Berichtgeving rondom het Coronavirus: veelgestelde vragen. Alles over je reisvoucher vind je hier. Lees alle maatregelen via de volgende links: bestemming, luchthaven en vlucht.

Mijn reis

Veelgestelde vragen - Coronavirus (COVID-19)

Laatst gewijzigd op: 02.08.2021

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (Covid-19).
Stip Reizen is sinds 2016 onderdeel van Corendon.

Vragen over een vakantie

Moet ik mij op een EU-bestemming met geel reisadvies laten testen bij terugkeer naar Nederland?
Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest op de Spaanse vakantie-eilanden af laten nemen?
Wat gebeurt er als ik een vakantie heb geboekt naar een bestemming met een geel reisadvies en de kleur wijzigt in oranje?
Kan ik een boeking maken naar een bestemming met een oranje reisadvies?
Mogen wij bij een oranje reisadvies vakanties aanbieden naar dat land?
Nederland wordt misschien ‘rood’; wat betekent dit voor mijn vakantie?
Ik heb een vakantie geboekt; wanneer moet ik het restbedrag betalen?
Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?
Ik ben positief getest, kan ik mijn reis nog omboeken?
Ben ik verzekerd voor mogelijke financiële gevolgen van covid-19 als ik een vakantie boek?

Vragen over de geldende maatregelen

•  Is mijn PCR-test / antigeentest gratis of moet ik hiervoor betalen?
• Moet ik mij op een EU-bestemming met geel reisadvies laten testen bij terugkeer naar Nederland?
• Wat is de status van het Digitale Corona Certificaat?
Mijn vakantiebestemming vraagt om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat. Waar vind ik meer informatie over de verplichte PCR-test voor vertrek?
• Mag ik reizen zonder een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat als ik gevaccineerd ben?
• Wat moet ik doen als ik om medische redenen geen mondkapje kan dragen tijdens de vlucht?
• Welke maatregelen worden er door Stip Reizen en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?
• Welke maatregelen gelden er in mijn accommodatie?
Moet ik bij terugkeer naar Nederland verplicht een negatieve testuitslag op COVID-19 en een gezondheidsverklaring kunnen tonen?

Vragen over de Stip Reizen reisvoucher

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon reisvoucher geldig?
Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen?
Ik heb een voucher waarvan de termijn inmiddels is afgelopen maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit?
Ik had via Stip Reizen een cruise geboekt met vertrek t/m 31 mei 2020 en ik heb gehoord dat rederijen soms een extra korting en/of boordtegoed toezeggen. Krijg ik deze ook bij Stip Reizen?

 

Vragen over een vakantie


Moet ik mij op een EU-bestemming met geel reisadvies laten testen bij terugkeer naar Nederland?

Om te voorkomen dat het Coronavirus meegenomen wordt, hebben alle reizigers vanaf 12 jaar per 8 augustus 2021 bij terugkeer naar Nederland een coronabewijs nodig als zij uit een EU-land komen met een geel reisadvies.

Reizigers die volledig gevaccineerd of hersteld zijn van corona kunnen dit aantonen in de CoronaCheck-app.
Andere reizigers moeten zich voor vertrek – maximaal 48 uur voor een PCR-test en 24 uur voor een antigeentest – naar Nederland laten testen in het land van verblijf. Zij mogen alleen reizen met een negatieve testuitslag.

Waar kan ik mij op een EU-bestemming laten testen?
Wanneer je voor de terugreis naar Nederland een test moet laten afnemen, vergoedt Stip Reizen deze test (Let op! Dit is alleen geldig voor zonvakanties. Cruises, F1 Reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten). De testlocaties op de verschillende bestemmingen waar je als Stip Reizen klant terecht kunt, volgen zodra deze bij ons bekend zijn.

Wie betaalt de test voor de terugreis? Stip Reizen regelt en betaalt de verplichte test voor jou als Stip Reizen klant. Je bent wel zelf verantwoordelijk voor het maken van de test (Let op! Dit is alleen geldig voor zonvakanties. Cruises, F1 Reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten).

Wat als de uitslag van mijn test positief is? Dan betalen wij de extra overnachtingen en wijzigen wij ook kosteloos jouw latere terugvlucht (Let op! Dit is alleen geldig voor zonvakanties. Cruises, F1 Reizen, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten).


Waar kan ik de gratis Antigeen Sneltest op de Spaanse vakantie-eilanden af laten nemen?

LET OP! Onderstaande is alleen van toepassing op zonvakanties. Cruises, Rondreizen en Autoreizen zijn uitgesloten!

Vanaf 18 juli is het bij een verblijf op de Spaanse eilanden Mallorca, Ibiza, Gran Canaria, Tenerife, Fuerteventura en Lanzarote verplicht om voorafgaande aan je terugreis naar Nederland een Antigeen Sneltest af te laten nemen. Stip Reizen regelt en betaalt die test. Hieronder vind je alle testlocaties waar je als Stip Reizen klant terecht kunt voor zo’n gratis test. Uitgebreide informatie over de geldende maatregelen bij een vakantie naar de Spaanse eilanden vind je op onze maatregelen-pagina.

Testlocatie op Mallorca

  • Locatie: Meerdere locaties mogelijk, wij adviseren per regio de volgende locaties;
    • Playa de Palma / El Arenal – Testlocatie Riu Center
    • Alcúdia, Playa de Muro en C’an Picafort – Testlocatie Hotel Club Bellevue
    • Palmanova – Testlocatie Medical Centre Juaneda / Playa Son Matias (voor Hotel Katmandú Park)
    • Paguera / Santa Ponsa – Testlocatie Hotel Beverly Playa
    • Cala d’Or / Cala Barca / Colonia Sant Jordi / Calas de Mallorca – Testlocatie Prinsotel Alba
    • Sa Coma / Porto Cristo / Punta Reina / Cala Mesquida / Cala Ratjada – Testlocatie Globales Bouganvilla Cala Bona.
  • Afspraak: Maak je afspraak via de website 15minutetest.com of download de app 15minutetest.com.
  • Procedure: Download de app of bezoek de website van 15minutetest.com. Tip: Hou je paspoort/identiteitsaart bij de hand! Belangrijk is om je eerst te registreren. Daarna kies je een datum en gewenste locatie en vervolgens vul je rechts op het scherm in het veld ‘Coupon code’ de code CORENDON2021 in. Controleer of het bedrag op “0” komt te staan en maak je reservering af.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart mee evenals een terugreisticket of boekingsbevestiging van Stip Reizen ter controle op de testlocatie!

Testlocatie op Ibiza

  • Locatie: Hotel Marble Stella Maris Ibiza in Cala Gracio
  • Tijden: Elke dag van tussen 12.30 en 15.00 uur.
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je boekingsbevestiging of terugreisticket mee!

Testlocatie op Gran Canaria

  • Locatie: Clinicanaria Internacional, Avenida Gran Canaria 19, Playa del Ingles, San Bartolomé de Tirajana (tegenover Hotel Waikiki en Princess Gran Canaria).
  • Tijden: Maandag t/m zaterdag tussen 9.30 en 11.00 uur.
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken
  • Procedure: Onze reisleiding ter plaatse informeert deze testlocatie dat je de test komt afnemen. Met je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket identificeer je je bij de receptie van deze testlocatie. Vervolgens hoor je ter plaatse alle informatie over hoe je het testresultaat kunt downloaden (via e-mail of sms). Je kunt er ook voor kiezen om het resultaat in de kliniek af te wachten, dit duurt ongeveer 10-20 minuten.
  • Belangrijke documenten: neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je hotelvoucher, boekingsbevestiging of terugreisticket mee! Heb je geen bewijs dat je klant van Stip Reizen bent, dan moet je ter plaatse zelf de test betalen.

Testlocatie Tenerife

  • Locatie: Medical Consulting Palo Blanco in winkelcentrum San Eugenio in Playa de las Americas.
  • Afspraak: Maak een afspraak bij bovengenoemde locatie via onderstaande QR-code. Scan de QR-code, vul alle informatie in en zorg ervoor dat je als locatie Medical Consulting Palo Blanco kiest en Antigenen selecteert bij het type test. De gratis testmogelijkheid geldt alleen bij bovengenoemde locatie.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je boekingsbevestiging of terugreisticket mee!

Testlocatie Fuerteventura

  • Locatie: Klik hier voor meer informatie over deze testlocatie
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken.
  • Procedure: Onze reisleiding ter plaatse informeert deze testlocatie dat je de test komt laten afnemen. Met je paspoort/identiteitskaart identificeer je je bij de receptie van deze testlocatie. Vervolgens hoor je ter plaatse alle informatie over hoe je het testresultaat kunt downloaden (via e-mail of sms). Je kunt er ook voor kiezen om het resultaat in de kliniek af te wachten, dit duurt ongeveer 10-20 minuten.
  • Belangrijke documenten: Neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je boekingsbevestiging of terugreisticket mee!

Testlocatie Lanzarote

  • Locatie: Klik hier voor meer informatie over deze testlocatie.
  • Afspraak: Het is niet nodig om vooraf een afspraak te maken.
  • Procedure: Onze reisleiding ter plaatse informeert deze testlocatie dat je de test komt laten afnemen. Met je paspoort/identiteitskaart identificeer je je bij de receptie van deze testlocatie. Vervolgens hoor je ter plaatse alle informatie over hoe je het testresultaat kunt downloaden (via e-mail of sms). Je kunt er ook voor kiezen om het resultaat in de kliniek af te wachten, dit duurt ongeveer 10-20 minuten.
  • Belangrijke documenten: neem altijd je paspoort/identiteitskaart en je boekingsbevestiging of terugreisticket mee!

Liever een andere locatie?
Wil je een Antigeen Sneltest af laten nemen op een andere locatie? Ook dat is mogelijk. In dit geval vergoeden wij maximaal € 20,- per klant per test. Dit bedrag betaal je zelf bij testafname. Vervolgens kun je je betaalbewijs onder vermelding van je reserveringsnummer en rekeninggegevens mailen naar klantenservice@stipreizen.nl, zodat we de terugbetaling voor je in orde kunnen maken.


Wat gebeurt er als ik een vakantie heb geboekt naar een bestemming met een geel reisadvies en de kleur wijzigt in oranje?

Wanneer de kleurcode van jouw vakantiebestemming verandert van geel naar oranje en we verwachten dat de kleurcode op het moment van jouw vertrek ook nog oranje zal zijn, nemen we contact met je op. We laten je weten of wij de reis annuleren of niet. We doen dit uiterlijk twee weken voorafgaand aan de vertrekdatum; tot die tijd blijft de boeking staan.

  • Wanneer we de reis annuleren heb je twee keuzes. We boeken jouw vakantie om naar een andere bestemming of andere datum of je krijgt de door jou betaalde reissom binnen twee weken terug. Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug.
  • Eerder omboeken dan twee weken voor vertrek kan ook. Het omboeken gebeurt op basis van de actuele prijs van de nieuwe reis op onze website. Wanneer deze hoger uitvalt dan de oorspronkelijke reissom betaal je het verschil bij. Wanneer de nieuwe prijs lager uitkomt, krijg je het verschil van ons terug. Het omboeken is enkel van toepassing op een zonvakantie (niet op de cruises, Formule 1 reizen en autovakanties)


Kan ik een boeking maken naar een bestemming met een oranje reisadvies?

Ja, je kunt op elk moment een boeking maken naar een bestemming met een oranje kleurcode. Uiterlijk twee weken voor vertrek laten we je weten of we jouw reis door kunnen laten gaan. Wanneer we de reis toch moeten annuleren heb je twee keuzes: we boeken jouw vakantie om naar een andere bestemming of je krijgt de door jou betaalde reissom binnen twee weken terug. Check hiervoor regelmatig onze website en kijk voor het actuele reisadvies van de overheid voor jouw vakantiebestemming op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.


Mogen wij bij een oranje reisadvies vakanties aanbieden naar dat land?

Ja, dat mag. De overheid geeft op haar eigen website aan reisorganisaties zelf het antwoord: ‘Het is aan de klant om zelf een keuze te maken. U wijst de klant wel op de risico’s en het reisadvies op Nederlandwereldwijd.nl.’ Het volledige antwoord van de overheid lees je hier.


Nederland heeft kleurcodering ‘rood’; wat betekent dit voor mijn vakantie ?

Wat betekent ‘Nederland heeft de kleurcodering rood’?
ECDC, het Europese RIVM, publiceert elke donderdag een update van de coronasituatie per land of gebied. Ze geven ieder gebied een bepaalde kleurcodering, vooral op basis van het aantal besmettingen: groen, oranje, rood en donkerrood. Het reisadvies van ons ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) wordt deels hierop gebaseerd maar BuZa gebruikt andere kleuren voor zijn reisadviezen: groen, geel, oranje en rood. Over het algemeen kun je stellen: oranje van ECDC staat gelijk aan geel van BuZa en rood van ECDC staat gelijk aan oranje van BuZa. Nederland heeft momenteel de kleurcodering rood op de ECDC-kaart. Kleurcode rood betekent dat er per 100.000 inwoners per 2 weken meer dan 200 nieuwe besmettingen in Nederland zijn en het positiviteitsratio (het percentage positieve testen ten opzichte van het totaal aantal uitgevoerde testen) onder de 4% ligt. Wanneer het positiviteitsratio boven de 4% ligt, gaat een gebied al op rood boven de 75 besmettingen per 100.000 inwoners per 2 weken.

Wat betekent dit voor mijn vakantie?
De reisadviezen van BuZa zijn voor ons leidend; daarin staan ook alle maatregelen waaraan Nederlandse vakantiegangers moeten voldoen. Daarnaast is het belangrijk welke inreis-voorwaarden de landen hanteren waar wij vakanties aanbieden. Ieder land is verantwoordelijk voor zijn eigen voorwaarden. Wij kunnen dus niet op voorhand zeggen óf en hoe voorwaarden van vakantielanden zullen veranderen, ook niet nu Nederland rood kleurt op de ECDC-kaart. Wij blijven onze bestaande uitgangspunten hanteren:

  • Wanneer wij moeten besluiten een vakantie te annuleren, krijg je jouw geld terug of kun je jouw vakantie omboeken naar een andere datum of bestemming.
  • Wanneer een BuZa-reisadvies wijzigt van geel naar oranje en wij vakanties naar deze bestemming toch door laten gaan, is de keus aan jou. Je kunt er voor kiezen om op vakantie gaan op basis van de maatregelen die dan gelden, je kunt jouw vakantie omboeken naar een andere datum of bestemming of je kunt jouw vakantie annuleren waarna je jouw geld binnen twee weken terugkrijgt, dit kan bij een cruise, rondreis, autovakantie of F1 reis anders liggen. Informeer hierna bij ons contact center.
  • In het uitzonderlijke geval dat een reisadvies geel is terwijl een vakantieland toch eist dat je bij aankomst in quarantaine gaat, heb je óók het recht om jouw vakantie om te boeken of te annuleren en jouw geld terug te krijgen. We snappen dat er bij een verplichte quarantaine van een onbezorgde vakantie geen sprake meer kan zijn.

 
Ik heb een vakantie geboekt; wanneer moet ik het restbedrag betalen?

Bij een geel reisadvies houden wij de reguliere betaaltermijn van het restbedrag van zes weken voor vertrek aan. Zodra één van deze bestemmingen een oranje advies krijgt, verandert de betalingstermijn van het restbedrag naar twee weken voor vertrek. Vice versa geldt dit ook; wanneer een oranje advies wijzigt naar geel, is direct weer de betalingstermijn van zes weken voor vertrek van toepassing.

 
Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?

Nee, dit is niet verstandig want in dat geval moet je waarschijnlijk annuleringskosten aan ons betalen. Als jouw vakantie uiteindelijk definitief niet kan doorgaan, dan annuleren wij als reisorganisatie jouw vakantie en betaal je géén annuleringskosten. We kunnen jouw vakantie in dat geval omboeken naar een later moment of je ontvangt binnen de wettelijke termijn van maximaal twee weken de (aan)betaling weer terug van ons. Wij hebben hiervoor in dat geval jouw rekeninggegevens nodig; hier beschikken wij namelijk vanuit de privacywetgeving niet standaard over. Je krijgt hiervoor na de annulering van de reis toegang tot een webformulier waar je jouw rekeningnummer kunt invullen van de rekening waarop je het geld wilt terug ontvangen.

 
Ik ben positief getest, kan ik mijn reis nog omboeken?

Als jij of iemand uit het reisgezelschap positief test (er is genetisch materiaal van het COVID-19 virus aangetroffen), kan diegene niet reizen. Wij adviseren je in dit geval contact op te nemen met je reisverzekeraar om de mogelijkheden te bespreken. Mocht het zo zijn dat je geen annuleringsverzekering hebt afgesloten of dat deze onvoldoende dekking biedt, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons Contact Center via telefoonnummer 088-70 70 600.

 
Ben ik verzekerd voor mogelijke financiële gevolgen van covid-19 als ik een vakantie boek?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed.

Via Stip Reizen bieden wij klanten een reis- en annuleringsverzekering bij Unigarant. Wanneer je kort voor vertrek je reis moet annuleren door een positieve Covid-19 test en je hebt via ons een annuleringsverzekering afgesloten, dan worden de annuleringskosten gedekt door deze verzekering. Raak je besmet tijdens je vakantie en heb je via ons een reisverzekering afgesloten, dan ben je standaard verzekerd tegen onvoorziene kosten. Meer informatie over de dekking die je ontvangt wanneer je via Stip Reizen een reis- en/of annuleringsverzekering afsluit vind je hier: https://www.unigarant.nl/calamiteiten/coronavirus/

Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds geen dekking biedt wat betreft ziektes zoals het coronavirus. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in jouw hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator en airline niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van jouw nieuwe terugvlucht wanneer je door quarantaine jouw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij je, waar mogelijk, om jouw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.

Vragen over de geldende maatregelen

 
Is mijn PCR-test / antigeentest gratis of moet ik hiervoor betalen?

Voor sommige vakantielanden is het verplicht om voorafgaand aan de vakantie een PCR-test of een Antigeen Sneltest te laten afnemen. De Nederlandse overheid heeft bekendgemaakt dat zij de kosten voor deze testen voor vakanties tijdens het hoogseizoen voor haar rekening neemt. Wanneer je je laat testen van 1 juli tot en met 31 augustus is een PCR-test of antigeentest gratis. Reizigers die getest moeten worden vóór 1 juli of ná 31 augustus komen niet in aanmerking voor een gratis test.

  • Wanneer je in aanmerking komt voor een gratis test, kun je die boeken via de overheidswebsite www.testenvoorjereis.nl
  • Wanneer je niet in aanmerking komt voor een gratis test, kun je tegen betaling een test boeken via onze site.
  • Wanneer je eerder bij Stip Reizen een test geboekt en betaald hebt, en de datum waarop je je moet laten testen valt in de periode van 1 juli tot en met 31 augustus, dan krijg je je geld terug. Wij informeren je hier persoonlijk over per mail.

 
Moet ik mij op een EU-bestemming met geel reisadvies laten testen bij terugkeer naar Nederland?

Om te voorkomen dat het Coronavirus meegenomen wordt, hebben alle reizigers vanaf 12 jaar per 8 augustus 2021 bij terugkeer naar Nederland een coronabewijs nodig als zij uit een EU-land komen met een geel reisadvies.

Reizigers die volledig gevaccineerd of hersteld zijn van corona kunnen dit aantonen in de CoronaCheck-app.
Andere reizigers moeten zich voor vertrek – maximaal 48 uur voor een PCR-test en 24 uur voor een antigeentest – naar Nederland laten testen in het land van verblijf. Zij mogen alleen reizen met een negatieve testuitslag.

Waar kan ik mij op een EU-bestemming laten testen?
Let op! Alleen van toepassing op Zonvakanties. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn hiervan uitgesloten!
Wanneer je voor de terugreis naar Nederland een test moet laten afnemen, vergoedt Stip Reizen deze test. De testlocaties op de verschillende bestemmingen waar je als Stip Reizen klant terecht kunt, volgen zodra deze bij ons bekend zijn.

Wie betaalt de test voor de terugreis?
Let op! Alleen van toepassing op Zonvakanties. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn hiervan uitgesloten!
Stip Reizen regelt en betaalt de verplichte test voor jou als Stip Reizen klant. Je bent wel zelf verantwoordelijk voor het maken van de test.

Wat als de uitslag van mijn test positief is?
Let op! Alleen van toepassing op Zonvakanties. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn hiervan uitgesloten!
Dan betalen wij de extra overnachtingen en wijzigen wij ook kosteloos jouw latere terugvlucht.

 
Wat is de status van het Digitale Corona Certificaat?

Gebruik vanaf 1 juli 2021 de Corona Check App voor jouw Digitale Corona Certificaat

Download de Corona Check App om je Digitale Corona Certificaat op de luchthaven te kunnen tonen. Op basis van jouw volledige vaccinatie, je negatieve testuitslag of herstelbewijs krijg je een QR-code die als bewijs op de luchthaven gescand kan worden.

Neem voor de zekerheid voor de heen- en terugreis ook de geprinte versie van de QR-code mee plus de geprinte versie van je volledige vaccinatie, negatieve testuitslag of herstelbewijs!

Check tijdig voorafgaand aan je reis of de juiste gegevens in de app zijn verwerkt. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid en Coronacheck.nl.

Handig stappenplan voor het aanmaken van een QR-code in de Corona Check App
Bekijk deze video waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een QR-code kunt aanmaken in de Corona Check App.

 
Mijn vakantiebestemming vraagt om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat. Waar vind ik meer informatie over de verplichte PCR-test voor vertrek?

Om te kunnen reizen naar jouw vakantiebestemming kan het zijn dat je een PCR-test of een Antigeen Sneltest moet laten afnemen om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat te kunnen tonen bij vertrek naar of aankomst op de bestemming. Op onze maatregelen op de bestemming pagina lees je meer informatie over de eisen voor vertrek naar jouw vakantiebestemming. Afhankelijk van de bestemming en de maatregelen die hier gelden, kun je kiezen uit één van de twee services die worden aangeboden door Stip Reizen in samenwerking met HealthCheckCenter:

PCR-test
Wanneer het op jouw bestemming verplicht is om een PCR-test af te laten nemen, dan biedt Stip Reizen haar klanten deze test tegen een zeer gunstig tarief aan. Dit kan direct worden bijgeboekt in het boekingsproces. Besluit je de PCR-test later alsnog bij te boeken, dan kun je dit tot 4 dagen voor vertrek via Mijn Corendon regelen. Voor meer informatie verwijzen wij je naar https://www.stipreizen.nl/pcr-test

Antigeen Sneltest
In plaats van een PCR-test, kun je voor enkele bestemmingen ook een Antigeen Sneltest af laten nemen. Deze test kun je tegen een zeer gunstig tarief van € 20 p.p. bijboeken. Voor meer informatie over de Antigeen Sneltest verwijzen wij je naar https://www.stipreizen.nl/pcr-test

Alle testen gratis in juli en augustus
Wanneer je getest moet worden in de periode van 1 juli tot en met 31 augustus kun je gratis een test boeken via de overheidswebsite www.testenvoorjereis.nl

 
Mag ik reizen zonder een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat als ik gevaccineerd ben?

Voor bepaalde bestemmingen geldt dat je bij vertrek naar of aankomst op de bestemming geen gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat hoeft te tonen als je volledig gevaccineerd bent en dit kunt aantonen. In veel gevallen moet de laatste vaccinatie meer dan 14 dagen geleden zijn toegediend. Welke bestemmingen dit zijn en waaraan je vaccinatiecertificaat moet voldoen lees je hier.

 
Wat moet ik doen als ik om medische redenen geen mondkapje kan dragen tijdens de vlucht?

Geldig voor vluchten met Corendon Airlines, Corendon Dutch Airlines of Corendon Europe.
Tijdens het inchecken, instappen en aan boord van het vliegtuig draagt u verplicht een mondkapje. Als u vanwege een medische reden geen mondkapje kunt dragen, bent u verplicht om het volgende te laten zien:

  • Een schriftelijke medische verklaring die is ondertekend en gestempeld door een erkend arts.
  • Een negatief corona COVID-19-NAAT-testresultaat; de test moet binnen 72 uur voor vertrek zijn afgenomen en u moet het testresultaat geprint meenemen. Deze testverplichting geldt voor de heenvlucht en de terugvlucht en moet door uzelf worden geregeld en betaald.
  • U moet beide originele documenten op papier kunnen laten zien tijdens het inchecken, instappen en ook aan boord. Als u beide documenten niet kunt laten zien, dan kunnen we u helaas niet aan boord laten.
  • Bent u medisch vrijgesteld van het dragen van een mondkapje en bent u in bezit van bovenstaande documenten? Meld dit dan tijdens uw check-in en tijdens het instappen. Zo voorkomen we onduidelijkheden en oponthoud tijdens de vlucht.

Via deze link vindt u informatie van de Rijksoverheid over wie uitgezonderd is van de plicht om een mondkapje te dragen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om dit voor uw eigen situatie te beoordelen en de bovenstaande maatregelen te nemen.

 
Welke maatregelen worden er door Stip Reizen en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?

Alleen van toepassing op zonvakanties uitgevoerd met Corendonvluchten. Cruises, F1 reizen, autoreizen en rondreizen zijn uitgesloten

Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina gemaakt waar we je meer informatie geven over de maatregelen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht nemen, zodat je met een onbezorgd gevoel op vakantie kunt gaan. Op jouw bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Je kunt alle eisen voor vertrek naar jouw vakantiebestemming en de terugreis naar Nederland vinden op de pagina Verantwoord Reizen. Op basis van de actuele situatie passen we de informatie op deze pagina geregeld aan. Wij vragen je daarom om deze pagina tijdig te raadplegen en één dag voor vertrek nogmaals te raadplegen voor eventuele recente aanpassingen. Onder andere de volgende informatie kun je op deze webpagina vinden:

  • Het is alleen mogelijk online in te checken vanaf 24 uur voorafgaand aan de vlucht. Op de luchthaven kun je dan direct naar de bagage drop-off, om jouw ruimbagage in te checken*;
  • Tijdens de online incheck wordt gevraagd om voor iedere individuele reiziger een gezondheidsverklaring in te vullen;
  • Vanaf het moment dat je de terminal binnenstapt is het verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar om een mondkapje te dragen bij vertrek vanaf een Nederlandse luchthaven. Bij vertrek vanaf een Belgische luchthaven is een mondkapje verplicht voor iedereen vanaf 6 jaar;
  • Tijdens de vlucht mag door iedere passagier alleen een kleine handtas, laptoptas of rugzak meegenomen worden;
  • Voor een aantal bestemmingen geldt dat je vooraf een formulier moet invullen en uitgeprint mee moet nemen of dat je een QR-code ontvangt (na het digitaal versturen van het formulier) en deze digitaal of uitgeprint mee moet nemen. Of dit voor jouw vakantiebestemming ook geldt vind je op de pagina ‘Maatregelen op bestemming’.

In het algemeen geldt:

  • We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ILT en EASA;
  • Iedereen krijgt het advies om goed op de hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken;
  • Heb je griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Blijf thuis en neem voor de zekerheid contact op met de GGD.

*Deze informatie geldt alléén voor Corendon vluchten met een CD-vluchtnummer (bijvoorbeeld CD113). Voor vluchten met andere luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM en Transavia) verwijzen wij je voor de actuele informatie over de genomen richtlijnen en voorzorgsmaatregelen naar de website van de desbetreffende airline.

 
Welke maatregelen gelden er in mijn accommodatie?

Om je zo veilig mogelijk te kunnen ontvangen moeten alle hotels zich aan strikte regels en voorgeschreven hygiënemaatregelen houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra grondige schoonmaak van de kamers en openbare ruimtes, het aanbod van voldoende desinfectiepunten en het afstand houden in de publieke ruimtes van het hotel. Ook kan het gebeuren dat tijdens je verblijf niet alle faciliteiten (bijv. binnenzwembad of sauna) van het hotel geopend zijn en binnen activiteiten (bijv. miniclub) naar buiten verplaatst worden. Alle accommodaties op onze bestemmingen werken nauw samen met de medische specialisten op je vakantiebestemming voor het geval dat jij of iemand anders besmet raakt. De persoon wordt dan direct in quarantaine geplaatst zodat de kans op overdracht zo minimaal mogelijk is.

 
Moet ik bij terugkeer naar Nederland verplicht een negatieve testuitslag op COVID-19 en een gezondheidsverklaring kunnen tonen?

Dat ligt aan de bestemming waar je vandaan vliegt en het op dat moment geldende reisadvies. Op onze maatregelenpagina vind je voor jouw vakantiebestemming up-to-date informatie over de maatregelen die van toepassing zijn.

Vragen over de Stip Reizen reisvoucher

 
Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Stip Reizen reisvoucher geldig?

Met het tegoed (reisvoucher) van jouw geannuleerde reis kun je gedurende de geldigheid van de voucher een nieuwe boeking maken. De vertrekdatum van de nieuwe reis mag ook na die datum zijn. De voorwaarden van de reisvoucher vind je hier*. Wanneer je een nieuwe boeking wilt maken met jouw voucher kun je contact opnemen met ons Contact Center via telefoonnummer 088 7070 600.

In principe is de voucher één jaar geldig. Recent heeft SGR echter aangegeven dat de garantie op vouchers langer geldig blijft. In plaats van een dekking van twaalf (12) maanden heeft SGR de garantie verlengd met twee maanden; dus tot veertien (14) maanden na uitgifte van de voucher. Wanneer je daarna jouw geld nog niet terug hebt ontvangen, heb je nog twee (2) maanden de tijd om je claim in te dienen bij SGR. Gedurende deze gehele periode van zestien (16) maanden kun je er voor kiezen om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Neem hiervoor telefonisch contact op met ons Contact Center via telefoonnummer 088 7070 600 of doe dit online via jouw Mijn Stip account. Een nieuwe boeking valt uiteraard automatisch opnieuw onder de garantie van de SGR.

*Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarde verwerkt.

 
Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen? 

Wanneer je met jouw reisvoucher geen nieuwe vakantie wilt boeken, dan kun je bij ons een verzoek indienen voor terugbetaling van het geld. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Stip Reizen/Corendon het (restant)bedrag uiterlijk één jaar (min één dag) na de uitgiftedatum van de reisvoucher aan jou terugbetalen.

Onze eerste vouchers hebben we vorig jaar uitgegeven vanaf half maart 2020. In de afgelopen drie weken, vanaf half maart 2021, hadden we daarom inmiddels al aan circa 20.000 klanten hun vouchergeld terug moeten betalen. We konden dit echter nog niet doen omdat het voucherfonds nog niet gereed was. Het voucherfonds is het fonds waar reisbedrijven geld kunnen lenen om vouchers terug te betalen. Dit fonds is met steun van de Nederlandse overheid tot stand gekomen en wordt door het garantiefonds SGR beheerd. Het fonds had half maart operationeel moeten zijn, precies op het moment waarop we een jaar geleden de eerste vouchers moesten uitgeven. Onder andere de goedkeuring vanuit de Europese Commissie in Brussel liet echter even op zich wachten. Gelukkig is deze goedkeuring inmiddels gegeven en wordt binnenkort vanuit de overheid het benodigde geld overgemaakt naar het fonds. Daarna kunnen wij er terecht voor een lening en zijn we in staat om te starten met de terugbetalingen. We starten met het uitbetalen op basis van de vervaldata van de vouchers, waarbij de oudste vouchers het eerst worden uitbetaald. Omdat we een achterstand moeten inlopen, vergt dit enige tijd. We gaan er vanuit dat we deze achterstand in anderhalve week hebben weggewerkt. In de week erna zitten we naar verwachting op schema en kunnen we vouchers die aflopen op tijd uitbetalen.

Recent heeft SGR gecommuniceerd dat vanwege deze uitzonderlijke situatie de garantie op vouchers langer geldig blijft. In plaats van een dekking van twaalf (12) maanden heeft SGR de garantie verlengd met twee maanden; dus tot veertien (14) maanden na uitgifte van de voucher. Wanneer je daarna nog niet jouw geld hebt terug ontvangen, heb je nog twee (2) maanden de tijd om je claim in te dienen bij SGR. Je kunt er gedurende deze periode ook voor kiezen om de voucher in te zetten voor een nieuwe boeking. Een nieuwe boeking valt uiteraard automatisch opnieuw onder de garantie van de SGR. In deze periode van vier maanden blijft jouw voucher óók onder de SGR-garantie vallen. Je krijgt je geld dus altijd terug. Al die tijd is jouw voucher gedekt door de SGR. Alle voorwaarden rondom SGR-dekking kunt je lezen op sgr.nl.

Je kunt je verzoek voor terugbetaling digitaal indienen via je ‘Mijn Stip’-account. Hier kun je ook jouw rekeninggegevens invullen, die wij nodig hebben om het bedrag aan je terug te betalen. Vanwege de privacywetgeving beschikken wij hier namelijk niet over.

De exacte voorwaarden van de Stip/Corendon reisvoucher vind je hier. Dit zijn de oorspronkelijke vouchervoorwaarden. De recente dekkingsverlenging van SGR is niet in deze voorwaarde verwerkt.

 
Ik heb een voucher waarvan de termijn inmiddels is afgelopen maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit? 

Wanner u een vouchers heeft waarvan de uitgiftedatum meer dan een jaar geleden is en u nog geen geld heeft ontvangen, dan kan het zijn dat wij geen IBAN nummer of een onjuist IBAN nummer van u hebben. U kunt met dit formulier alsnog de juiste IBAN gegevens aan ons doorgeven zodat wij de betaling in orde kunnen maken.

Zorgt u er in ieder geval voor dat u in de “Mijn Stip” omgeving uw IBAN nummer heeft doorgegeven voor een correcte afhandeling.

 
Ik had via Stip Reizen een cruise geboekt met vertrek t/m 31 mei 2020 en ik heb gehoord dat rederijen soms een extra korting en/of boordtegoed toezeggen. Krijg ik deze ook bij Stip Reizen?

Is jouw zeecruise (pakket & cruise-only) geboekt bij en geannuleerd door Stip, dan betekent dit dat Stip je compenseert en niet de rederij. Stip doet dit door middel van een reisvoucher, die door de SGR wordt gedekt. Deze reisvoucher mag ingewisseld worden op het gehele reisaanbod van Stip en Corendon. De Future Cruise Credits van de rederijen zijn dus niet van toepassing op jouw geboekte zeecruise.

Een ogenblik geduld aub…