Berichtgeving rondom het Coronavirus: veelgestelde vragen. Alles over je reisvoucher vind je hier. Lees alle maatregelen via de volgende links: bestemming, luchthaven en vlucht.

Mijn reis

Veelgestelde vragen - Coronavirus (COVID-19)

Laatst gewijzigd op: 04.01.2022

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (Covid-19).
Stip Reizen is sinds 2016 onderdeel van Corendon.

Vragen over een vakantie

Zaterdag 18 december is een volledige lockdown afgekondigd in Nederland. Gaat mijn geboekte vakantie nog door?
Moet ik mij in het buitenland laten testen voordat ik terugkeer naar Nederland?
Waar kan ik mij laten testen in het buitenland voordat ik terugkeer naar Nederland?
Betaalt Stip Reizen het quarantainehotel en de gewijzigde terugvlucht voor mij, na een positieve testuitslag?
Ik heb een vakantie geboekt en wil niet meer op vakantie vanwege de geldende maatregelen op de bestemming of in Nederland. Kan ik mijn vakantie omboeken of annuleren?
De Nederlandse overheid stelt plotseling een geldig vaccinatiebewijs, een herstelbewijs en/of een negatieve testuitslag verplicht bij terugkomst in Nederland. Wat zijn de consequenties als ik die niet kan of wil tonen?
Mijn vakantiebestemming stelt plotseling een geldig vaccinatiebewijs, een herstelbewijs en/of een negatieve testuitslag verplicht. Wat zijn de consequenties als ik die niet kan of wil tonen?
Ben ik verzekerd voor mogelijke financiële gevolgen van COVID-19 als ik een vakantie boek?
Ik ben positief getest, kan ik mijn reis nog omboeken?
Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?
Welke zonbestemmingen biedt Stip Reizen deze winter aan?
Kan ik een boeking maken naar een bestemming met een oranje reisadvies?
Mogen wij bij een oranje reisadvies vakanties aanbieden naar dat land?
Wat gebeurt er als ik een vakantie heb geboekt naar een bestemming met een geel reisadvies en de kleur wijzigt in oranje?
Nederland heeft de kleurcodering ‘rood’; wat betekent dit en wat betekent dit voor mijn vakantie?
Ik heb een vakantie geboekt; wanneer moet ik het restbedrag betalen?

Vragen over de geldende maatregelen

• Wat is de status van het Digitale Corona Certificaat?
• Mag ik reizen zonder een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat als ik gevaccineerd ben?
• Wat moet ik doen als ik om medische redenen geen mondkapje kan dragen tijdens de vlucht?
• Welke maatregelen worden er door Stip Reizen en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?
• Welke maatregelen gelden er in mijn accommodatie?

Vragen over de Stip Reizen reisvoucher

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Stip Reizen reisvoucher geldig?
Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen?
Ik heb een voucher waarvan de termijn inmiddels is afgelopen maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit?
Ik had via Stip Reizen een cruise geboekt met vertrek t/m 31 mei 2020 en ik heb gehoord dat rederijen soms een extra korting en/of boordtegoed toezeggen. Krijg ik deze ook bij Stip Reizen?
Ik heb buiten Stip Reizen om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?

Vragen over een vakantie


Zaterdag 18 december is een volledige lockdown afgekondigd in Nederland. Gaat mijn geboekte vakantie nog door?

Ja, jouw geboekte vakantie gaat gewoon door. De lockdown heeft geen gevolgen voor de uitvoering van onze vakanties. Vanaf 22 december 2021 wordt er wel een extra voorwaarde aan de reiziger gesteld bij terugkeer naar Nederland als die van buiten de Europese Unie of het Schengen-gebied komt.


Moet ik mij in het buitenland laten testen voordat ik terugkeer naar Nederland?

De Nederlandse overheid heeft zaterdag 18 december aangekondigd dat alle reizigers vanaf 12 jaar uit landen buiten de EU/Schengen, vanaf 22 december 2021 bij terugkomst in Nederland een negatieve testuitslag moeten tonen. Dit moet een NAAT(PCR)-test zijn die maximaal 48 uur voor vertrek naar Nederland is afgenomen of een antigeensneltest die maximaal 24 uur voor vertrek naar Nederland is afgenomen. Een negatieve testuitslag is ook verplicht wanneer je in het bezit bent van een bewijs van volledige vaccinatie of herstel. Bonaire en Curaçao zijn uitgezonderd van deze verplichting.

Let op: bij het terugreizen naar Nederland vanuit een bestemming binnen de EU/Schengen met kleurcode geel of oranje, hebben alle reizigers vanaf 12 jaar een coronabewijs nodig. Dit kan een vaccinatie-, herstel-, of testbewijs zijn. Deze verplichting geldt ook bij het reizen vanuit Bonaire en Curaçao.


Waar kan ik mij laten testen in het buitenland voordat ik terugkeer naar Nederland ?

*LET OP! Onderstaande informatie heeft alleen betrekking op Zonvakanties! Andere reizen als cruises, Formule 1 reizen, Autoreizen en Rondreizen zijn uitgesloten!

Hieronder vind je alle bestemmingen met testlocaties waar je als Stip Reizen-klant tegen betaling terecht kunt voor een PCR-test of een antigeentest. Voor onze vakantielanden die nog niet in de onderstaande lijst staan, zijn wij op dit moment nog bezig om afspraken te maken met testlocaties en proberen we een zo scherp mogelijke prijsafspraak voor jou te maken. Wanneer deze informatie bekend is, voegen we deze zo snel mogelijk toe op deze plek op de website.

Waar kan ik mij op EU-bestemmingen laten testen?
Hieronder vind je alle bestemmingen met testlocaties waar je als Stip Reizen klant tegen betaling terecht kunt voor een test.

  • Bulgarije: Klik hier*
  • Spanje: Klik hier*
  • Griekenland: Klik hier*
  • Portugal (inclusief Madeira): Klik hier*
  • Italië: Klik hier*

Waar kan ik mij op niet EU-bestemmingen laten testen?
Hieronder vind je alle bestemmingen met testlocaties waar je als Stip Reizen klant tegen betaling terecht kunt voor een test.

  • Bonaire: Klik hier*
  • Curaçao: Klik hier*
  • Egypte: Klik hier*
  • Gambia: Informatie volgt.*
  • Kaapverdië: Klik hier*
  • Turkije: Klik hier*
  • Verenigde Arabische Emiraten: Klik hier*
  • Dominicaanse Republiek: Klik hier*
  • Zanzibar: Informatie volgt.*

*LET OP! Bovenstaande informatie heeft alleen betrekking op Zonvakanties! Andere reizen als cruises, Formule 1 reizen, Autoreizen en Rondreizen zijn uitgesloten!


Betaalt Stip Reizen het quarantainehotel en de gewijzigde terugvlucht voor mij, na een positieve testuitslag?

*LET OP! Onderstaande informatie heeft alleen betrekking op Zonvakanties! Andere reizen als cruises, Formule 1 reizen, Autoreizen en Rondreizen zijn uitgesloten!

Wij vergoeden de extra hotelovernachtingen en je terugvlucht als je aantoont dat je volledig gevaccineerd bent. Dit geldt voor alle personen vanaf 12 jaar en ouder. Voor kinderen tot en met 11 jaar vergoeden wij standaard de extra hotelovernachtingen en de terugvlucht wel, ongeacht het kleuradvies van het land.*

Quarantainehotel – belangrijke informatie
Als je in een quarantainehotel moet verblijven, dan bepaalt de overheid in dat land waar je verblijft. Houd er rekening mee dat Stip Reizen daar geen invloed op heeft. Het is mogelijk dat het quarantainehotel een andere classificatie heeft dan het hotel dat je zelf hebt geboekt. Het quarantainehotel heeft wel altijd basisfaciliteiten, zoals een douche en toilet op de kamer en dagelijks drie maaltijden. Als het quarantainehotel vol zit dan kan de lokale overheid besluiten dat je eerst nog in het door jou geboekte hotel verblijft. Je moet daarna gelijk naar het quarantainehotel zodra daar ruimte vrijkomt; dat kan op elk moment van de dag zijn.


Ik heb een vakantie geboekt en wil niet meer op vakantie vanwege de geldende maatregelen op de bestemming of in Nederland. Kan ik mijn vakantie omboeken of annuleren?

Je kunt altijd jouw Zonvakantie omboeken of annuleren maar in dat geval gelden de reguliere voorwaarden, neem hiervoor contact op met ons Contact Center. Voor Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en Autoreizen kunnen afwijkende annuleringsvoorwaarden gelden. Het omboeken van een van deze reizen is ook altijd op aanvraag. Je kan hiervoor contact opnemen met ons Contact Center. Op dit moment zijn er geen redenen waardoor vakanties kosteloos geannuleerd of omgeboekt kunnen worden. Ook de lockdown die op zaterdag 18 december 2021 werd afgekondigd is geen reden om kosteloos een vakantie te annuleren of om te boeken. De vakantie kan immers nog worden uitgevoerd, er wordt alleen een extra voorwaarde gesteld aan reizigers bij terugkeer in Nederland van buiten de Europese Unie of het Schengen-gebied.


De Nederlandse overheid stelt plotseling een geldig vaccinatiebewijs, een herstelbewijs en/of een negatieve testuitslag verplicht bij terugkomst in Nederland. Wat zijn de consequenties als ik die niet kan of wil tonen?

Je bent er als reiziger zelf verantwoordelijk voor dat je voldoet aan de geldende toelatingseisen rondom jouw vakantie. Wanneer je een vakantie hebt geboekt en Nederland stelt ineens een geldig vaccinatiebewijs, een geldig herstelbewijs of een negatieve testuitslag verplicht, en jij bent niet in de gelegenheid deze te tonen, dan zijn de mogelijke kosten die daaruit voortvloeien voor jouw eigen rekening. Dit geldt ook als een Nederland bijvoorbeeld een ‘2G-maatregel’ invoert. Wanneer je jouw reis om deze reden wilt annuleren, kan dat niet kosteloos maar gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden. Deze vind je terug op de website bij jou geboekte reis. Neem in dat geval contact op met ons Contact Center. Ditzelfde geldt wanneer je terugreist naar of via een Belgische luchthaven.

Het bovenstaande is in lijn met wat brancheorganisatie ANVR over dit onderwerp communiceert op haar FAQ:
“Als een reiziger geen vereist vaccinatiebewijs (Gevaccineerd) of herstelbewijs (Genezen) kan overleggen, ligt dat in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger. En is kosteloze annulering niet aan de orde. Ditzelfde geldt als een reiziger geen negatief testresultaat kan overleggen. Ook dan is van kosteloze annulering geen sprake.”

Het bovenstaande is ook in lijn met de Wet op de pakketreisovereenkomst (7:509 BW). Hierin staat dat bij onvermijdbare of buitengewone omstandigheden die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, een reiziger de reis gratis kan annuleren. In de bovenstaande situatie kan de reis echter gewoon doorgaan, er worden alleen extra voorwaarden aan de reiziger gesteld. En die liggen in de risicosfeer van de reiziger zelf.


Mijn vakantiebestemming stelt plotseling een geldig vaccinatiebewijs, een herstelbewijs en/of een negatieve testuitslag verplicht. Wat zijn de consequenties als ik die niet kan of wil tonen?

Je bent er als reiziger zelf verantwoordelijk voor dat je voldoet aan de geldende toelatingseisen van jouw vakantiebestemming. Wanneer je een vakantie hebt geboekt en het land stelt ineens een geldig vaccinatiebewijs, een geldig herstelbewijs of een negatieve testuitslag verplicht, en jij bent niet in de gelegenheid deze te tonen, dan zijn de mogelijke kosten die daaruit voortvloeien voor jouw eigen rekening. Dit geldt ook als een land bijvoorbeeld een ‘2G-maatregel’ invoert. Wanneer je jouw reis om deze reden wilt annuleren, kan dat niet kosteloos maar gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden. Deze vind je terug op de website bij jou geboekte reis. Neem in dat geval contact op met ons Contact Center.

Het bovenstaande is in lijn met wat brancheorganisatie ANVR over dit onderwerp communiceert op haar FAQ:
“Als een reiziger geen vereist vaccinatiebewijs (Gevaccineerd) of herstelbewijs (Genezen) kan overleggen, ligt dat in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger. En is kosteloze annulering niet aan de orde. Ditzelfde geldt als een reiziger geen negatief testresultaat kan overleggen. Ook dan is van kosteloze annulering geen sprake.”

Het bovenstaande is ook in lijn met de Wet op de pakketreisovereenkomst (7:509 BW). Hierin staat dat bij onvermijdbare of buitengewone omstandigheden die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, een reiziger de reis gratis kan annuleren. In de bovenstaande situatie kan de reis echter gewoon doorgaan, er worden alleen extra voorwaarden aan de reiziger gesteld. En die liggen in de risicosfeer van de reiziger zelf.

Consuwijzer meldt over dit onderwerp het volgende: “Het is uw eigen verantwoordelijkheid dat u aan de regels op uw bestemming voldoet. Blijf daarom bij uw reisaanbieder en op Nederland Wereldwijd controleren of de gekregen informatie nog klopt. Voldoet u niet aan de regels? Dan kan het zijn dat u niet mee mag op reis. U kunt de kosten voor de misgelopen vakantie dan niet terugvragen aan uw reisaanbieder.”


Ben ik verzekerd voor mogelijke financiële gevolgen van covid-19 als ik een vakantie boek?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op Zonvakanties. Voor Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en Autoreizen gelden andere voorwaarden. Kijk hiervoor bij uw gewenste reis onder Extra Informatie!

Je bent over het algemeen verzekerd als je op reis gaat:

  • Jouw ziektekostenverzekering is volledig geldig, ook als het om corona-gerelateerde kosten gaat. De dekking bedraagt maximaal 100% van de in Nederland geldende kosten.
  • De meeste reis- en annuleringsverzekeringen bieden een volledige dekking in gebieden met een oranje reisadvies, behalve de eventuele extra kosten die het gevolg zijn van corona gerelateerde situaties. Maar zoals hierboven beschreven, worden die belangrijkste kosten opgepakt door de ziektekostenverzekering en Stip Reizen zelf.
  • BELANGRIJK: sommige reisverzekeringen bieden geen dekking bij een reis naar een gebied met een oranje reisadvies en het kan zijn dat eventuele aanvullende verzekeringsmodules dan niet of niet volledig gelden. Check altijd vooraf de voorwaarden van jouw reisverzekeraar!
  • Reisverzekering via Stip Reizen: Via Stip Reizen bieden wij klanten een reis- en annuleringsverzekering bij Unigarant. Deze verzekeringsmaatschappij heeft sinds kort alle corona-gerelateerde beperkingen bij de reisverzekering opgeheven en verzekert nu ook onvoorziene kosten als vakantiegangers tijdens een vakantie op een bestemming met oranje kleurcode corona krijgen of in quarantaine moeten. Deze dekking was al van kracht voor vakantiebestemmingen met een gele kleurcode. Meer informatie over de dekking die je ontvangt wanneer je via Stip Reizen een reis- en/of annuleringsverzekering afsluit vind je hier

Het financiële risico is gering:

  • Sinds 1 november 2021 vergoeden wij de extra hotelovernachtingen én je terugvlucht niet meer, tenzij je kunt aantonen dat je volledig gevaccineerd bent. Dit geldt voor alle personen vanaf 12 jaar en ouder. Voor kinderen tot en met 11 jaar vergoeden wij de extra hotelovernachtingen én de terugvlucht nog wel, ongeacht de kleuradvies van het land. (LET OP! Alleen bij zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en autoreizen zijn uitgesloten!)
  • Wanneer je vanwege een positieve test voorafgaand aan jouw terugvlucht in quarantaine moet waardoor jouw terugvlucht verzet moet worden, dan regelen wij dat ook kosteloos voor je. (LET OP! Alleen bij zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en autoreizen zijn uitgesloten!)
  • De bovengenoemde test moet je vanaf vertrekdatum 1 november 2021 zelf betalen, voor die tijd betaalt Stip Reizen die voor jou. (LET OP! Alleen bij zonvakanties. Cruises, Formule 1 reizen, Rondreizen en autoreizen zijn uitgesloten!)


Ik ben positief getest, kan ik mijn reis nog omboeken?

Als jij of iemand uit het reisgezelschap positief test (er is genetisch materiaal van het COVID-19 virus aangetroffen), kan diegene niet reizen. Wij adviseren je in dit geval contact op te nemen met je reisverzekeraar om de mogelijkheden te bespreken. Mocht het zo zijn dat je geen annuleringsverzekering hebt afgesloten of dat deze onvoldoende dekking biedt, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons Contact Center via telefoonnummer 088-70 70 600.


Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?

Nee, dit is niet verstandig want in dat geval moet je waarschijnlijk annuleringskosten aan ons betalen. Als jouw vakantie uiteindelijk definitief niet kan doorgaan, dan annuleren wij als reisorganisatie jouw vakantie en betaal je géén annuleringskosten. We kunnen jouw vakantie in dat geval omboeken naar een later moment of je ontvangt binnen de wettelijke termijn van maximaal twee weken de (aan)betaling weer terug van ons. Wij hebben hiervoor in dat geval jouw rekeninggegevens nodig; hier beschikken wij namelijk vanuit de privacywetgeving niet standaard over. Je krijgt hiervoor na de annulering van de reis toegang tot een webformulier waar je jouw rekeningnummer kunt invullen van de rekening waarop je het geld wilt terug ontvangen.


Welke zonbestemmingen biedt Stip Reizen deze winter aan?

Deze winter biedt Stip Reizen je een groot aanbod van reizen aan binnen en buiten Europa!

Naast de cruises, autoreizen en Formule 1 reis bieden wij ook een aantal winterzonbestemmingen aan. De gure winter is bij uitstek het moment om een fijne zonvakantie naar een warm land te boeken! Deze winter bieden wij de volgende zonbestemmingen aan:

  • Bali
  • Bonaire
  • Canarische Eilanden
  • Curaçao
  • Dominicaanse Republiek
  • Egypte
  • Gambia
  • Kaapverdië
  • Madeira
  • Verenigde Arabische Emiraten
  • Turkije
  • Zanzibar


Kan ik een boeking maken naar een bestemming met een oranje reisadvies?

Ja, je kunt op elk moment een boeking maken naar een bestemming met een oranje kleurcode.


Mogen wij bij een oranje reisadvies vakanties aanbieden naar dat land?

Ja, dat mag. De overheid geeft op haar eigen website aan reisorganisaties zelf het antwoord: ‘Het is aan de klant om zelf een keuze te maken. U wijst de klant wel op de risico’s en het reisadvies op Nederlandwereldwijd.nl.’ Het volledige antwoord van de overheid lees je hier.


Wat gebeurt er als ik een vakantie heb geboekt naar een bestemming met een geel reisadvies en de kleur wijzigt in oranje?

Vakanties naar landen of gebieden waarvan het reisadvies oranje is of wordt, gaan wat Stip Reizen betreft gewoon door. Wanneer wij de reis toch annuleren, laten we je dit uiterlijk twee weken voor vertrek weten.

Wanneer we de reis annuleren heb je twee keuzes:

  • We boeken jouw vakantie om naar een andere bestemming of andere datum of je krijgt de door jou betaalde reissom binnen twee weken terug. Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug.
  • Eerder omboeken dan twee weken voor vertrek kan ook. Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug. Het omboeken is enkel van toepassing op een zonvakantie (niet op de cruises, Formule 1 reizen, rondreizen en autovakanties)


Nederland heeft kleurcodering ‘rood’; wat betekent dit voor mijn vakantie ?

Wat betekent ‘Nederland heeft de kleurcodering rood’?
ECDC, het Europese RIVM, publiceert elke donderdag een update van de coronasituatie per land of gebied. Ze geven ieder gebied een bepaalde kleurcodering, vooral op basis van het aantal besmettingen: groen, oranje, rood en donkerrood. Het reisadvies van ons ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) wordt deels hierop gebaseerd maar BuZa gebruikt andere kleuren voor zijn reisadviezen: groen, geel, oranje en rood. Over het algemeen kun je stellen: oranje van ECDC staat gelijk aan geel van BuZa en rood van ECDC staat gelijk aan oranje van BuZa. Nederland heeft momenteel de kleurcodering rood op de ECDC-kaart. Kleurcode rood betekent dat er per 100.000 inwoners per 2 weken meer dan 200 nieuwe besmettingen in Nederland zijn en het positiviteitsratio (het percentage positieve testen ten opzichte van het totaal aantal uitgevoerde testen) onder de 4% ligt. Wanneer het positiviteitsratio boven de 4% ligt, gaat een gebied al op rood boven de 75 besmettingen per 100.000 inwoners per 2 weken.

Wat betekent dit voor mijn vakantie?
De reisadviezen van BuZa zijn voor ons leidend; daarin staan ook alle maatregelen waaraan Nederlandse vakantiegangers moeten voldoen. Daarnaast is het belangrijk welke inreis-voorwaarden de landen hanteren waar wij vakanties aanbieden. Ieder land is verantwoordelijk voor zijn eigen voorwaarden. Wij kunnen dus niet op voorhand zeggen óf en hoe voorwaarden van vakantielanden zullen veranderen, ook niet nu Nederland rood kleurt op de ECDC-kaart. Wij blijven onze bestaande uitgangspunten hanteren:

  • Wanneer wij moeten besluiten een vakantie te annuleren, krijg je jouw geld terug of kun je jouw vakantie omboeken naar een andere datum of bestemming.
  • Wanneer een BuZa-reisadvies wijzigt van geel naar oranje en wij vakanties naar deze bestemming toch door laten gaan, is de keus aan jou. Je kunt er voor kiezen om op vakantie gaan op basis van de maatregelen die dan gelden, je kunt jouw vakantie omboeken naar een andere datum of bestemming of je kunt jouw vakantie annuleren waarna je jouw geld binnen twee weken terugkrijgt, dit kan bij een cruise, rondreis, autovakantie of F1 reis anders liggen. Informeer hierna bij ons contact center.
  • In het uitzonderlijke geval dat een reisadvies geel is terwijl een vakantieland toch eist dat je bij aankomst in quarantaine gaat, heb je óók het recht om jouw vakantie om te boeken of te annuleren en jouw geld terug te krijgen. We snappen dat er bij een verplichte quarantaine van een onbezorgde vakantie geen sprake meer kan zijn.


Ik heb een vakantie geboekt; wanneer moet ik het restbedrag betalen?

Bij een groen, geel en oranje reisadvies houden wij de reguliere betaaltermijn van het restbedrag van zes weken voor vertrek aan.

Vragen over de geldende maatregelen


Wat is de status van het Digitale Corona Certificaat?

Gebruik vanaf 1 juli 2021 de Corona Check App voor jouw Digitale Corona Certificaat

Download de Corona Check App om je Digitale Corona Certificaat op de luchthaven te kunnen tonen. Op basis van jouw volledige vaccinatie, je negatieve testuitslag of herstelbewijs krijg je een QR-code die als bewijs op de luchthaven gescand kan worden.

Neem voor de zekerheid voor de heen- en terugreis ook de geprinte versie van de QR-code mee plus de geprinte versie van je volledige vaccinatie, negatieve testuitslag of herstelbewijs!

Check tijdig voorafgaand aan je reis of de juiste gegevens in de app zijn verwerkt. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid en Coronacheck.nl.

Handig stappenplan voor het aanmaken van een QR-code in de Corona Check App
Bekijk deze video waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een QR-code kunt aanmaken in de Corona Check App.


Mag ik reizen zonder een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat als ik gevaccineerd ben?

Voor bepaalde bestemmingen geldt dat je bij vertrek naar of aankomst op de bestemming geen gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat hoeft te tonen als je volledig gevaccineerd bent en dit kunt aantonen. In veel gevallen moet de laatste vaccinatie meer dan 14 dagen geleden zijn toegediend. Welke bestemmingen dit zijn en waaraan je vaccinatiecertificaat moet voldoen lees je hier.


Wat moet ik doen als ik om medische redenen geen mondkapje kan dragen tijdens de vlucht?

Geldig voor vluchten met Corendon Airlines, Corendon Dutch Airlines of Corendon Europe.
Tijdens het inchecken, instappen en aan boord van het vliegtuig draagt u verplicht een mondkapje. Als u vanwege een medische reden geen mondkapje kunt dragen, bent u verplicht om het volgende te laten zien:

  • Een schriftelijke medische verklaring die is ondertekend en gestempeld door een erkend arts.
  • Een negatief corona COVID-19-NAAT-testresultaat; de test moet binnen 72 uur voor vertrek zijn afgenomen en u moet het testresultaat geprint meenemen. Deze testverplichting geldt voor de heenvlucht en de terugvlucht en moet door uzelf worden geregeld en betaald.
  • U moet beide originele documenten op papier kunnen laten zien tijdens het inchecken, instappen en ook aan boord. Als u beide documenten niet kunt laten zien, dan kunnen we u helaas niet aan boord laten.
  • Bent u medisch vrijgesteld van het dragen van een mondkapje en bent u in bezit van bovenstaande documenten? Meld dit dan tijdens uw check-in en tijdens het instappen. Zo voorkomen we onduidelijkheden en oponthoud tijdens de vlucht.

Via deze link vindt u informatie van de Rijksoverheid over wie uitgezonderd is van de plicht om een mondkapje te dragen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om dit voor uw eigen situatie te beoordelen en de bovenstaande maatregelen te nemen.


Welke maatregelen worden er door Stip Reizen en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?

Alleen van toepassing op zonvakanties uitgevoerd met Corendonvluchten. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn uitgesloten

Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina gemaakt waar we je meer informatie geven over de maatregelen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht nemen, zodat je met een onbezorgd gevoel op vakantie kunt gaan. Op jouw bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Je kunt alle eisen voor vertrek naar jouw vakantiebestemming en de terugreis naar Nederland vinden op de pagina Verantwoord Reizen. Op basis van de actuele situatie passen we de informatie op deze pagina geregeld aan. Wij vragen je daarom om deze pagina tijdig te raadplegen en één dag voor vertrek nogmaals te raadplegen voor eventuele recente aanpassingen. Onder andere de volgende informatie kun je op deze webpagina vinden:

  • Het is alleen mogelijk online in te checken vanaf 24 uur voorafgaand aan de vlucht. Op de luchthaven kun je dan direct naar de bagage drop-off, om jouw ruimbagage in te checken*;
  • Tijdens de online incheck wordt gevraagd om voor iedere individuele reiziger een gezondheidsverklaring in te vullen;
  • Vanaf het moment dat je de terminal binnenstapt is het verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar om een mondkapje te dragen bij vertrek vanaf een Nederlandse luchthaven. Bij vertrek vanaf een Belgische luchthaven is een mondkapje verplicht voor iedereen vanaf 6 jaar;
  • Tijdens de vlucht mag door iedere passagier alleen een kleine handtas, laptoptas of rugzak meegenomen worden;
  • Voor een aantal bestemmingen geldt dat je vooraf een formulier moet invullen en uitgeprint mee moet nemen of dat je een QR-code ontvangt (na het digitaal versturen van het formulier) en deze digitaal of uitgeprint mee moet nemen. Of dit voor jouw vakantiebestemming ook geldt vind je op de pagina ‘Maatregelen op bestemming’.

In het algemeen geldt:

  • We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ILT en EASA;
  • Iedereen krijgt het advies om goed op de hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken;
  • Heb je griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Blijf thuis en neem voor de zekerheid contact op met de GGD.

*Deze informatie geldt alléén voor Corendon vluchten met een CD-vluchtnummer (bijvoorbeeld CD113). Voor vluchten met andere luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM en Transavia) verwijzen wij je voor de actuele informatie over de genomen richtlijnen en voorzorgsmaatregelen naar de website van de desbetreffende airline.


Welke maatregelen gelden er in mijn accommodatie?

Om je zo veilig mogelijk te kunnen ontvangen moeten alle hotels zich aan strikte regels en voorgeschreven hygiënemaatregelen houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra grondige schoonmaak van de kamers en openbare ruimtes, het aanbod van voldoende desinfectiepunten en het afstand houden in de publieke ruimtes van het hotel. Ook kan het gebeuren dat tijdens je verblijf niet alle faciliteiten (bijv. binnenzwembad of sauna) van het hotel geopend zijn en binnen activiteiten (bijv. miniclub) naar buiten verplaatst worden. Alle accommodaties op onze bestemmingen werken nauw samen met de medische specialisten op je vakantiebestemming voor het geval dat jij of iemand anders besmet raakt. De persoon wordt dan direct in quarantaine geplaatst zodat de kans op overdracht zo minimaal mogelijk is.

Vragen over de Stip Reizen reisvoucher


Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Stip Reizen reisvoucher geldig?

Met het tegoed (reisvoucher) van jouw geannuleerde reis kun je gedurende de geldigheid van de voucher een nieuwe boeking maken. De vertrekdatum van de nieuwe reis mag ook na die datum zijn. De voorwaarden van de reisvoucher vind je hier*. Wanneer je een nieuwe boeking wilt maken met jouw voucher kun je contact opnemen met ons Contact Center via telefoonnummer 088 7070 600.

In principe is de voucher één jaar geldig. Recent heeft SGR echter aangegeven dat de garantie op vouchers langer geldig blijft. In plaats van een dekking van twaalf (12) maanden heeft SGR de garantie verlengd met twee maanden; dus tot veertien (14) maanden na uitgifte van de voucher. Wanneer je daarna jouw geld nog niet terug hebt ontvangen, heb je nog twee (2) maanden de tijd om je claim in te dienen bij SGR. Gedurende deze gehele periode van zestien (16) maanden kun je er voor kiezen om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Neem hiervoor telefonisch contact op met ons Contact Center via telefoonnummer 088 7070 600 of doe dit online via jouw Mijn Stip account. Een nieuwe boeking valt uiteraard automatisch opnieuw onder de garantie van de SGR.

*Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarde verwerkt.


Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen?

Wanneer je met jouw reisvoucher geen nieuwe vakantie wilt boeken, dan kun je bij ons een verzoek indienen voor terugbetaling van het geld. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Stip Reizen/Corendon het (restant)bedrag uiterlijk één jaar (min één dag) na de uitgiftedatum van de reisvoucher aan jou terugbetalen.

Onze eerste vouchers hebben we vorig jaar uitgegeven vanaf half maart 2020. In de afgelopen drie weken, vanaf half maart 2021, hadden we daarom inmiddels al aan circa 20.000 klanten hun vouchergeld terug moeten betalen. We konden dit echter nog niet doen omdat het voucherfonds nog niet gereed was. Het voucherfonds is het fonds waar reisbedrijven geld kunnen lenen om vouchers terug te betalen. Dit fonds is met steun van de Nederlandse overheid tot stand gekomen en wordt door het garantiefonds SGR beheerd. Het fonds had half maart operationeel moeten zijn, precies op het moment waarop we een jaar geleden de eerste vouchers moesten uitgeven. Onder andere de goedkeuring vanuit de Europese Commissie in Brussel liet echter even op zich wachten. Gelukkig is deze goedkeuring inmiddels gegeven en wordt binnenkort vanuit de overheid het benodigde geld overgemaakt naar het fonds. Daarna kunnen wij er terecht voor een lening en zijn we in staat om te starten met de terugbetalingen. We starten met het uitbetalen op basis van de vervaldata van de vouchers, waarbij de oudste vouchers het eerst worden uitbetaald. Omdat we een achterstand moeten inlopen, vergt dit enige tijd. We gaan er vanuit dat we deze achterstand in anderhalve week hebben weggewerkt. In de week erna zitten we naar verwachting op schema en kunnen we vouchers die aflopen op tijd uitbetalen.

Recent heeft SGR gecommuniceerd dat vanwege deze uitzonderlijke situatie de garantie op vouchers langer geldig blijft. In plaats van een dekking van twaalf (12) maanden heeft SGR de garantie verlengd met twee maanden; dus tot veertien (14) maanden na uitgifte van de voucher. Wanneer je daarna nog niet jouw geld hebt terug ontvangen, heb je nog twee (2) maanden de tijd om je claim in te dienen bij SGR. Je kunt er gedurende deze periode ook voor kiezen om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Een nieuwe boeking valt uiteraard automatisch opnieuw onder de garantie van de SGR. In deze periode van vier maanden blijft jouw voucher óók onder de SGR-garantie vallen. Je krijgt je geld dus altijd terug. Al die tijd is jouw voucher gedekt door de SGR. Alle voorwaarden rondom SGR-dekking kunt je lezen op sgr.nl.

Je kunt je verzoek voor terugbetaling digitaal indienen via je ‘Mijn Stip’-account. Hier kun je ook jouw rekeninggegevens invullen, die wij nodig hebben om het bedrag aan je terug te betalen. Vanwege de privacywetgeving beschikken wij hier namelijk niet over.

De exacte voorwaarden van de Stip/Corendon reisvoucher vind je hier. Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarde verwerkt.

 
Ik heb een voucher waarvan de termijn inmiddels is afgelopen maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit? 

Wanneer je een voucher hebt waarvan de uitgiftedatum meer dan een jaar geleden is en je nog geen geld hebt ontvangen, dan kan het zijn dat wij geen IBAN nummer of een onjuist IBAN nummer van u hebben. U kunt met dit formulier alsnog de juiste IBAN gegevens aan ons doorgeven zodat wij de betaling in orde kunnen maken.

Zorgt u er in ieder geval voor dat u in de “Mijn Stip” omgeving uw IBAN nummer heeft doorgegeven voor een correcte afhandeling.


Ik had via Stip Reizen een cruise geboekt met vertrek t/m 31 mei 2020 en ik heb gehoord dat rederijen soms een extra korting en/of boordtegoed toezeggen. Krijg ik deze ook bij Stip Reizen?

Is jouw zeecruise (pakket & cruise-only) geboekt bij en geannuleerd door Stip, dan betekent dit dat Stip je compenseert en niet de rederij. Stip doet dit door middel van een reisvoucher, die door de SGR wordt gedekt. Deze reisvoucher mag ingewisseld worden op het gehele reisaanbod van Stip en Corendon. De Future Cruise Credits van de rederijen zijn dus niet van toepassing op jouw geboekte zeecruise.


Ik heb buiten Stip Reizen om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?

Dit moet je zelf rechtstreeks met de airline (zoals Transavia of KLM), verzekeraar of het autoverhuurbedrijf regelen, hier staat Stip Reizen verder buiten.

Een ogenblik geduld aub…