Voor de Corona update en veelgestelde vragen, klik hier.

Mijn reis

Veelgestelde vragen - Coronavirus (COVID-19)

VEELGESTELDE VRAGEN – CORONAVIRUS (COVID-19)

Laatst gewijzigd op: 5 juni 2020
 

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (Covid-19).
Stip Reizen is sinds 2016 onderdeel van Corendon.

Wat zijn de belangrijkste punten uit de communicatie vanuit de overheid tijdens de persconferentie van 3 juni, over op reis gaan naar het buitenland?
Deze zomer is het mogelijk op reis te gaan naar het buitenland. Hierbij moeten we rekening houden dat het advies per vakantiebestemming anders is. In het algemeen geldt dat reizen naar landen binnen de Europese Unie en het Schengengebied vanaf 15 juni weer mogelijk is met een aantal uitzonderingen. Hieronder de gevolgen hiervan voor onze vakantiebestemmingen: 
• Vanaf 15 juni kunnen Nederlanders weer op vakantie naar Bulgarije, Portugal, Italië en het Caribisch deel van ons Koninkrijk, waaronder Curaçao en Bonaire. Het reisadvies voor deze landen gaat op 15 juni van oranje (alleen noodzakelijke reizen) naar geel (let op, veiligheidsrisico’s).
• Er zijn ook landen die zelf nog beperkingen opleggen voor reizigers vanuit Nederland; hieronder vallen Spanje en Griekenland. Deze landen hebben aangegeven deze beperkingen per 1 juli op te zullen heffen. Vandaar dat wij ervan uitgaan dat wij alle reizen met vertrek naar deze landen na 1 juli kunnen uitvoeren.
• De overheid raadt vooralsnog vakanties naar landen buiten Europa af en hieronder vallen ook Turkije en Egypte. In de komende weken zal duidelijk worden of de reisadviezen naar deze landen ook van oranje naar geel zullen gaan. Op basis daarvan zullen we besluiten of we reizen naar deze bestemmingen kunnen uitvoeren.

Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum tot en met juni 2020 (m.u.v. EuroParcs); gaat mijn reis door?
• Wanneer uw vertrekdatum (met uitzondering van boekingen bij EuroParcs) valt in de periode tot en met 25 juni, dan spijt het ons zeer dat we u moeten meedelen dat uw reis helaas niet kan doorgaan. Dit besluit is het gevolg van alle vergaande maatregelen die door overheden worden genomen vanwege het coronavirus, zowel in Nederland als op uw vakantiebestemming. We kunnen u daardoor niet de vakantie bieden zoals u van ons mag verwachten.
• Wanneer uw vertrekdatum in de periode valt van 26 juni tot en met 30 juni, dan informeren wij u in een later stadium of uw reis kan doorgaan.
• Alle klanten die een reis hebben geboekt met een vertrekdatum in juni 2020, ontvangen hierover een mail. Het is daarom niet nodig om hierover contact op te nemen met ons Contact Center of via social media; onze medewerkers hebben geen verdere informatie dan die in de brief staat, of elders in deze FAQ.

Ik heb een vakantie geboekt met een vertrekdatum vanaf 26 juni 2020; wanneer moet ik het restbedrag betalen?
Dit hangt af van uw vertrekdatum. Normaal gesproken betaalt u zes weken voor vertrek het restbedrag van uw vakantie. Tegelijkertijd is het nog onzeker of uw reis op korte termijn kan doorgaan. Dit is afhankelijk van de maatregelen die op dat moment in Nederland gelden, maar ook op uw vakantiebestemming. Als u nu uw restbetaling zou doen, bestaat de mogelijkheid dat we u alleen kunnen terugbetalen in de vorm van een voucher als we onverhoopt uw reis toch zouden moeten annuleren. We begrijpen dat u onder deze omstandigheden uw restbetaling daarom liever later wilt voldoen. Daarom hebben we besloten dat we flexibel met de termijnen voor het betalen omgaan, met uitzondering van vakanties naar EuroParcs of hotels in Nederland.

  • Wanneer uw vakantie een vertrekdatum heeft tot en met 31 juli 2020, dan betaalt u twee weken voor vertrek het restbedrag, in plaats van de reguliere zes weken.
  • Wanneer uw vakantie een vertrekdatum heeft vanaf 1 augustus 2020, dan gelden de reguliere zes weken.

Welke vakantiebestemmingen heeft Corendon/Stip Reizen geannuleerd met vertrekdata na 25 juni 2020?
Als gevolg van de maatregelen die door overheden zijn genomen vanwege het coronavirus heeft Corendon bepaalde vluchten en vakanties naar verschillende vakantiebestemmingen moeten annuleren. Wanneer dit een vlucht of vakantie is die u geboekt heeft, ontvangt de hoofdboeker van de reis hierover een brief van ons met meer uitleg. De volgende bestemmingen hebben wij helaas moeten annuleren:
• Spanje en Griekenland zijn geannuleerd tot en met 30 juni 2020;
• Curaçao en Bonaire zijn geannuleerd tot en met 4 juli 2020;
• AIDA cruises zijn geannuleerd tot en met 31 juli 2020;
• MSC cruises zijn geannuleerd tot en met 10 juli 2020;
• Costa cruises zijn geannuleerd tot en met 25 juli 2020 (m.u.v. Costa Fortuna met vertrek op 24 juli);
• HAL cruises zijn geannuleerd tot en met 31 december 2020 (Europa, Alaska, Canada/New England);
• NCL cruises zijn geannuleerd tot en met 31 juli 2020;
• Riviercruises zijn geannuleerd tot en met 29 augustus 2020;
• Bali is geannuleerd tot en met 30 september 2020;
• Tunesië met vertrek vanuit Amsterdam is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
• Zakynthos met vertrek vanuit Brussel is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
• Macedonië is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
• Noord-Cyprus is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020.

Vanwege aanpassingen in de vluchtplanning zijn de volgende vluchten geannuleerd of gewijzigd naar een andere luchthaven:
• Bodrum met vertrek vanuit Groningen is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
• Antalya met vertrek vanuit Groningen is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
• Antalya met vertrek vanuit Rotterdam is gewijzigd naar Amsterdam – Antalya en vice versa met vertrek tot en met 31 oktober 2020.

Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie niet doorgaat?
Wij annuleren uw vakantie, vlucht of cruise maar u bent uw geld niet kwijt. U houdt het bedrag dat u aan ons heeft betaald als tegoed (‘waardebon’) voor een volgende vakantie.
U kunt dit tegoed zien in uw kostenoverzicht onder de noemer openstaand in uw ‘Mijn Stip’ account. Wanneer u geen account heeft, kunt u dit bedrag zien als u inlogt op onze website met uw reserveringsnummer. Ook de eventueel betaalde kosten voor een stoelreservering (uitsluitend voor vluchten uitgevoerd door Corendon, vluchtnummers beginnend met CD, XC, XR), bagage, parkeren, reis- en/of annuleringsverzekering worden onderdeel van dit tegoed.
U hoeft niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie u kiest; u kunt hier rustig de tijd voor nemen. U kunt daarna zelf uw nieuwe pakketreis of hotelovernachting boeken via onze website. Wanneer u alleen een vlucht boekt, kan dat niet online: in dat geval moet u contact opnemen met ons Contact Center. U kunt kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we u de meerkosten in rekening. Wanneer de reissom van de nieuwe reis lager uitvalt, blijft het restbedrag op uw voucher staan. U kunt dit gebruiken voor een volgende reis. Wanneer er 10% of minder aan tegoed overblijft, wordt dit bedrag van de voucher uiterlijk één jaar na uitgiftedatum van de voucher aan u terugbetaald. Zodra u de nieuwe boeking heeft gemaakt, kunt u uw voucher verzilveren in uw ‘Mijn Stip’ account. Wanneer u geen account heeft, kunt u inloggen op onze website met uw reserveringsnummer. 

Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?
We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator van een pakketreis het bedrag dat u daarvoor al heeft betaald, moeten terugbetalen. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij ons op het standpunt stellen dat het gerechtvaardigd is om hiervan af te wijken. Wij voelen ons als reisorganisatie hierin gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM, die eerder hebben aangeraden om de reisvoucher te accepteren. Daarnaast heeft minister-president Rutte in zijn persconferentie op woensdag 13 mei duidelijk aangegeven dat het vouchersysteem in Nederland blijft bestaan. We hopen ook op uw begrip hiervoor. 

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Stip Reizen reisvoucher geldig?
Met het tegoed van uw geannuleerde reis kunt u tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle verdere voorwaarden van de voucher kunt u vinden op: Voorwaarden Stip Reizen reisvoucher

Ik wil of kan geen andere reis maken, wanneer krijg ik mijn geld terug?
Wanneer u uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de reisvoucher, dan betalen wij u het (restant)bedrag van de reisvoucher terug. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Stip Reizen het (restant)bedrag uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte terugbetalen, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. Hiermee blijft uw recht op geld terug bestaan maar ontvangt u de terugbetaling op een later tijdstip, uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de reisvoucher.
Een half jaar na de uitgiftedatum van de voucher, openen wij in uw ‘Mijn Stip’-account de mogelijkheid om een verzoek voor terugbetaling in te dienen. U kunt daar ook het bankrekeningnummer opgeven waarop u de terugbetaling wilt ontvangen. Omdat het nog geruime tijd zal duren voordat we in staat zijn die terugbetaling daadwerkelijk te doen, adviseren wij u vooralsnog de reisvoucher wel te accepteren. Indien u de reisvoucher namelijk niet accepteert, loopt u gedurende al die tijd als klant het risico dat u uw geld kwijtraakt als Corendon onverhoopt ophoudt te bestaan. Als u echter kiest voor een reisvoucher waarvoor SGR-dekking geldt – mits afgegeven vóór de datum die daartoe wordt bepaald door SGR – dan bestaat dat risico niet. De reisvouchers worden dan namelijk gegarandeerd door de SGR en kunnen eveneens aan het einde van de geldigheidsduur worden omgezet in een terugbetaling. Alle voorwaarden kunt u nalezen op www.sgr.nl

Wanneer ontvang ik de fysieke Stip Reizen reisvoucher waarmee ik een nieuwe vakantie kan boeken?
Alle klanten die een Stip Reizen reisvoucher moeten ontvangen met vertrekdatum tot en met 25 juni, hebben hier inmiddels een e-mail over ontvangen. Heeft u hier recht op maar de e-mail nog niet gezien, dan raden wij u aan om uw ‘ongewenste e-mail’ map te controleren. Het is mogelijk dat deze hierin terecht is gekomen. Meer informatie over het gebruik van de voucher is hierin ook terug te vinden. De reisvoucher is ook aan uw ‘Mijn Stip’ toegevoegd.

Ik had via Stip Reizen een cruise geboekt met vertrek t/m 31 mei en ik heb gehoord dat rederijen soms een extra korting en/of boordtegoed toezeggen. Krijg ik deze ook bij Stip Reizen?
Is uw zeecruise (pakket & cruise-only) geboekt bij en geannuleerd door Stip, dan betekent dit dat Stip u compenseert en niet de rederij. Stip doet dit door middel van een reisvoucher, die door de SGR wordt gedekt. Deze reisvoucher mag ingewisseld worden op het gehele reisaanbod van Stip en Corendon. De Future Cruise Credits van de rederijen zijn dus niet van toepassing op uw geboekte zeecruise.

Wat gebeurt er als ik met het tegoed op mijn voucher een nieuwe vakantie boek in de komende zomer, en door het coronavirus de nieuwe vakantie alsnog niet doorgaat?
In dat geval krijgt u van ons een nieuwe voucher. Met het tegoed van uw geannuleerde reis kunt u tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle verdere voorwaarden van de voucher kunt u vinden bij de vraag ‘Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Stip Reizen reisvoucher geldig?’. Vouchers voor pakketreizen en hotelovernachtingen die worden uitgegeven vóór de datum die daartoe wordt bepaald door SGR, zijn bovendien gedekt door de SGR. Het is nog niet duidelijk of deze periode door de SGR verlengd gaat worden.

Ik heb een vakantie geboekt met een vertrekdatum in de periode tot en met 25 juni 2020, maar ik heb geen annuleringsbrief gehad; wat moet ik doen?
In dit geval is er onverhoopt iets mis gegaan; onze excuses hiervoor. U kunt contact opnemen met ons Contact Center om uw gegevens door te geven, zodat u alsnog van ons de mail ontvangt.

Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum in juli 2020; gaat mijn reis door?
Uiteraard doen we er alles aan om uw geboekte vlucht door te laten gaan. De tekenen zijn gunstig: de meeste vakantiebestemmingen starten langzaam weer op. Elke bestemming doet dit echter op een ander moment en op een andere manier. Wij kunnen op de bovenstaande vraag daarom geen eenduidig antwoord geven. Inmiddels heeft de Nederlandse overheid aangegeven dat vanaf 15 juni een aantal Europese landen en het Caribisch deel van ons Koninkrijk, waaronder Curaçao het reisadvies aanpast van oranje (alleen noodzakelijke reizen) naar geel (let op, veiligheidsrisico’s). Vooralsnog vallen Spanje en Griekenland onder de landen die zelf nog beperkingen hebben ten opzichte van Nederlanders en raad de overheid vakanties naar landen buiten Europa, waaronder Turkije en Egypte, af. De verwachting is dat deze landen in de komende weken alsnog besluiten de beperkingen op te heffen en reizen naar deze landen alsnog mogelijk te maken. We houden de berichtgeving hierover nauwlettend in de gaten.
We informeren onze klanten zo snel mogelijk concreet over hun geboekte vakantie. Per bestemming en per vertrekdatum wordt in de komende periode bekeken of vluchten kunnen doorgaan. Wanneer een vlucht niet door kan gaan of wanneer er iets wijzigt ten opzichte van de oorspronkelijk geboekte reis, informeren wij u hier meteen schriftelijk over. We vragen u daarom met klem om hierover geen contact op te nemen met ons Contact Center of via onze sociale media kanalen. Onze collega’s daar hebben geen concrete aanvullende informatie over uw vakantie. Meer informatie over wanneer u uw restbedrag moet betalen vindt u bij de betreffende vraag hierboven.

Ik heb een Corendon vlucht geboekt met vertrekdatum vanaf 1 juli 2020; gaat mijn reis door?
Uiteraard doen we er alles aan om uw geboekte vlucht door te laten gaan. De tekenen zijn gunstig: de meeste vakantiebestemmingen starten langzaam weer op. Elke bestemming doet dit echter op een ander moment en op een andere manier. Wij kunnen op de bovenstaande vraag daarom geen eenduidig antwoord geven. Daarnaast is het voor de uitvoering van de vluchten uiteraard ook nodig dat de Nederlandse overheid in de komende periode haar eigen reisadvies aanpast.
Per bestemming en per vertrekdatum wordt in de komende periode bekeken of vluchten kunnen doorgaan. Wanneer een vlucht niet door kan gaan of wanneer er iets wijzigt ten opzichte van de oorspronkelijk geboekte reis, informeren wij u hier meteen over. We vragen u daarom met klem om hierover geen contact op te nemen met ons Contact Center of via onze sociale media kanalen. Onze collega’s daar hebben geen concrete aanvullende informatie over uw vakantie. Meer informatie over wanneer u uw restbedrag moet betalen vindt u bij de betreffende vraag hierboven.

Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum later dit jaar maar ik wil liever niet op vakantie; kan ik een reisvoucher krijgen?
Nee, helaas is dit niet mogelijk. U kunt altijd uw vakantie zelf annuleren maar wij hanteren in dat geval de reguliere annuleringsvoorwaarden. Voor de vraag wanneer u uw restbetaling moet voldoen, verwijzen wij u naar de betreffende vraag in deze FAQ.

Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?
Als uw vakantie inderdaad niet kan doorgaan, dan zullen wij als reisorganisator uw vakantie annuleren en betaalt u géén annuleringskosten. U krijgt dan een voucher voor het gehele bedrag dat u al aan ons heeft betaald. Die voucher wordt ook gedekt door het Garantiefonds (SGR) als hij uitgegeven wordt vóór 1 juni. Als u zelf annuleert, betaalt u wél annuleringskosten en krijgt u een voucher voor het bedrag dat u meer heeft betaald dan de annuleringskosten. Deze voucher is níet gedekt door de SGR. Het is dus vrijwel altijd verstandiger om niet zelf te annuleren. Er zijn uitzonderingen denkbaar waardoor het voor u toch verstandiger kan zijn om zelf te annuleren, bijvoorbeeld wanneer u een beroep kunt doen op uw annuleringsverzekering vanwege ziekte van uzelf of uw reisgenoten. Of wanneer u in geen geval meer op vakantie wilt gaan, ook niet als uw vakantie wel door blijkt te kunnen gaan. In dat geval zullen uw annuleringskosten nu lager uitvallen dan als u tot het laatste moment wacht met zelf annuleren.

Ik heb meerdere vakanties bij Stip Reizen geboekt; mag ik het tegoed van de reisvoucher gebruiken voor de restbetaling van een geboekte vakantie later dit jaar?
Ja, uiteraard is dit toegestaan.

Ik heb met mijn tegoed op de reisvoucher een nieuwe vakantie geboekt en krijg nu een mail voor een aanbetaling waarbij dit aanbetalingsbedrag lager ligt dan mijn tegoed; wat moet ik doen?
U hoeft niets te doen. Dit is een automatisch gestuurde mail en deze kunt u als niet-verzonden beschouwen. Wanneer het aanbetalingsbedrag hoger ligt dan het tegoed op uw reisvoucher, moet u het verschil aan ons betalen.

Ik heb een stoel gereserveerd bij een andere airline dan die van Corendon; hoe krijg ik dat bedrag terug?
Wanneer u vliegt met een andere airline dan die van Corendon (zoals Transavia of KLM) en daar een stoelreservering heeft geboekt, dan moet u dat bedrag zelf terugvragen bij de airline waar u dit heeft betaald.

Ik heb buiten Stip Reizen om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?
Dit moet u zelf rechtstreeks met de airline, verzekeraar of het autoverhuurbedrijf regelen, hier staat Stip Reizen verder buiten.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?
Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus u moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij u aan om te checken wat uw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht u in uw hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator en airline niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van uw nieuwe terugvlucht als u door quarantaine uw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om u in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij u, waar mogelijk, om uw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.

Gelden er in het algemeen extra maatregelen vanwege het coronavirus?
We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Hierin wordt aangegeven dat er vooralsnog geen aanvullende maatregelen nodig zijn. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de algemene hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heeft u griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en bent u mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Neem dan voor de zekerheid contact op met de GGD.

Ik wil me goed voorbereiden voordat ik ga vliegen; waar kan ik meer informatie hierover vinden?
Ga je weer op vakantie, bereid je dan goed voor. De luchtvaartmaatschappij Corendon (vluchtnummers beginnend met CND, CD, CAI, XC, CXI, XR) heeft daarom een speciale pagina gemaakt waarin zij je meer informatie geven over de maatregelen en richtlijnen die zij op de luchthaven en tijdens de vlucht hebben genomen om je met een onbezorgd gevoel op vakantie te laten gaan. Naar aanleiding van de actuele situatie, wordt deze pagina geregeld aangepast: https://www.corendon.nl/verantwoord-reizen.

Gelden er extra maatregelen aan boord van de vliegtuigen en cruiseschepen?
Wat betreft de vluchtuitvoering worden de airlines geadviseerd door verschillende instanties zoals in Nederland door de GGD, het RIVM, EASA en Schiphol. Mondkapjes worden niet aangeraden en ook het screenen van passagiers op luchthavens is volgens het RIVM niet nodig. Dit gebeurt wel op cruiseschepen. Wanneer airline- of cruise-personeel toch het vermoeden heeft dat iemand aan boord met het virus is geïnfecteerd, handelen zij volgens bestaande (luchtvaart)protocollen.

Een ogenblik geduld aub…