Berichtgeving rondom het Coronavirus: veelgestelde vragen. Alles over je reisvoucher vind je hier. Lees alle maatregelen via de volgende links: bestemming, luchthaven en vlucht.

Mijn reis

Veelgestelde vragen - Coronavirus (COVID-19)

VEELGESTELDE VRAGEN – CORONAVIRUS (COVID-19)

Laatst gewijzigd op: 8 april 2021
 

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (Covid-19).
Stip Reizen is sinds 2016 onderdeel van Corendon.

Vragen over een vakantie

Ik heb een vakantie geboekt bij Stip Reizen; gaat mijn reis door?
Moet ik bij terugkeer naar Nederland verplicht een negatieve testuitslag op COVID-19 en een gezondheidsverklaring kunnen tonen?
Mijn vakantiebestemming vraagt om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat. Waar vind ik hier meer informatie over?
Welke maatregelen worden er door Stip Reizen/Corendon en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?
Ik heb een vakantie geboekt; wanneer moet ik het restbedrag betalen?
Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?
Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Vragen over de Stip Reizen reisvoucher

• Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie wordt geannuleerd?
Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?
Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon reisvoucher geldig?
Hoe kan ik met mijn voucher een nieuwe vakantie boeken?
Ik heb meerdere vakanties bij Stip Reizen geboekt; mag ik het tegoed van de reisvoucher gebruiken voor de restbetaling van een geboekte vakantie later dit jaar?
Ik heb met mijn tegoed op de reisvoucher een nieuwe vakantie geboekt en krijg nu een mail voor een aanbetaling waarbij dit aanbetalingsbedrag lager ligt dan mijn tegoed; wat moet ik doen?
Wat gebeurt er als ik met het tegoed op mijn voucher een nieuwe vakantie boek en door het coronavirus de nieuwe vakantie alsnog niet doorgaat?
Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen?
Ik heb een voucher die uiterlijk 22 maart 2021 afliep maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit?
Ik heb vorig jaar zelf mijn vakantie geannuleerd en een voucher gekregen. Is deze voucher gedekt door de SGR?
Ik heb buiten Stip Reizen om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?
Ik had via Stip Reizen een cruise geboekt met vertrek t/m 31 mei 2020 en ik heb gehoord dat rederijen soms een extra korting en/of boordtegoed toezeggen. Krijg ik deze ook bij Stip Reizen?

 

Vragen over een vakantie


Ik heb een vakantie geboekt bij Stip Reizen; gaat mijn reis door?

In opvolging van de nieuwe maatregelen vanuit de overheid, heeft Stip Reizen besloten om in de periode tot en met 15 mei 2021 steeds ca. twee weken voor vertrek de vakanties te annuleren. Wanneer jouw vakantie in deze periode wordt geannuleerd, heb je de mogelijkheid deze om te boeken naar een moment later dit jaar. Je kunt er ook voor kiezen om het betaalde bedrag terug te ontvangen. Wij nemen binnenkort persoonlijk contact met je op om de mogelijkheden door te spreken.


Moet ik bij terugkeer naar Nederland verplicht een negatieve testuitslag op COVID-19 en een gezondheidsverklaring kunnen tonen?

Ja: wanneer jouw bestemming valt in het hoog risicogebied (in de link lees je welke bestemmingen hieronder vallen) en je hier vandaan terugreist naar Nederland, ben je verplicht een negatieve NAAT (PCR)-testuitslag van maximaal 24 uur oud te laten zien als je aan boord gaat. Als je deze niet hebt dan moet je in het bezit zijn van een negatieve PCR-test die maximaal 72 uur oud is bij aankomst in Nederland én moet je in bezit zijn van een negatieve sneltest van maximaal 24 uur oud bij het boarden. Naast de PCR-test met negatieve uitslag, ben je verplicht een gezondheidsverklaring in te vullen en deze ondertekend en uitgeprint bij je te hebben tijdens jouw reis terug naar Nederland. Het formulier kun je hier downloaden. Als je de verplicht gestelde testuitslag en de gezondheidsverklaring niet bij je hebt, dan weigert de luchtvaartmaatschappij om je aan boord te laten gaan. De verplichting van de test geldt voor iedereen vanaf 13 jaar. Los van de test blijft de verplichting van kracht om bij thuiskomst in Nederland in thuisquarantaine te gaan. Meer informatie over de verplichte coronatesten voor terugkomst naar Nederland vind je hier.

In het geval dat je positief test op COVID-19, moet je in quarantaine op de vakantiebestemming. Vanaf dat moment gelden voor jou de lokale verplichtingen rondom de coronamaatregelen. Mochten hier kosten uit voortkomen, dan zijn deze voor jouw eigen rekening. Neem contact met je reisverzekering voor informatie of deze kosten onder jouw verzekering vallen. Je mag niet terugvliegen naar Nederland totdat jouw klachten zijn verdwenen en je negatief test op corona. Stip Reizen biedt haar klanten in het kader van PCR-testen twee services aan, in samenwerking met HealthCheckCenter:

PCR-test
Tegen een zeer gunstig tarief kan via Stip Reizen een PCR-test worden gekocht. Deze kan worden bijgeboekt in het boekingsproces of alsnog achteraf via het Contact Center. Op de website https://www.stipreizen.nl/pcr-test lees je hierover meer informatie.

PCR-testgarantie
Wanneer het op het moment van boeken niet verplicht is om een PCR-test af te laten nemen voor jouw Corendon zonvakantie bestemming, maar je wel de zekerheid wilt dat je vlak voor of tijdens je vakantie niet voor onverwachte verrassingen komt te staan, dan kun je de PCR-testgarantie bijboeken. Met de PCR-testgarantie krijg je geen onverwachte kosten meer voor een PCR-test wanneer dit na boeken verplicht wordt én zorgt Corendon ervoor dat er een gekwalificeerde testfaciliteit aanwezig is, zowel op de vakantiebestemming als in Nederland! Op de website https://www.corendon.nl/pcr-testgarantie lees je hier meer informatie over.


Mijn vakantiebestemming vraagt om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat. Waar vind ik hier meer informatie over?

Afhankelijk van de bestemming en de maatregelen die hier gelden kun je kiezen uit één van de twee services die wordt aangeboden door Stip Reizen en Corendon in samenwerking met HealthCheckCenter.

PCR-test
Wanneer het op jouw bestemming verplicht is om een PCR-test af te laten nemen, dan biedt Stip Reizen haar klanten deze test tegen een zeer gunstig tarief aan. Dit kan worden bijgeboekt in het boekingsproces of alsnog achteraf via het Contact Center. Op deze website lees je hierover meer informatie.

PCR-testgarantie
Wanneer er op het moment van boeken niet verplicht is om een PCR-test af te laten nemen voor je Corendon zonvakantie bestemming, maar je wel de zekerheid wilt dat je vlak voor of je vakantie niet voor onverwachte verrassingen komt te staan, dan kun je de PCR-testgarantie bijboeken. Met de PCR-testgarantie krijg je geen onverwachte kosten meer voor een PCR-test wanneer dit na boeken verplicht wordt én zorgt Corendon ervoor dat er een gekwalificeerde testfaciliteit aanwezig is, zowel op de vakantiebestemming als in Nederland! Op de website https://www.corendon.nl/pcr-testgarantie lees je hier meer informatie over.



Welke maatregelen worden er door Corendon/Stip Reizen en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?

Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina gemaakt waar we je meer informatie geven over de maatregelen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht nemen, zodat je met een onbezorgd gevoel op vakantie kunt gaan. Op jouw bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Je kunt al deze maatregelen terugvinden op de pagina Verantwoord Reizen. Op basis van de actuele situatie passen we de informatie op deze pagina geregeld aan. Wij vragen je daarom om deze pagina tijdig te raadplegen en één dag voor vertrek nogmaals te raadplegen voor eventuele recente aanpassingen. Onder andere de volgende informatie kun je op deze webpagina vinden:

• Het is alleen mogelijk online in te checken vanaf 24 uur voorafgaand aan uw vlucht. Op de luchthaven kun je dan direct naar de bagage drop-off, om jouw ruimbagage in te checken*
• Tijdens de online incheck wordt gevraagd om voor iedere individuele reiziger een gezondheidsverklaring in te vullen.
• Vanaf het moment dat je  de terminal binnenstapt is het verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar een mondkapje te dragen bij vertrek vanaf een Nederlandse luchthaven. Bij vertrek vanaf een Belgische luchthaven is een mondkapje verplicht voor iedereen vanaf 6 jaar
• Tijdens de vlucht mag door iedere passagier alleen een kleine handtas, laptoptas of rugzak meegenomen worden.
• Voor een aantal bestemmingen geldt dat je vooraf een formulier moet invullen en uitgeprint mee moet nemen of dat je een QR code ontvangt (na het digitaal versturen van het formulier) en deze digitaal of uitgeprint mee moet nemen. Of dit voor jouw vakantie bestemming ook geldt vind je op ‘Maatregelen op bestemming’ pagina.

In het algemeen geldt:
• We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ILT en EASA;
• Iedereen krijgt het advies om goed op de hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken;
• Heb je griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Blijf thuis en neem voor de zekerheid contact op met de GGD.

* Deze informatie geldt alléén voor Corendon vluchten met een CD-vluchtnummer (bijvoorbeeld CD113). Voor vluchten met andere luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM en Transavia) verwijzen wij je voor de actuele informatie over de genomen richtlijnen en voorzorgsmaatregelen naar de website van de desbetreffende airline.
 

 
Ik heb een vakantie geboekt; wanneer moet ik het restbedrag betalen?

Op dit moment geldt voor al onze bestemmingen de aangepaste termijn van twee weken voor vertrek.

Bij een geel reisadvies houden wij de reguliere betaaltermijn van het restbedrag van zes weken voor vertrek aan. Zodra één van deze bestemmingen een oranje advies krijgt, verandert de betalingstermijn van het restbedrag naar twee weken voor vertrek. Vice versa geldt dit ook; wanneer een oranje advies wijzigt naar geel, is direct weer de betalingstermijn van zes weken voor vertrek van toepassing.

 
Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?

Nee, dit is niet verstandig want in dat geval moet je waarschijnlijk annuleringskosten aan ons betalen. Als jouw vakantie uiteindelijk definitief niet kan doorgaan, dan annuleren wij als reisorganisatie jouw vakantie en betaal je géén annuleringskosten. We kunnen jouw vakantie in dat geval omboeken naar een later moment of je ontvangt binnen de wettelijke termijn van maximaal twee weken de (aan)betaling weer terug van ons. Wij hebben hiervoor in dat geval jouw rekeninggegevens nodig; hier beschikken wij namelijk vanuit de privacywetgeving niet standaard over. Je krijgt hiervoor na de annulering van de reis toegang tot een webformulier waar je jouw rekeningnummer kunt invullen van de rekening waarop je het geld wilt terug ontvangen.

 
Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanweg het coronavirus?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij aan om te checken wat jouw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in jouw hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator en airline niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van jouw nieuwe terugvlucht wanneer je door quarantaine jouw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij je, waar mogelijk, om jouw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.

Vragen over de Stip Reizen reisvoucher

 
Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie wordt geannuleerd?

Wanneer wij jouw geplande vakantie, vlucht of cruise met een vertrekdatum later dit jaar moeten annuleren, dan ontvang je uiterlijk binnen twee weken de (aan)betaling van ons terug.

 
Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?

We realiseren ons dat wij onder normale omstandigheden wanneer wij een pakketreis annuleren het bedrag dat je daarvoor al had betaald, hadden moeten terugbetalen. Je hebt daarom altijd wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als je de voucher niet accepteert. De situatie rondom corona was echter zo uitzonderlijk dat wij klanten in het afgelopen jaar hebben verzocht toch een reisvoucher te accepteren. Wij voelden ons als reisorganisatie hierin gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM, die eerder hebben aangeraden om de reisvoucher te accepteren. Voor vakanties die wij vanaf 1 april 2021 moeten annuleren, geven wij geen voucher meer uit.

 
Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Stip Reizen reisvoucher geldig?

Met het tegoed (reisvoucher) van jouw geannuleerde reis kun je gedurende de geldigheid van de voucher een nieuwe boeking maken. De vertrekdatum van de nieuwe reis mag ook na die datum zijn. De voorwaarden van de reisvoucher vind je hier*. Wanneer je een nieuwe boeking wilt maken met jouw voucher kun je contact opnemen met ons Contact Center via telefoonnummer 088 7070 600.

In principe is de voucher één jaar geldig. Recent heeft SGR echter aangegeven dat de garantie op vouchers langer geldig blijft. In plaats van een dekking van twaalf (12) maanden heeft SGR de garantie verlengd met twee maanden; dus tot veertien (14) maanden na uitgifte van de voucher. Wanneer je daarna jouw geld nog niet terug hebt ontvangen, heb je nog twee (2) maanden de tijd om je claim in te dienen bij SGR. Gedurende deze gehele periode van zestien (16) maanden kun je er voor kiezen om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Neem hiervoor telefonisch contact op met ons Contact Center via telefoonnummer 088 7070 600 of doe dit online via jouw Mijn Stip account. Een nieuwe boeking valt uiteraard automatisch opnieuw onder de garantie van de SGR.

*Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarde verwerkt.

 
Hoe kan ik met mijn voucher een nieuwe vakantie boeken?

Wanneer je met jouw voucher een nieuwe vakantie wilt boeken, kun je telefonisch contact opnemen met ons Contact Center via telefoonnummer 088 7070 600. Daar helpen onze collega’s je verder. Ons Contact Center is geopend van maandag t/m zaterdag van 09.00 – 18.00 uur en op zondag van 10.00 – 18.00 uur. 

 
Ik heb meerdere vakanties bij Stip Reizen geboekt; mag ik het tegoed van de reisvoucher gebruiken voor de restbetaling van een geboekte vakantie later dit jaar?

Ja, uiteraard is dit toegestaan.

 
Ik heb met mijn tegoed op de reisvoucher een nieuwe vakantie geboekt en krijg nu een mail voor een aanbetaling waarbij dit aanbetalingsbedrag lager ligt dan mijn tegoed; wat moet ik doen?

Je hoeft niets te doen. Dit is een automatisch gestuurde mail en deze kunt u als niet-verzonden beschouwen. Wanneer het aanbetalingsbedrag hoger ligt dan het tegoed op jouw reisvoucher, moet je het verschil aan ons betalen.

 
Wat gebeurt er als ik met het tegoed op mijn voucher een nieuwe vakantie boek, en door het coronavirus de nieuwe vakantie alsnog niet doorgaat?

In dat geval ontvang je binnen twee weken na ontvangst van jouw rekeningnummer, het (aan)betaalde bedrag van ons terug. Meer informatie en de voorwaarden van de Geldteruggarantie lees je hier.

 
Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen? 

Wanneer je met jouw reisvoucher geen nieuwe vakantie wilt boeken, dan kun je bij ons een verzoek indienen voor terugbetaling van het geld. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Stip Reizen/Corendon het (restant)bedrag uiterlijk één jaar (min één dag) na de uitgiftedatum van de reisvoucher aan jou terugbetalen.

Onze eerste vouchers hebben we vorig jaar uitgegeven vanaf half maart 2020. In de afgelopen drie weken, vanaf half maart 2021, hadden we daarom inmiddels al aan circa 20.000 klanten hun vouchergeld terug moeten betalen. We konden dit echter nog niet doen omdat het voucherfonds nog niet gereed was. Het voucherfonds is het fonds waar reisbedrijven geld kunnen lenen om vouchers terug te betalen. Dit fonds is met steun van de Nederlandse overheid tot stand gekomen en wordt door het garantiefonds SGR beheerd. Het fonds had half maart operationeel moeten zijn, precies op het moment waarop we een jaar geleden de eerste vouchers moesten uitgeven. Onder andere de goedkeuring vanuit de Europese Commissie in Brussel liet echter even op zich wachten. Gelukkig is deze goedkeuring inmiddels gegeven en wordt binnenkort vanuit de overheid het benodigde geld overgemaakt naar het fonds. Daarna kunnen wij er terecht voor een lening en zijn we in staat om te starten met de terugbetalingen. We starten met het uitbetalen op basis van de vervaldata van de vouchers, waarbij de oudste vouchers het eerst worden uitbetaald. Omdat we een achterstand moeten inlopen, vergt dit enige tijd. We gaan er vanuit dat we deze achterstand in anderhalve week hebben weggewerkt. In de week erna zitten we naar verwachting op schema en kunnen we vouchers die aflopen op tijd uitbetalen.

Recent heeft SGR gecommuniceerd dat vanwege deze uitzonderlijke situatie de garantie op vouchers langer geldig blijft. In plaats van een dekking van twaalf (12) maanden heeft SGR de garantie verlengd met twee maanden; dus tot veertien (14) maanden na uitgifte van de voucher. Wanneer je daarna nog niet jouw geld hebt terug ontvangen, heb je nog twee (2) maanden de tijd om je claim in te dienen bij SGR. Je kunt er gedurende deze periode ook voor kiezen om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Een nieuwe boeking valt uiteraard automatisch opnieuw onder de garantie van de SGR. In deze periode van vier maanden blijft jouw voucher óók onder de SGR-garantie vallen. Je krijgt je geld dus altijd terug. Al die tijd is jouw voucher gedekt door de SGR. Alle voorwaarden rondom SGR-dekking kunt je lezen op sgr.nl.

Je kunt je verzoek voor terugbetaling digitaal indienen via je ‘Mijn Stip’-account. Hier kun je ook jouw rekeninggegevens invullen, die wij nodig hebben om het bedrag aan je terug te betalen. Vanwege de privacywetgeving beschikken wij hier namelijk niet over.

De exacte voorwaarden van de Stip/Corendon reisvoucher vind je hier. Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarde verwerkt.

 
Ik heb een voucher die uiterlijk 22 maart 2021 afliep maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit? 

Alle vouchers die een uitgiftedatum hebben tot en met 22 maart 2020 zijn uiterlijk 16 april 2021 uitbetaald.

Als u maandag 19 april voor de vouchers met een uitgiftedatum tot en met 22 maart 2020 nog geen geld heeft ontvangen, dan kan het zijn dat wij geen IBAN nummer of een onjuist IBAN nummer van u hebben. U kunt met dit formulier alsnog de juiste IBAN gegevens aan ons doorgeven zodat wij de betaling in orde kunnen maken.

Wij zijn nog druk bezig met de vouchers die een latere uitgiftedatum hebben, zorgt u ervoor dat u in de “Mijn Stip” omgeving uw IBAN nummer heeft doorgegeven voor een correcte afhandeling.

 
Ik heb vorig jaar zelf mijn vakantie geannuleerd en een voucher gekregen. Is deze voucher gedekt door de SGR?

Wanneer je destijds zelf jouw vakantie hebt geannuleerd, dan heb je een voucher zonder SGR-dekking ontvangen. Wij hebben je hier in oktober 2020 een mail over gestuurd met meer uitleg. Wanneer je verdere vragen over dit onderwerp hebt, kun je contact opnemen met ons Contact Center.

 
Ik heb buiten Stip Reizen om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?

Dit moet je zelf rechtstreeks met de airline, verzekeraar of het autoverhuurbedrijf regelen, hier staat Stip Reizen verder buiten.

 
Ik had via Stip Reizen een cruise geboekt met vertrek t/m 31 mei 2020 en ik heb gehoord dat rederijen soms een extra korting en/of boordtegoed toezeggen. Krijg ik deze ook bij Stip Reizen?

Is jouw zeecruise (pakket & cruise-only) geboekt bij en geannuleerd door Stip, dan betekent dit dat Stip je compenseert en niet de rederij. Stip doet dit door middel van een reisvoucher, die door de SGR wordt gedekt. Deze reisvoucher mag ingewisseld worden op het gehele reisaanbod van Stip en Corendon. De Future Cruise Credits van de rederijen zijn dus niet van toepassing op jouw geboekte zeecruise.

 

Een ogenblik geduld aub…