de CoronaCheck-app.
  • Andere reizigers moeten zich voor vertrek – maximaal 48 uur voor een PCR-test en 24 uur voor een antigeentest – naar Nederland laten testen in het land van verblijf. Zij mogen alleen reizen met een negatieve testuitslag.

 

Waar kan ik mij op een EU-bestemming laten testen?
Let op! Alleen van toepassing op Zonvakanties. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn hiervan uitgesloten!
Wanneer je voor de terugreis naar Nederland een test moet laten afnemen, betaalt Stip Reizen t/m 31 oktober 2021 deze test wanneer je een pakketreis hebt geboekt. De testlocaties op de verschillende bestemmingen vind je hier.

Wie betaalt de test voor de terugreis?
Let op! Alleen van toepassing op Zonvakanties. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn hiervan uitgesloten!
Stip Reizen regelt en betaalt tot en met 31 oktober 2021 de verplichte Antigeen Sneltest als je een pakketreis hebt geboekt. Wanneer je vanuit Turkije terugreist, betaalt Stip Reizen tot en met 31 oktober 2021 de PCR-test als je een pakketreis hebt geboekt. Je bent wel altijd zelf verantwoordelijk voor het maken van de testafspraak. Wanneer je alleen een hotel of vlucht hebt geboekt, regel en betaal je zelf de verplichte test.

Wat als de uitslag van mijn test positief is?
Let op! Alleen van toepassing op Zonvakanties. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn hiervan uitgesloten!
Dan betalen wij normaal gesproken de extra overnachtingen en wijzigen wij ook kosteloos jouw latere terugvlucht. Als de regels op je vakantiebestemming aangeven dat je in een quarantainehotel moet verblijven, dan regelt de overheid in dat land de overnachtingen én waar je dan verblijft. Hou er rekening mee dat wij daar geen invloed op hebben. Wij regelen wél jouw latere terugvlucht. Als het quarantainehotel vol zit dan kan de lokale overheid besluiten dat je eerst nog in het door jou geboekte hotel verblijft. Je moet gelijk naar het quarantainehotel zodra daar ruimte vrijkomt. Dat kan op elk moment van de dag plaatsvinden.

Quarantainehotel
Let op! Alleen van toepassing op Zonvakanties. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn hiervan uitgesloten!
Uiteraard vinden wij het vervelend als je tijdens je vakantie met COVID-19 besmet raakt en je positief test voor je terugreis naar Nederland. Je hebt op je vakantiebestemming te maken met de lokale overheid en de daar geldende regels waaraan je je moet houden. Dit geldt dus ook voor het besluit dat de lokale overheid neemt over je verblijf in een quarantainehotel.

Helaas hebben Stip Reizen / Corendon en de Stip Reizen / Corendon reisleiding hier geen invloed op. Dit geldt ook voor de selectie van het quarantainehotel. Die wordt eveneens bepaald door de overheid op je vakantiebestemming. Het is daarom goed mogelijk dat het hotel een andere classificatie heeft dan het hotel dat je voor je vakantie hebt geboekt. Het quarantainehotel heeft wel basisfaciliteiten, zoals een douche en toilet op de kamer en serveert dagelijks drie maaltijden. Je hebt helaas geen keuze in de maaltijden.

We hopen dat je hier begrip voor hebt en met de lokale overheid meewerkt. Dan kunnen wij er samen voor zorgen dat je gezond en veilig weer terugkomt.

 
Wat is de status van het Digitale Corona Certificaat?

Gebruik vanaf 1 juli 2021 de Corona Check App voor jouw Digitale Corona Certificaat

Download de Corona Check App om je Digitale Corona Certificaat op de luchthaven te kunnen tonen. Op basis van jouw volledige vaccinatie, je negatieve testuitslag of herstelbewijs krijg je een QR-code die als bewijs op de luchthaven gescand kan worden.

Neem voor de zekerheid voor de heen- en terugreis ook de geprinte versie van de QR-code mee plus de geprinte versie van je volledige vaccinatie, negatieve testuitslag of herstelbewijs!

Check tijdig voorafgaand aan je reis of de juiste gegevens in de app zijn verwerkt. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid en Coronacheck.nl.

Handig stappenplan voor het aanmaken van een QR-code in de Corona Check App
Bekijk deze video waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een QR-code kunt aanmaken in de Corona Check App.

 
Mijn vakantiebestemming vraagt om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat. Waar vind ik meer informatie over de verplichte PCR-test voor vertrek?

Om te kunnen reizen naar jouw vakantiebestemming kan het zijn dat je een PCR-test of een Antigeen Sneltest moet laten afnemen om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat te kunnen tonen bij vertrek naar of aankomst op de bestemming. Op onze maatregelen op de bestemming pagina lees je meer informatie over de eisen voor vertrek naar jouw vakantiebestemming. Afhankelijk van de bestemming en de maatregelen die hier gelden, kun je kiezen uit één van de twee services die worden aangeboden door Stip Reizen in samenwerking met HealthCheckCenter:

PCR-test
Wanneer het op jouw bestemming verplicht is om een PCR-test af te laten nemen, dan biedt Stip Reizen haar klanten deze test tegen een zeer gunstig tarief aan. Dit kan direct worden bijgeboekt in het boekingsproces. Besluit je de PCR-test later alsnog bij te boeken, dan kun je dit tot 4 dagen voor vertrek via Mijn Stip Reizen regelen. Voor meer informatie verwijzen wij je naar https://www.stipreizen.nl/pcr-test

Antigeen Sneltest
In plaats van een PCR-test, kun je voor enkele bestemmingen ook een Antigeen Sneltest af laten nemen. Deze test kun je tegen een zeer gunstig tarief van € 20 p.p. bijboeken. Voor meer informatie over de Antigeen Sneltest verwijzen wij je naar https://www.stipreizen.nl/pcr-test

 
Mag ik reizen zonder een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat als ik gevaccineerd ben?

Voor bepaalde bestemmingen geldt dat je bij vertrek naar of aankomst op de bestemming geen gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat hoeft te tonen als je volledig gevaccineerd bent en dit kunt aantonen. In veel gevallen moet de laatste vaccinatie meer dan 14 dagen geleden zijn toegediend. Welke bestemmingen dit zijn en waaraan je vaccinatiecertificaat moet voldoen lees je hier.

 
Wat moet ik doen als ik om medische redenen geen mondkapje kan dragen tijdens de vlucht?

Geldig voor vluchten met Corendon Airlines, Corendon Dutch Airlines of Corendon Europe.
Tijdens het inchecken, instappen en aan boord van het vliegtuig draagt u verplicht een mondkapje. Als u vanwege een medische reden geen mondkapje kunt dragen, bent u verplicht om het volgende te laten zien:

  • Een schriftelijke medische verklaring die is ondertekend en gestempeld door een erkend arts.
  • Een negatief corona COVID-19-NAAT-testresultaat; de test moet binnen 72 uur voor vertrek zijn afgenomen en u moet het testresultaat geprint meenemen. Deze testverplichting geldt voor de heenvlucht en de terugvlucht en moet door uzelf worden geregeld en betaald.
  • U moet beide originele documenten op papier kunnen laten zien tijdens het inchecken, instappen en ook aan boord. Als u beide documenten niet kunt laten zien, dan kunnen we u helaas niet aan boord laten.
  • Bent u medisch vrijgesteld van het dragen van een mondkapje en bent u in bezit van bovenstaande documenten? Meld dit dan tijdens uw check-in en tijdens het instappen. Zo voorkomen we onduidelijkheden en oponthoud tijdens de vlucht.

Via deze link vindt u informatie van de Rijksoverheid over wie uitgezonderd is van de plicht om een mondkapje te dragen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om dit voor uw eigen situatie te beoordelen en de bovenstaande maatregelen te nemen.

 
Welke maatregelen worden er door Stip Reizen en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?

Alleen van toepassing op zonvakanties uitgevoerd met Corendonvluchten. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn uitgesloten

Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina gemaakt waar we je meer informatie geven over de maatregelen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht nemen, zodat je met een onbezorgd gevoel op vakantie kunt gaan. Op jouw bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Je kunt alle eisen voor vertrek naar jouw vakantiebestemming en de terugreis naar Nederland vinden op de pagina Verantwoord Reizen. Op basis van de actuele situatie passen we de informatie op deze pagina geregeld aan. Wij vragen je daarom om deze pagina tijdig te raadplegen en één dag voor vertrek nogmaals te raadplegen voor eventuele recente aanpassingen. Onder andere de volgende informatie kun je op deze webpagina vinden:

  • Het is alleen mogelijk online in te checken vanaf 24 uur voorafgaand aan de vlucht. Op de luchthaven kun je dan direct naar de bagage drop-off, om jouw ruimbagage in te checken*;
  • Tijdens de online incheck wordt gevraagd om voor iedere individuele reiziger een gezondheidsverklaring in te vullen;
  • Vanaf het moment dat je de terminal binnenstapt is het verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar om een mondkapje te dragen bij vertrek vanaf een Nederlandse luchthaven. Bij vertrek vanaf een Belgische luchthaven is een mondkapje verplicht voor iedereen vanaf 6 jaar;
  • Tijdens de vlucht mag door iedere passagier alleen een kleine handtas, laptoptas of rugzak meegenomen worden;
  • Voor een aantal bestemmingen geldt dat je vooraf een formulier moet invullen en uitgeprint mee moet nemen of dat je een QR-code ontvangt (na het digitaal versturen van het formulier) en deze digitaal of uitgeprint mee moet nemen. Of dit voor jouw vakantiebestemming ook geldt vind je op de pagina ‘Maatregelen op bestemming’.

In het algemeen geldt:

  • We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ILT en EASA;
  • Iedereen krijgt het advies om goed op de hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken;
  • Heb je griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Blijf thuis en neem voor de zekerheid contact op met de GGD.

*Deze informatie geldt alléén voor Corendon vluchten met een CD-vluchtnummer (bijvoorbeeld CD113). Voor vluchten met andere luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM en Transavia) verwijzen wij je voor de actuele informatie over de genomen richtlijnen en voorzorgsmaatregelen naar de website van de desbetreffende airline.

 
Welke maatregelen gelden er in mijn accommodatie?

Om je zo veilig mogelijk te kunnen ontvangen moeten alle hotels zich aan strikte regels en voorgeschreven hygiënemaatregelen houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra grondige schoonmaak van de kamers en openbare ruimtes, het aanbod van voldoende desinfectiepunten en het afstand houden in de publieke ruimtes van het hotel. Ook kan het gebeuren dat tijdens je verblijf niet alle faciliteiten (bijv. binnenzwembad of sauna) van het hotel geopend zijn en binnen activiteiten (bijv. miniclub) naar buiten verplaatst worden. Alle accommodaties op onze bestemmingen werken nauw samen met de medische specialisten op je vakantiebestemming voor het geval dat jij of iemand anders besmet raakt. De persoon wordt dan direct in quarantaine geplaatst zodat de kans op overdracht zo minimaal mogelijk is.

Vragen over de Stip Reizen reisvoucher

 
Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Stip Reizen reisvoucher geldig?

Met het tegoed (reisvoucher) van jouw geannuleerde reis kun je gedurende de geldigheid van de voucher een nieuwe boeking maken. De vertrekdatum van de nieuwe reis mag ook na die datum zijn. De voorwaarden van de reisvoucher vind je hier*. Wanneer je een nieuwe boeking wilt maken met jouw voucher kun je contact opnemen met ons Contact Center via telefoonnummer 088 7070 600.

In principe is de voucher één jaar geldig. Recent heeft SGR echter aangegeven dat de garantie op vouchers langer geldig blijft. In plaats van een dekking van twaalf (12) maanden heeft SGR de garantie verlengd met twee maanden; dus tot veertien (14) maanden na uitgifte van de voucher. Wanneer je daarna jouw geld nog niet terug hebt ontvangen, heb je nog twee (2) maanden de tijd om je claim in te dienen bij SGR. Gedurende deze gehele periode van zestien (16) maanden kun je er voor kiezen om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Neem hiervoor telefonisch contact op met ons Contact Center via telefoonnummer 088 7070 600 of doe dit online via jouw Mijn Stip account. Een nieuwe boeking valt uiteraard automatisch opnieuw onder de garantie van de SGR.

*Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarde verwerkt.

 
Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen? 

Wanneer je met jouw reisvoucher geen nieuwe vakantie wilt boeken, dan kun je bij ons een verzoek indienen voor terugbetaling van het geld. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Stip Reizen/Corendon het (restant)bedrag uiterlijk één jaar (min één dag) na de uitgiftedatum van de reisvoucher aan jou terugbetalen.

Onze eerste vouchers hebben we vorig jaar uitgegeven vanaf half maart 2020. In de afgelopen drie weken, vanaf half maart 2021, hadden we daarom inmiddels al aan circa 20.000 klanten hun vouchergeld terug moeten betalen. We konden dit echter nog niet doen omdat het voucherfonds nog niet gereed was. Het voucherfonds is het fonds waar reisbedrijven geld kunnen lenen om vouchers terug te betalen. Dit fonds is met steun van de Nederlandse overheid tot stand gekomen en wordt door het garantiefonds SGR beheerd. Het fonds had half maart operationeel moeten zijn, precies op het moment waarop we een jaar geleden de eerste vouchers moesten uitgeven. Onder andere de goedkeuring vanuit de Europese Commissie in Brussel liet echter even op zich wachten. Gelukkig is deze goedkeuring inmiddels gegeven en wordt binnenkort vanuit de overheid het benodigde geld overgemaakt naar het fonds. Daarna kunnen wij er terecht voor een lening en zijn we in staat om te starten met de terugbetalingen. We starten met het uitbetalen op basis van de vervaldata van de vouchers, waarbij de oudste vouchers het eerst worden uitbetaald. Omdat we een achterstand moeten inlopen, vergt dit enige tijd. We gaan er vanuit dat we deze achterstand in anderhalve week hebben weggewerkt. In de week erna zitten we naar verwachting op schema en kunnen we vouchers die aflopen op tijd uitbetalen.

Recent heeft SGR gecommuniceerd dat vanwege deze uitzonderlijke situatie de garantie op vouchers langer geldig blijft. In plaats van een dekking van twaalf (12) maanden heeft SGR de garantie verlengd met twee maanden; dus tot veertien (14) maanden na uitgifte van de voucher. Wanneer je daarna nog niet jouw geld hebt terug ontvangen, heb je nog twee (2) maanden de tijd om je claim in te dienen bij SGR. Je kunt er gedurende deze periode ook voor kiezen om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Een nieuwe boeking valt uiteraard automatisch opnieuw onder de garantie van de SGR. In deze periode van vier maanden blijft jouw voucher óók onder de SGR-garantie vallen. Je krijgt je geld dus altijd terug. Al die tijd is jouw voucher gedekt door de SGR. Alle voorwaarden rondom SGR-dekking kunt je lezen op sgr.nl.

Je kunt je verzoek voor terugbetaling digitaal indienen via je ‘Mijn Stip’-account. Hier kun je ook jouw rekeninggegevens invullen, die wij nodig hebben om het bedrag aan je terug te betalen. Vanwege de privacywetgeving beschikken wij hier namelijk niet over.

De exacte voorwaarden van de Stip/Corendon reisvoucher vind je hier. Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarde verwerkt.

 
Ik heb een voucher waarvan de termijn inmiddels is afgelopen maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit? 

Wanneer je een voucher hebt waarvan de uitgiftedatum meer dan een jaar geleden is en je nog geen geld hebt ontvangen, dan kan het zijn dat wij geen IBAN nummer of een onjuist IBAN nummer van u hebben. U kunt met dit formulier alsnog de juiste IBAN gegevens aan ons doorgeven zodat wij de betaling in orde kunnen maken.

Zorgt u er in ieder geval voor dat u in de “Mijn Stip” omgeving uw IBAN nummer heeft doorgegeven voor een correcte afhandeling.

 
Ik had via Stip Reizen een cruise geboekt met vertrek t/m 31 mei 2020 en ik heb gehoord dat rederijen soms een extra korting en/of boordtegoed toezeggen. Krijg ik deze ook bij Stip Reizen?

Is jouw zeecruise (pakket & cruise-only) geboekt bij en geannuleerd door Stip, dan betekent dit dat Stip je compenseert en niet de rederij. Stip doet dit door middel van een reisvoucher, die door de SGR wordt gedekt. Deze reisvoucher mag ingewisseld worden op het gehele reisaanbod van Stip en Corendon. De Future Cruise Credits van de rederijen zijn dus niet van toepassing op jouw geboekte zeecruise.

Een ogenblik geduld aub…